• Kicki86girl

Fråga till er som har köpt en AC till lägenheten

Sommaren är i antågande och det känns som om sovrummet blir varmare och varmare för varje vecka som går och det är inte så kul. Förra sommaren hade vi 32 grader i sovrummet och jag sov jättedåligt pga värmen.

Nu funderar jag på att köpa en AC till sovrummet men har några frågor om det.

Hur mycket låter dem egentligen, stör man grannarna om man har igång den på kvällen?

Hur gör ni med slangen som ska ut genom ett fönster/dörr/ventil, har ni någon slags panel som ni sätter fast på fönstret så att det blir tätt?

• Svar på tråden Fråga till er som har köpt en AC till lägenheten
  • AnnaKatarina

Lägger till den här tråden. Har funderat på samma sak själv. Förra sommaren var olidlig.

• userName

Jag köpte en flyttbar AC på Rusta för något år sen. Visst låter den, men inte så mycket att den stör några grannar. Jag fick med en panel som jag klämmer fast mot fönsterkarmen. Superbra är den!

• Fru U

Tänk på att köpa en ac som klarar av sovrummets area och lite till. Den kommer inte att kyla sovrummet lika bra om ni har sovrumsdörren öppen, tyvärr fungerar den inte heller optimalt om man stänger dörren eftersom den behöver lufttillförsel 

För att få den att fungera bäst så behöver man lufttillförsel utifrån och utblås utåt

Vår stör grannarna så vi kan inte köra den hela natten tyvärr.

Hade jag köpt ac idag hade jag köpt en som klarar minst halva vår lägenhet, dvs två rum (de andra dörrarna skulle vi kunna stänga vid behov) istället för bara sovrummet

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Kicki86girl
    Fru U skrev 2011-04-29 23:51:21 följande:
    Tänk på att köpa en ac som klarar av sovrummets area och lite till. Den kommer inte att kyla sovrummet lika bra om ni har sovrumsdörren öppen, tyvärr fungerar den inte heller optimalt om man stänger dörren eftersom den behöver lufttillförsel 

För att få den att fungera bäst så behöver man lufttillförsel utifrån och utblås utåt

Vår stör grannarna så vi kan inte köra den hela natten tyvärr.

Hade jag köpt ac idag hade jag köpt en som klarar minst halva vår lägenhet, dvs två rum (de andra dörrarna skulle vi kunna stänga vid behov) istället för bara sovrummet
    Jo vi ska köpa en som klarar av lite mer area än vad vi har, den som vi har tittat på klarar ca 45 kvadrat.

Vilken modell har ni? Har ni en sån med en slang som går ut eller har ni en som består av 2 delar varav ena delen ska placeras ute på balkongen?

Hur mycket låter den, kan man jämföra det med något? Typ en damsugare, spelkonsoll etc?
  • Fru U
    Kicki86girl skrev 2011-04-30 12:16:07 följande:
    Jo vi ska köpa en som klarar av lite mer area än vad vi har, den som vi har tittat på klarar ca 45 kvadrat.

Vilken modell har ni? Har ni en sån med en slang som går ut eller har ni en som består av 2 delar varav ena delen ska placeras ute på balkongen?

Hur mycket låter den, kan man jämföra det med något? Typ en damsugare, spelkonsoll etc?
    Vi har en slang som går ut på balkongen (via vädringsluckan som vi tätat så att värmen itne ska kunna smita tillbaka in). Nackdelen är att balkongen blir väääldigt varm

Hmm. Dagtid märker man den inte så mycket men som en dammsugare eller högljudd hårfön skulle jag nog säga, fast iom att vädringsluckan är öppen så smiter ju ljudet ut och grannarna med öppna fönster hör den och ljudet fortplantar sig även lite genom golvet tror jag
  • Miss Cee

Ja den låter, nej den stör inga andra (vad vi vet) och ja vi sticker bara ut röret genom fönstret.

En mkt god investering :)

• Kicki86girl

Kom på en till fråga; efter att ni har stängt av den på kvällen, hur lång tid tar det innan temperaturen har stigit så att det är varmt i rummet igen?

• Fru U
    Kicki86girl skrev 2011-05-01 08:40:49 följande:

Kom på en till fråga; efter att ni har stängt av den på kvällen, hur lång tid tar det innan temperaturen har stigit så att det är varmt i rummet igen?

Det beror på hur varma övriga rum är. Tar några timmar att få sovrummet svalare (men så har vi lite svårt med lufttillförseln) och kanske två timmar innan det är lika varmt som övriga lägenheten (men totalt sett (för hela lgh) så sänks kanske temperaturen med en grad efter de två timmarna)
Svar på tråden Fråga till er som har köpt en AC till lägenheten