• Jenna88

Mjölkfri ersättning hur lång tid för förbättring?

Har idag börjat ge min dotter mjölkfri ersättning althera heter det tror jag har nu gett det två gånger och hon verkar fortfarande få ont i magen så det jag undrar hur lång tid kan det ta innan man ser någon förbättring? Sedan undrar jag kan man ge gripe water samtidigt som althera ersättningen?

• Svar på tråden Mjölkfri ersättning hur lång tid för förbättring?
  • Jenna88

men märker man lite förbättring varje dag eller hur funkar det? sedan är det mildrare för magen än tex semper lemolac? Sedan om de inte alls skulle vara känsliga för mjölkprotein då bli det inte alls något bättre med althera?

• LforLove

Enl vår BVC-sköterska tar det ca fem dygn för mjölken att helt försvinna ur systemet. Vår tjej fixade inte ens Althera utan äter Neocate. Totalt 8 olika har hon haft...

• Gunnell

Min son äter Nutramigen (också mjölkfritt). Det tog väl ett par dagar innan vi märkte skillnad, men kanske en vecka innan det blev bra. Vi prövade Althera också men det funkade inte lika bra som Nutra. 

Vilka symtom har ditt barn? Magknip?

• Jag o Kian

Vår lilla kille äter också Althera då han inte rikitigt gilla Nutramigen och kräktes ganska friskt av den. Vi provar mjölkfritt i samråd med barnakuten då han har så mycket magknip och krångel med systemet... Vi håller tummarna för att det blir bättre fort och han verkar gilla Altheran mycket mycket bättre. Stackarn får ta i som en skogshuggare för att magen ska skötas...altheran ska visst vara lite skonsammare mot hans lilla mage.

• Gunnell
    Jag o Kian skrev 2011-04-24 20:49:38 följande:
    Vår lilla kille äter också Althera då han inte rikitigt gilla Nutramigen och kräktes ganska friskt av den. Vi provar mjölkfritt i samråd med barnakuten då han har så mycket magknip och krångel med systemet... Vi håller tummarna för att det blir bättre fort och han verkar gilla Altheran mycket mycket bättre. Stackarn får ta i som en skogshuggare för att magen ska skötas...altheran ska visst vara lite skonsammare mot hans lilla mage.
    Är han förstoppad? Det blev min son varje gång vi bytte ersättning. Jättejobbigt för honom. Jag gav honom laktulos, då släppte det. 

Hoppas att det blir bättre! 
  • Jag o Kian

Jag tror att han kan vara det..eller iaf varit då han fått kämpa så hårt i timmar för en liten klutt. Nu har han två nätter däremot varit väldans lös i avföringen typ som vatten men ändå fått kämpa på hårt för att få ut nåt... Kanske är nå fel på tarmsystemet. Ny koll med sjukan idag... Vill att detta ska vara över!

• Gunnell
    Jag o Kian skrev 2011-04-26 07:21:56 följande:

Jag tror att han kan vara det..eller iaf varit då han fått kämpa så hårt i timmar för en liten klutt. Nu har han två nätter däremot varit väldans lös i avföringen typ som vatten men ändå fått kämpa på hårt för att få ut nåt... Kanske är nå fel på tarmsystemet. Ny koll med sjukan idag... Vill att detta ska vara över!

Min son hade också det jobbigt i början, men efter några veckor så fixade det till sig. Bra att ni ska på ny koll! Det är säkert inget fel på tarmarna, men i början är tarmarna väldigt omogna. Hur gammal är han?
  • tjoohalia

Min lilla kille äter också althera men vi fick pröva oss fram tills vi hittade rätt (nutramigen, profylac, neocate &till slut althera) han var rätt grinig och hade magknip på alla dom förutom althera då. Nutramigen åt han inte ens öed lite socker, profylac blev han lös i magen av och gick ner i vikt, neocate blev han jätteförstoppad av. Han har fortfarande problem med förstoppning och har ätit lactulose tills nu när han fyllde 1år. Det har inte hjälpt så mycket och nu når han blev 1 fick han movicol och kan äntligen bajsa. När han började med mjölkfri ersättning så tog det kanske en vecka innan han slutade skrika sen var han bara ledsen och skrikig när han skulle bajsa. Ibland måste man testa olika ersättningar eftersom dom är på kasein eller vassle och en del barn reagerar på dom med kasein och en del på dom med vassle trots att båda är mjölkfria. Sen finns neocate som är helt mjölkfri som inte är baserat på något av det för dom barnsom reagerar på båda. I dom andra är vasslet och kaseinet nedbrutet så dom flesta barn reagerar inte på det. Ja typ enkelt förklarat iaf och säkert ibte helt korrekt men nästintill ;)

• LforLove

Vår lilla var förstoppad ett tag och endast det lösa kunde rinna förbi. Enl sjukvården skulle hon inte kunna vara det eftersom hon ammade så mkt.... Stämde INTE, gav först microlax och sedan resulax (skonsammare) och ut kom stora hårda och nästan svarta bitar. Stackars liten... Fick först lactulos men det var för körigt för magen och får nu movicol istället. Ibland får vi hjälpa till med lavemanget ff. Tydligen ökar risken att bli förstoppad om man har mjölkproteinallergi.

• Jag o Kian

Wiiii: Han är fyra veckor. Vi ska nu köra Althera och se hur det blir.
    kadinou: Hur gammal är din lilla?

• sys

Har bara läst TS, men tänkte skriva om min erfarenhet.

Trodde när min lilla var 8 månader att hon var laktos, så jag uteslöt det under ett år, men fick sedan förklarat för mig av en helt underbar läkare skillnaden mellan laktos och protein. Så jag uteslöt ALL mjölk, och när hon var 21 månader så gjorde hon sin första "riktiga" bajs i sitt liv. Det tog ett dygn. Men det tar UPP TILL 4 veckor för mjölk att gå ur kroppen, så man kan inte förvänta sig några "mirakel" med en gång. Jag testades för mjölk när jag gick i grundskolan, och då var det en vecka utan och en vecka med överdrivet. Och det visade ingen skillnad. Men jag uteslöt mjölken ur min kost samtidigt som dottern, och kom snabbt fram till att jag mådde mycket bättre (fick en ämnesomsättning och gick snabbt ner X antal kilon också...)

Så testa några veckor, och blir hon inte bättre då så kanske det inte är mjölk?

we begin our lives when we die
  • Jag o Kian

Ja...man känner sig så hjälplös när det gäller de små liven. Om jag iaf kunde så skulle jag ta all Kians smärta för han är så liten och har inget ont gjort. Håller tummar och tår för att deka bli bra med de små.

• Xay1de

Min äldsta var känslig mot mjölkprotein när jag ammade honom, enligt hans barnläkare kunde det ta upp till åtta dagar innan all mjölk gått ur kroppen

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
Svar på tråden Mjölkfri ersättning hur lång tid för förbättring?