• Lunas

Kryssning med 3-åring

Hej
    Vi har tänkt att åka på kryssning med vår stora tjej som är 3år i sommar. Hon älskar båtar och har pratat om att åka båt i ett år nu så vi tänker att nu är det väl dags. Nu undrar jag om det finns några barnvänliga kryssningar med en eller två nätter ombord? Viking känns ganska uteslutet då jag inte tycker dom är speciellt barnvänliga. Tycker det står så dåligt på hemsidorna...hittar ingen info. Hur gör ni som inte bor i Sthlm, kan en 3-åring åka med en vanlig anslutningsbuss? Känns så konstigt när hon alltid sitter bakåtvänt och fastspänd i bilen och sen ska hon sitta i en buss utan bälte.. ska man ta bilen?

• Svar på tråden Kryssning med 3-åring
  • viseversa

Jag har åkt på många kryssningar som ungdom. och jag kan säga att ingen är speciellt barnvänlig. jag skulle då itne åka på kryssning med mina barn. Fulla ungdommar överallt som skriker i koredorerna och kräks lite här och var. inget som barn ska behöva ta del av enligt mig. 

• SchumiFerrari

Åk med silja line. Mina barn har åkt buss sedan de var små och det är inga problem. Många barn åker buss till och från fsk varje dag...

Who is SHE???
  • Lunas

Viseversa: Jag har oxå åkt mycket kryssning, men då har det varit på viking o dom båtarna är suparkryssningar enligt mig. Dom gånger jag åkt med silja och birka tycker jag det har varit mycket lugnare. Det måste ju finnas nån lugnare båt som vänder sig lite mer till barnen oxå. Skulle gärna vilja åka när det är nåt speciellt, vet att mora träsk varit med på kryssningar, men jag hittar ingen info nånstans???

• Spyro192

Tallink Silja har ju kryssningar till Tallin och Riga som är 40 timmarskryssningar. Har själv inte varit på någon sådan men, hade viljat!

Tror om ni tar en kryssning som går mitt i veckan och inte över Tors-Fre-Lör så tror jag inte att det är så mycket fulla ungdomar.  Sedan behöver man ju inte ta när dom har tex. EXTRApris 23 t kryssning till Åbo för då vet man ju om att det blir "kalas" fram till frukost serveras!

Prova! Vad är det värsta som kan hända? Att ni inser att det blev fel? Ni som föräldrar har tråkigt?

• Rhoda Horswunce

En buss skadas ju inte alls lika illa i en krock som en bil gör, pga att en buss är så mycket tyngre, så det är nog inte så mycket farligare att åka buss utan bälte än bil med bälte, skulle jag tro. När vi har åkt med silja lines bussar så har det funnits en eller två bilstolar i bussen, men jag vet inte om det är något som alla deras bussar har.

Vi har bara åkt med Silja Line, men är nöjda med dem och tycker de har rätt mycket för barn.

• mamma201107

Tror de brukar ha mer barntema på kryssningar under loven. Tog med mig mina två syskonbarn på Viking men på en speciel kryssning till Riga och då hade de byggt om hela konferensavd till barn avd.

• SchumiFerrari
    Lunas skrev 2011-04-24 10:15:01 följande:
    Viseversa: Jag har oxå åkt mycket kryssning, men då har det varit på viking o dom båtarna är suparkryssningar enligt mig. Dom gånger jag åkt med silja och birka tycker jag det har varit mycket lugnare. Det måste ju finnas nån lugnare båt som vänder sig lite mer till barnen oxå. Skulle gärna vilja åka när det är nåt speciellt, vet att mora träsk varit med på kryssningar, men jag hittar ingen info nånstans???
    Silja line har barnvänliga kryssningar.
    Står här om vad de har för aktiviteter för barn: http://www.tallinksilja.com/sv/ships/symphony/children/
    Who is SHE???
  • viseversa
    Lunas skrev 2011-04-24 10:15:01 följande:
    Ja så är det nog=). Dock har jag märkt att om man ska åka och INTE vill bli påhälsad av något fyllo som gått till fel hytt. Så ska man bo i lite dyrare hytter=). Jag och en kompis bodde i en svit på en resa(en present) och då var man inte lika utsatt av fyllan runt sig som man är när man bor under däck i dom billigaste hytterna. Så vill man betala lite extra så tror jag man tjänar på det när man har barn som faktiskt vill sova på nätterna utan att lyssna på fulla krikiga ungdommar.
  • Lunas

ohh va kul med alfons...jag som precis hittat kryssning till Åbo till muminlandet...får se vad vi har råd med, men blir muminlandet för dyrt tar vi kanske en tur med Alfons.. Tack för alla tips!!

Nån som åkt med galaxy till Åbo och åkt till muminlandet?? Hinner man med det och är det smidigt att ta sig dit??

• karet

Jag har åkt med Viking Lines kryssningsbåtar minst en gång i månaden sedan dottern var några veckor gammal typ. Hon är nu 21 mån.

I bussen dit hade vi från början babyskydd men nu sitter/sover hon bredvid mig på ett eget säte. Leksaker och olika mellis är att rekommendera.

Vi bor nästan alltid i n b4 innerhytt eller ytterhytt och aldrig på de lägre våningarna. Info-däck är bäst.

Gällande fyllan ombord så är dem värst på kvällarna då dottern ändå sover så den ser hon inte mkt av.

Barnvänligt är det på det viset att det alltid finns lekrum, bollhav, rutchkanor, korridorer att springa i, tipspromenader, godisregn (ibland), barnbingo etc.
    Under lov/sommarlov så brukar det vara ännu mer. Tex minidisco, trollkarlar osv.

Svar på tråden Kryssning med 3-åring