• mer grubbel

Solbränt spädbarn?

Har varit ute i det fina vädret med min tre-månaders. Hon har självklart hållit sig i skuggan men är nu lite röd om kinderna, som solbränna. Det här känns inte alls bra! Hur allvarligt är det? Hur ska man skydda deras hud helt mot solen? Det kommer ju sol på henne stänkvis om ni fattar, tex när man lyfter upp henne, vänder vagnen etc.

Hur  gör ni? Tips? 

• Svar på tråden Solbränt spädbarn?
  • lindaha

Att hålla barnet i skuggan och ha en bra solhatt på barnet som skyddar är tillräckligt. 
    Att barnet får små minuter i solen här och där gör ingenting :) 

• Youngmother

Jag vågar inte alls ha ute min lilla (4 månader) så länge, har haft henne lite på altanen i skuggan (men inte alls länge) och ändå tycker jag att hon ser ut att vara lite röd om kinderna.

Man ska kanske inte vara ute så mycket, men annars vet jag inte?!

• lindaha

Att vara ute med barnet är bara bra, bara du inte har det direkt i solen.

• Youngmother

Angående solhatt, det räcker att ha solhatt alltså? Har haft en vanlig, tunn mössa som täcker öronen nu, men det har ju varit väldigt varmt iofs.

• mer grubbel

Tack för era svar!
    Att stanna inne hela sommaren är knappast ett alternativ, även om det står på alla info-sidor. Jag har en två-åring som ska hämtas mitt på dagen och som vill vara ute och leka, då måste ju vi följa med ut.

Menar ni att lite röd är okej? Jag sitter här och är lite orolig och behöver lite stöd Gråter 

• lindaha

Ja solhatt räcker gott och väl, att ha mössa nu är alldeles för varmt. Speciellt om barnet ligger i vagnen, då blir det ju supervarmt eftersom de ligger helt skyddade.

Det är svårt att veta vad du menar med lite röd, men att stanna inne hela sommaren är ju självklart omöjligt.
    Jag menar människor får barn över hela världen som har mycket mer sol än oss.

Håll barnen i skuggan och ha skyddande kläder så blir det jättebra :) 

• Anna i Hult

Det klart att lite färg inte skadar, det är att BRÄNNA sig man inte ska göra. Verkar det rimligt att hela familjen ska få d-vitaminbrist för att liten inte får gå ut? Hur tror ni man gjorde förr? Ta det med en nypa salt, allt är bra i lagom mängder utom droger och rök!

• mer grubbel
    Anna i Hult skrev 2011-04-23 19:46:55 följande:
    Det klart att lite färg inte skadar, det är att BRÄNNA sig man inte ska göra. Verkar det rimligt att hela familjen ska få d-vitaminbrist för att liten inte får gå ut? Hur tror ni man gjorde förr? Ta det med en nypa salt, allt är bra i lagom mängder utom droger och rök!
    Skrattande Ja, det är ju sant. Oroar mig ändå. Och röd är ju bränna...
  • mer grubbel
    lindaha skrev 2011-04-23 19:46:07 följande:
    Ja solhatt räcker gott och väl, att ha mössa nu är alldeles för varmt. Speciellt om barnet ligger i vagnen, då blir det ju supervarmt eftersom de ligger helt skyddade.

Det är svårt att veta vad du menar med lite röd, men att stanna inne hela sommaren är ju självklart omöjligt.
    Jag menar människor får barn över hela världen som har mycket mer sol än oss.

Håll barnen i skuggan och ha skyddande kläder så blir det jättebra :) 
    Lite rosig liksom, inte superröd.
Svar på tråden Solbränt spädbarn?