• Anonym (T.M.)

Har du ditt drömjobb??

Ja, just som frågan låter; Har du det jobbet du drömt om att ha? Jag känner att nog sjukdomar och omständigheter aningen kommit i vägen för min "dröm", som ju varit inom det konstnärliga området... Det är en stor sorg att behöva arbeta med något som inte är ens förstahandsval, men man kan ju ha fler intressen...
    Men det känns sorgligt.

Det fick mig att undra om ni andra har lyckats arbeta med ert drömjobb?

Och i så fall vad arbetar ni med? Vad gör att just det är drömjobbet?

Tack

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 20:21
    VAD jobbar ni med? :)
  • Svar på tråden Har du ditt drömjobb??
  • Anonym (smaken som baken)

Har både haft det och kastat bort det- inte allt är drömjobb när man väl kommer dit.

Nu har jag just börjat på ett nytt "drömjobb" och vi får väl se om det är vad jag vill eller ej.

Innan man har jobbet nåt år kan man knappast veta.

• Anonym (Dreamer)

Har fått förmånen att nå mitt drömjobb två gånger. Dock blev det org-förändringar en gång och andra gången fick jag sluta pga familjeförhållanden. Mitt drömjobb är att jobba internationellt i utvecklingsländer där man känner att man gör skillnad. Att få lära känna andra kulturer och få en inblick att världen är mycket större än Sverige. Nu kommer jag kasta mig ut i utbildning i annat land som jag hoppas så småningom kommer leda mig till nästa "drömjobb". Jag håller med om att ett drömjobb kan bli ett mardrömsjobb-man vet aldrig det finstilta innan man börjar. Tex har jag senaste halvåret haft ett jobb med bra betalt men fördummande uppgifter som nästan fått mig att bli sjuk där jag ej fått användning för min kapacitet-jag sade upp mig

• Anonym (Lisalok)

Det verkar vara drömjobbet än så länge i alla fall. Jag har bara jobbat strax under ett år än så länge men älskar det fortfarande!

Jag är lokförare och det som gör det till ett drömjobb är självständigheten, inget att ta hem när man slutar och blir man sen får vi mer betalt ;)

• sextiotalist

Jag har ett drömjobb, ett jobb som jag stormtrivs med och kolleger som är suveräna. Hur jag kom hit, slumpens vägar kan man väl säga.
    Sedan så har jag inte haft ett drömjobb i huvudet, dvs jag har inte haft några drömmar om exakt jag vill arbeta med, men när jag hamnade på det här jobbet så insåg jag att jag hade hamnat rätt

• ovea

Jag gillar att arbeta med människor, jobbade man säger nu när jag är ledig fram till förlossning - som habiliteringsassistent i en gruppboende. Trivades! Och hoppas att få komma tillbaka nästa år.  Det är egentliugen av en slump att jag arbetade så, halkade in via en vän för 6 år sedan.

Annars är min drömjobb nåt med djur.

• Anonym

Yep. Jag har äntligen nått fram till jobbet som jag har velat ha sedan dagisålder. Det är det enda jag har haft siktet inställt på och jag har kämpat för det i så många år. Nu har jag det! Det är super!

• Anonym (DC)

Ja och nej. Jag har haft mitt "drömjobb". Förra året var jag äntligen färdig med mina studier och fick mitt absoluta drömjobb, det jobb jag hela tiden haft som mål för mina studier. Men när jag väl började så var det inte alls så som jag trodde att det skulle vara. Som tur var är min utbildning väldigt bred, så jag slutade där och började på ett annat jobb. Ett jobb jag aldrig trodde jag skulle vilja ha! Och där trivs jag superbra! Så jag väl reviderat mina drömmar kan man säga.

• Anonym

Oj! Det verkar vara ganska vanligt att folk får sina drömjobb och inser att de inte var så himla bra. Intressant! Bra att ni har hittat nya drömjobb!

• Anonym (Nanna)

Jag är svensk- och historielärare, men skulle egentligen vilja skriva på heltid, men det är svårt att klara av det ekonomiskt. Men jag skriver artiklar, noveller och dylikt på fritiden och att leva ut sina drömmar på fritiden är ju en variant av att arbeta med det på heltid.

När jag var ung ville jag bli jurist och kanske hoppar jag på den utbildningen om några år, men nu är jag relativt nyexad efter drygt fem år, så jag är lite pluggtrött

• Anonym
    Anonym (Nanna) skrev 2011-04-24 16:48:04 följande:
    Jag är svensk- och historielärare, men skulle egentligen vilja skriva på heltid, men det är svårt att klara av det ekonomiskt. Men jag skriver artiklar, noveller och dylikt på fritiden och att leva ut sina drömmar på fritiden är ju en variant av att arbeta med det på heltid.

När jag var ung ville jag bli jurist och kanske hoppar jag på den utbildningen om några år, men nu är jag relativt nyexad efter drygt fem år, så jag är lite pluggtrött
    Var jurist ditt egentliga förstahandsval?
  • Konvaljen

Både och. Jag är skribent och trivs väldigt bra med mitt jobb. Är nog ett drömjobb på ett sätt. Dock är jag inte nöjd och vill vidare men det kommer jag alltid att vilja. Det är nog mer en personlighetsfråga än en jobbfråga.

• Anonym
    Konvaljen skrev 2011-04-24 18:58:07 följande:
    Både och. Jag är skribent och trivs väldigt bra med mitt jobb. Är nog ett drömjobb på ett sätt. Dock är jag inte nöjd och vill vidare men det kommer jag alltid att vilja. Det är nog mer en personlighetsfråga än en jobbfråga.
    Vad innebär det egentligen att vara skribent?
  • Anonym (T.M.)

Många spännande svar, men oj - flera har inte skrivit vad ni jobbar med?? Vad var själva drömmen som ni nådde/inte nådde??

• Anonym (Äntligen..)

Jag har äntligen fått mitt drömjobb!! men det tog många år av studier på studier, ja ett slit för att nå dit! Anledningen att det är mitt dröm jobb är friheten!! Att få styra över sin arbetsituation och lite flexibla arbetstider.  Jag har en chef över mig som jag kommer överens med vilket är viktigt!

Jag mår så bra!! Men som sagt jag har verkligen slitit för det och haft ett otroligt dåligt arbete innan!

• Konvaljen

Anonym: jag är journalist helt enkelt..., jobbar både på tidning och som frilans.

• Anonym

Ja, jag är barnläkare, på väg att bli barnneurolog. Bästa jobbet.

• Anonym

Ja jag har sen jag föddes vetat vad jag ska bli och nu är jag där. Är som gjord för det

• Anonym

Jag har drömjobbet som jag längtade efter redan som barn på 70-talet då serien " Larmet Går" gick på TV. Jag började som brandman och är sedan många år brandingenjör. Jag älskar känslan av att handgripligen kunna rädda människor och att fatta snabba, ibland livsviktiga beslut på olycksplatserna som räddningsledare. Då känner jag mig hemma och trivs som fisken i vattnet.

• lillansmy

När jag var liten (5-6år) var min dröm att få jobba på McDonalds, vara en av de tjejjer som stod där och serverade alla i kassan.. Ja, och idag står jag där :) Det var mitt drömjobb då, kanske inte för 3 år sen men jag är mycket nöjd med mitt jobb :) Det ska vara ett väääldigt bra jobb om jag ska byta!

• Anonym (smaken som baken)

Började forska men kom på att jag vantrivdes. Miljön var isolerande och professorn en självförhärligande egotripp som drog på sig för många doktorander för att få med sitt namn på deras PEK, dumpade fru och två barn och blev ihop med en av dem. Och sen blev det ju verkligen rättvis fördelning av resurser...Obestämd

Tror att det hade kunnat bli helt annorlunda om jag fått den handledare jag ville ha, men hon hade självbevarelsedrift och tog inte på sig att handleda mer än två doktorander åt gången.

Svar på tråden Har du ditt drömjobb??