• Anonym (??)

Du är 165 cm och väger 60 kg.

Jag tänker handla några klänningar men jag håller på att banta nu och har 6 kg kvar till 60 kg. Har 1 månad på mig.

Nu undrar jag vilken storlek jag ska välja om jag väger 60 kg.
    Kan ni berätta vilken klädstorlek ni har när ni är 165 cm lång och väger 60 kg?

• Svar på tråden Du är 165 cm och väger 60 kg.
  • Anonym (??)
    hallåja skrev 2011-04-23 12:04:10 följande:
    Jag är iofs 167 men väger runt 60 kg och jag brukar ha S eller M. Det beror på vad det är för modell och märke. Det är lättast att prova sig fram.
    Ja självklart är det bättre att prova men nu vill jag köpa några fina klänningar redan nu. Har inte handlat kläder på flera månader och jag bara måste shoppa lite. :)

Osäker om jag ska välja S eller M. Är rätt smal på överkroppen så jag tror kanske att S fungerar?
  • 010306

jag är 166 cm & väger 59-60 kg. Har 36 i kläder eller S då. Jag har en ganska rak kroppsform med smala höfter och smal rygg. Beror nog på mkt hur man är byggd men kan tänka mej att S kan va vanligare än M i den vikten helst numera när de motsvarar 36/38. Sedan beror de väll på hur mkt som är muskler osv.. hur kompakt man är.

• miss0123

Jag är 162 cm lång och väger 58-60 kg pendlar mycket mellan dom. Jag brukar ha XS eller S. Och 34/36 beronde på vad det är för modell och så vidare på kläderna. Min kroppsvikt består mest av muskler men har ganska så stora höfter.

• ALM

jag är 162 cm när jag vägde 60 kg så hade jag 38-40 i storlek.

• Anonym (Jag då)

Upptill s eller 36,nertill m eller 38.

• nyfiken flax

jag är 165 o väger 60-61. Jag tror att man kan ha väldigt olika mått ävenom man har samma längd o vikt, därför är det nog svårt att veta hur du kommer se ut om 6 kg... iaf, jag har för det mesta M (el 38-40) men kan ha S på vissa klädmärken.

• Anova

Är 165 cm och väger 58-60 kg och jag har M eller 38-40 i både byxor och toppar. Jag är av timlagsform, smal midja och breda axlar och höfter. 

• Anonym (??)

Jag tänker köpa maxiklänningar så det gör nog inget om man har breda höfter eller inte. Jag kör på S och om de inte passar om 1 månad då får jag skylla på mig själv.

Tack för hjälpen!

• chartreux

Det är olika och just nu är jag gravid men innan graviditeten var jag 164 lång och vägde 60 kilo. Då hade jag oftast small eller storlek 36. På vissa saker hade jag storlek 34. Till exempel på blusar och toppar. Det berodde på var jag köpte kläderna med. Sen beror det ju på var kilona sitter med, är man smalare nertill kanske man har en annan storlek där än upptill.

• Anonym

Jag har ungefär de siffrorna och jag har strl 38-40, men jag har kompisar med den vikten och längden som har strl 34-36 så det är omöjligt att säga vad du kommer ha. Det är inte bara vikten som avgör utan alla har ju olika kroppsbyggnad.

• Agnes81

Har denna vikt och längd jag med. Smal midja gör att 36 är bra, men kraftig byst (c) gör att ibland att måste välja 38-40. Syr ibland in i midjan då.

• sockerbecca

Har inte rätt vikt och längd så kan inte tipsa om rätt storlek, men verkar som de flesta skriver att S eller M är rätt. Så har lite mer allmänna tips:

Försök köpa "smarta" klänningar som kan sitta bra i mer än en storlek Skrattande kanske en klänning i medium som är snygg även om den sitter löst (ingen stor urringning, kanske en vid modell?) eller i small som är töjbar och inte har några trånga delar som kan få dig att i värsta fall likna en stoppad korv!

Jag själv älskar klänningar som är ganska töjbara men inte har så mycket urringning upptill, och är väldigt vida nedtill. En del har ett enkelt skärp man kan knyta om precis efter hur tajt man vill den ska sitta den dagen.

Vet inte om just det går att hitta fortfarande, men för några år sen var det populärt med enkla klänningar där överdelen var helt töjbar och satt med resår över bysten, medan kjolen var vid, med tunna axelband. Ungefär som den här hektor.org/emstersalster/wp-content/uploads/2010/05/Smockkl%C3%A4nninga1.jpg

Lycka till! Ofta hjälper det att få gå runt och kolla på snygga kläder även om man inte hittar nåt att köpa Glad

Svar på tråden Du är 165 cm och väger 60 kg.