• storf0t

Emil Sjögrens Väg - Knivsta

Vad är Granbacken och Emil Sjögrens väg för typ av område? Vilka bor där? Är det ett område att rekommendera till en barnfamilj? Vilken typ av människor bor där? Är det ett lugnt område eller kan man förvänta sig discomusik varje kväll?

• Svar på tråden Emil Sjögrens Väg - Knivsta
  • storf0t

Ingen som har någon erfarenhet från området?

• Anonym (Knivstabo)

Jag har bott på båda ställena! Det är rätt blandat som bor där. Min bror och ett par vänner till mig bor på emil sjögren och en annan vän bor på granbacken just nu :) Det är mest unga ensamstående och yngre barnfamiljer som bor där. Min erfarenhet av områdena är att det är lugnt, trots att det är en del ungdommar på samma ställe. Har aldrig hört nå stök och bråk när jag bott eller hälsat på där. På emilsjögren är lägenheterna stora med klädkammare som nästan skulle funka som ett extrarum, badrummen är det gott tom plats! På emilsjögren bor man en trappa ner om man vill ha en uteplats, på markplan är det balkong eftersom husen står i en sluttning, inte alla men de flesta.
    Granbacken har vissa av sina uteplatser och balkonger in mot gården. Det är en lekpark på gården och det är lugnt och skönt.
    Tvättstugorna är oftast lätt tillgängliga om man behöver tvätta, områdena sköts ordentlgit med skottning osv på vintern. Dock är det snålt om parkeringsplatser, för en själv om man inte lyckas hyra en och för besökare.

• Anonym

Kan tillägga att jag inte bor i knivsta just nu, men skulle det bli aktuellt med en flytt dit skulle jag absolut kunna bo både på emilsjögren och granbacken med mina två småbarn, en på 2 år och en på 4 månader.

• storf0t
    Anonym (Knivstabo) skrev 2011-04-24 08:44:44 följande:
    Jag har bott på båda ställena! Det är rätt blandat som bor där. Min bror och ett par vänner till mig bor på emil sjögren och en annan vän bor på granbacken just nu :) Det är mest unga ensamstående och yngre barnfamiljer som bor där. Min erfarenhet av områdena är att det är lugnt, trots att det är en del ungdommar på samma ställe. Har aldrig hört nå stök och bråk när jag bott eller hälsat på där. På emilsjögren är lägenheterna stora med klädkammare som nästan skulle funka som ett extrarum, badrummen är det gott tom plats! På emilsjögren bor man en trappa ner om man vill ha en uteplats, på markplan är det balkong eftersom husen står i en sluttning, inte alla men de flesta.
    Granbacken har vissa av sina uteplatser och balkonger in mot gården. Det är en lekpark på gården och det är lugnt och skönt.
    Tvättstugorna är oftast lätt tillgängliga om man behöver tvätta, områdena sköts ordentlgit med skottning osv på vintern. Dock är det snålt om parkeringsplatser, för en själv om man inte lyckas hyra en och för besökare.
    Så Emil Sjögrens väg ligger inte på Granbacken? Då har jag missförstått det när jag kollade på Knivstabostäders hemsida.. Finns det något negativt med Emil Sjögrens väg? Har förstått att det ligger väldigt nära en badplats; hur brukar det vara där på sommaren, är det något bra bad för barn?
  • Anonym
    storf0t skrev 2011-04-24 11:14:03 följande:
    Så Emil Sjögrens väg ligger inte på Granbacken? Då har jag missförstått det när jag kollade på Knivstabostäders hemsida.. Finns det något negativt med Emil Sjögrens väg? Har förstått att det ligger väldigt nära en badplats; hur brukar det vara där på sommaren, är det något bra bad för barn?
    Det stora områdsdelen kallas för granbacken, men så finns det några bostadshus i anslutning till emilsjögren som ligger på tallkottsvägen som är andra hus men i samma bostadsområde, dvs granbacken. Det ligger jätte nära särstabadet, där är en stor gräsmatta och två stycken bryggor, finns en brygga som går ut och sen i 90 graders vinkel så att det blir som lite inringat område där det inte är så djupt där barnen kan bada.
    Det negativa är väl att lekparken är rätt värdelös, det finns en men den består typ av någon gunga och en sandlåda, inget mer. Sen är det rätt jobbigt att gå hem när man varit och handlat eftersom nästan hela vägen till emilsjögren består av en uppförsbacke, det gäller tallkottsvägen också. Så är det ju det där med parkeringarna.
  • storf0t

Vet du hur tvättstugorna är där? Bokning? Hur många timmar kan man reservera per dag? Är tvättstugan låst? Undrar också om du vet hur Knivsta bostäder är som hyresvärd. Många frågor.

• sirisdotter

Det har funnits en tråd tidigare på FL  om just Emil Sjögrens väg i Knivsta  -  den enda adress jag läst om på FL!   Är det extra lätt att få lägenhet där,  eller?

• storf0t
    sirisdotter skrev 2011-04-24 14:31:02 följande:
    Det har funnits en tråd tidigare på FL  om just Emil Sjögrens väg i Knivsta  -  den enda adress jag läst om på FL!   Är det extra lätt att få lägenhet där,  eller?
    Jag läste den, men det stod inte så mycket om själva området utan var mer en diskussion om huruvida det var hyresrätter eller villor på gatan. Och.. det vet jag redan. Tror nog att det är ganska lätt att få lägenhet där, mest därför jag är nyfiken på området. Hur det påverkar.. området.
  • Druid

Jag bodde på Emil Sjögrensväg när åren när jag var tre till sju år. På den tiden var det kanske Knivstas sämsta område. Det bodde en del alkisar där, kanske några narkomaner. Min mamma jobbade på Soc, och några familjer där var socialfall. Annars var det mest vanliga svenskar och ganska många barnfamiljer. Det fanns ett psykhem i närheten dock, och patienterna där fick gå omkring själva. En gång blev jag upplyft av någon gubbe som vägrade släppa mig. Han släppte mig först efter någon minut, och efter att barnen jag var med skrek och höll på. Det hemmet tror jag dock är nedlagt nu.

Emil Sjögrens väg är inte ett särskilt bra område. Det är nog fortfarande en del alkisar och socialfall som bor där. När jag gick förbi där för ett par år sedan så verkade det som att det nu även bor en del invandrare där som går omkring i typiskt arabiska kläder etc. Det är inget område som jag direkt skulle rekommendera faktiskt. Det är inte direkt som dåliga områden i de större städerna, men för en liten ort så är det ganska kasst.

• Anonym
    Druid skrev 2011-04-24 14:47:03 följande:
    Jag bodde på Emil Sjögrensväg när åren när jag var tre till sju år. På den tiden var det kanske Knivstas sämsta område. Det bodde en del alkisar där, kanske några narkomaner. Min mamma jobbade på Soc, och några familjer där var socialfall. Annars var det mest vanliga svenskar och ganska många barnfamiljer. Det fanns ett psykhem i närheten dock, och patienterna där fick gå omkring själva. En gång blev jag upplyft av någon gubbe som vägrade släppa mig. Han släppte mig först efter någon minut, och efter att barnen jag var med skrek och höll på. Det hemmet tror jag dock är nedlagt nu.

Emil Sjögrens väg är inte ett särskilt bra område. Det är nog fortfarande en del alkisar och socialfall som bor där. När jag gick förbi där för ett par år sedan så verkade det som att det nu även bor en del invandrare där som går omkring i typiskt arabiska kläder etc. Det är inget område som jag direkt skulle rekommendera faktiskt. Det är inte direkt som dåliga områden i de större städerna, men för en liten ort så är det ganska kasst
    Det är absolut inte min uppfattning av området! Min bror bor där så jag är där ofta och ibladn under lite längre perioder, senast jag var där var för en månad sen ungefär.

Tvättstugorna är någorlunda lätta att få tag på tid, dock ryker dom rätt snabbt om man inte kommer i tid. Man har sån magnetbricka på nyckeln som man använder som upplåsning när man ska in i porten och i tvättstugan och det är även den man bokar tvätt-tid med. Minns inte hur många timmar man kan boka men jag vet att det finns tider nästan hela dygnet.
  • storf0t

Har området möjligtvis förändrats de senaste åren?

• Druid
    Anonym skrev 2011-04-24 15:42:23 följande:
    Det är absolut inte min uppfattning av området! Min bror bor där så jag är där ofta och ibladn under lite längre perioder, senast jag var där var för en månad sen ungefär.

Tvättstugorna är någorlunda lätta att få tag på tid, dock ryker dom rätt snabbt om man inte kommer i tid. Man har sån magnetbricka på nyckeln som man använder som upplåsning när man ska in i porten och i tvättstugan och det är även den man bokar tvätt-tid med. Minns inte hur många timmar man kan boka men jag vet att det finns tider nästan hela dygnet.
    En sådan bricka fanns ju inte på den tiden. Men jag känner igen systmemet från där jag bor nu. Det fungerar ju eftersom att endast den som har tvättid kommer in. Området var som sagt Knivstas sämsta förut i alla fall, men är ju möjligt att det har blivit bättre efter att Knivsta blivit egen kommun. När jag gick förbi där för ett par år sedan och såg ett par "tält" gå omkring så tänkte jag dock att det kanske blivit ett Rinkeby i miniatyr, men det kanske bara var någon enstaka då.

Annars ligger det ju nära sjön Valloxen, vilket inte är fy skam. Badplatsen är dock inte den roligaste. Typisk svensk, grumlig slättlandssjö med dyig botten och knappat ingen sikt alls. Det är ju inte så farligt iofs. men det brukar vara full med skit från kanadagäss just på stranden där. Men lägenheter så när aen sjö är ju kanske inte direkt så vanligt, så på det viset är det ju bra. Glad
Svar på tråden Emil Sjögrens Väg - Knivsta