• Kalycia

Cheesecake, göra om till glutenfri?

Jag har ett underbart recept på cheesecake som innefattar digestivekex som man strör på toppen, någon som har en glutenfri variant på vad man kan ha istället för digestivekex? Det står trots allt för en ganska stor del av den goda smaken + lite krisp.

• Svar på tråden Cheesecake, göra om till glutenfri?
  • VardagsKvitter

Glutenfria digestivekex finns att köpa och funkar som ersättning.
    Annars ska jag tipsaoch det nya märket Crazy Bakers, deras havrekakor smakar precis som riktiga digestivekex  

• ApelsinKiwiBanan

Det finns digistivkex som är glutenfria :) Leta upp en stor butik och granska hyllan för glutenfria produkter.

• Anova

Det finns glutenfria degistivekex i handeln (tror att det är av märket Semper). Tyvärr har jag har hört att de inte ska vara någon höjdare, men har läst på flera forum att man använder häften glutenfria degistive och häften glutenfria pepparkakor. Sen beror det givetvis på om fyllningen går ihop med pepparkakskryddorna.

• Kalycia

Ahaa, det visste jag inte, så himla härligt!! Då ska jag kika på det :) Tack :)

När jag ändå är här kan jag passa på att fråga om ni vet några laktosfria alternativ till philadelphiaost? 

• MamaB

samma där, finns likvärdiga laktosfria alternativ i mejerihyllan/avd,

• Anova
    Kalycia skrev 2011-04-23 15:35:44 följande:
    Ahaa, det visste jag inte, så himla härligt!! Då ska jag kika på det :) Tack :)

När jag ändå är här kan jag passa på att fråga om ni vet några laktosfria alternativ till philadelphiaost? 
    Latosfri cream cheese från Valio bör fungera..

Ska det också vara i cheesecaken? Jag tror att de glutenfria kexen innehåller någon typ av mjölk, och därmed kanske också laktos. Är det en person som är väldigt känslig så kanske du får baka kexen själv?
  • Kinya
    Anova skrev 2011-04-23 15:35:10 följande:
    Det finns glutenfria degistivekex i handeln (tror att det är av märket Semper). Tyvärr har jag har hört att de inte ska vara någon höjdare, men har läst på flera forum att man använder häften glutenfria degistive och häften glutenfria pepparkakor. Sen beror det givetvis på om fyllningen går ihop med pepparkakskryddorna.
    De glutenfria digestivekexen från semper är jättegoda! De smakar dock mer som mariekex än digestive. Men goda är dom!
  • thegoddess

Det går inte göra utan botten? Är det en fryst eller en man gör i ugnen?

• Kalycia

Det är en fryst. Just det här receptet behöver jag inte göra laktosfritt, men jag tänkte att det vore bra att ha OM man skulle behöva laktos -och glutenfritt nån gång, men om jag behöver det får jag baka egna digestivekex. Nu vet jag att det finns laktosfritt så det är ju superbra :D

Svar på tråden Cheesecake, göra om till glutenfri?