• Anonym (TS)

Mobiltelefon till 9åring?

Min kusin fyller 9 år snart, min moster ska köpa henne en mobiltelefon i födelsedagspresent.

Jag, (som bara är 20 om det hjälper diskussionen...), tycker detta är jätte konstigt.
    Varför behöver en nioåring en mobiltelefon? När hon endast har 5 minuter till skolan. Hennes mamma följer med Henne till skolan varje morgon i och med att hon lämnar mellersta barnet på dagiset som ligger bredvid, och går sedan hem eller på stan  med det yngsta barnet.
    Spela roll vad mamman gör efter det egentligen, grejen är den att hon både lämnar och hämtar barnen. Varför ska hon ha en telefon för? mamman har sagt att det är för att barnet vill ha en. för att "alla andra har en".

Har det verkligen ändrats så mycket på bara så få år? Jag fick min när jag var12, jag behövde den pga aktiviteter efter skolan osv. jag var tidig med mobil om man jämför med min årskull.

Ja, till min fråga, varför tror ni att en 9åring behöver mobil? Och kräver dagens samhälle det? När gav ni ert barn en mobil för första gången?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-23 20:55
    till mina frågor*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-23 21:03
    Vill bara tillägga att denna tråd inte är menat som något påhopp, utan jag är bara nyfiken på hur ni resonerar samt hur samhället har utvecklats under bara 8 år

• Svar på tråden Mobiltelefon till 9åring?
  • Luullis

En mobiltelefon är ju så mycket mer än att bara ringa nu för tiden.
    Att skicka sms till sina kompisar, spela spel eller lyssna på musik kan man göra även om man är hemma.

• Anonym

När min dotter va 6 år fick hon sin.....

Men hon ringer inte direkt på den, sms:ar sin kusin, och sina mostrar och mormor.

• smulpaj01

Mitt barn fick sin första mobil när han var sju år. Jättebra med mobil tycker jag och 9 är väl absolut inte för ungt?!
    Har barnet vänner som hon leker med efter skolan?

• Anonym (TS)
    Luullis skrev 2011-04-23 20:57:53 följande:
    En mobiltelefon är ju så mycket mer än att bara ringa nu för tiden.
    Att skicka sms till sina kompisar, spela spel eller lyssna på musik kan man göra även om man är hemma.
    Jo det förstår jag, min är inte så dålig inte :p men ska man verkligen köpa en sån dyr telefon till ett barn?
    Anonym skrev 2011-04-23 20:58:30 följande:

Men hon ringer inte direkt på den, sms:ar sin kusin, och sina mostrar och mormor.
    Okej, ansåg du att hon var tillräckligt mogen för den? (inget påhopp utan bara nyfiken, tror att mogenhet spelar lite roll i det också :) (?)  )
  • Anonym (TS)
    smulpaj01 skrev 2011-04-23 21:00:26 följande:
    Mitt barn fick sin första mobil när han var sju år. Jättebra med mobil tycker jag och 9 är väl absolut inte för ungt?!
    Har barnet vänner som hon leker med efter skolan?
    Min tråd är inte menat som något påhopp mot dem som gett sina barn mobiler. Jag undrar bara vad tqanken är bakom det hela. 9 för mig är rätt ungt, beror helt på mogenhet.
    Ja det har hon, men hon kommer som sagt hem först och är ute på gården där både hennes mor kan se henne och jag ( bor i lägenhetshuset mittemot så ser gården jag med)
  • Majsan70

Min minsta dotter var 6 när hon fick sin. Finns ju många situationer det är bra att ha..inte minst för oss föräldrar. Jag förstår inte riktigt motståndet mot utveckling på det här forumet?
    Världen ser annorlunda ut nuförtiden så är det bara.

• Anonym (6-åring)
    Anonym (TS) skrev 2011-04-23 21:00:44 följande:
    Jo det förstår jag, min är inte så dålig inte :p men ska man verkligen köpa en sån dyr telefon till ett barn?

Okej, ansåg du att hon var tillräckligt mogen för den? (inget påhopp utan bara nyfiken, tror att mogenhet spelar lite roll i det också :) (?)  )
    Hon va ute efter att spela, sms:a mormor, och sin kusin. Hon har ingen snordyr, utan en billigare med kontantkort. Och ja jag tycker hon fixar det bra!
  • Pickeli

Så fort mina barn börjar gå iväg utan oss så kommer de få mobiltelefoner så att de kan nå oss och vi dem. Enkelt.

• Luullis
    Anonym (TS) skrev 2011-04-23 21:00:44 följande:

Absolut! Det finns många som inte kostar mycket om man jämför med annat som en 9-åring vill ha. Ett nintendo DS kostar mer än en telefon.
  • Anonym (TS)
    Majsan70 skrev 2011-04-23 21:02:33 följande:
    Min minsta dotter var 6 när hon fick sin. Finns ju många situationer det är bra att ha..inte minst för oss föräldrar. Jag förstår inte riktigt motståndet mot utveckling på det här forumet?
    Världen ser annorlunda ut nuförtiden så är det bara.
    Förstår att det kan kännas tryggare.
    Anonym (6-åring) skrev 2011-04-23 21:03:13 följande:
    Hon va ute efter att spela, sms:a mormor, och sin kusin. Hon har ingen snordyr, utan en billigare med kontantkort. Och ja jag tycker hon fixar det bra!
    okej! :)
Svar på tråden Mobiltelefon till 9åring?