• Anonym (Sanna)

Kan man sola medans man äter Heracillin 750mg?

Hejsan! Jag går på en kyur med Heracillin 750 mg, 3 ggr om dagen.

Jag ska till Spanien snart & undrar om man kan sola på Heracillin? Har hört något om att man kan få utslag men skulle detta vara farligt isåfall? Det är ju riktigt surt att jag ska t spanien och fick en kur på det...

Aja, vet någon eller har någon erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Kan man sola medans man äter Heracillin 750mg?
  • Anonym (Sanna)

*puff*

• Anonym

Det brukar ju stå i bipacksedeln om läkemedlet inte är bra i kmombination med solning. Står det inget om det där så är det förmodligen lugnt. 

• Anonym (Sanna)

Det är grejen, det står verkligen ingenting ang solning på bipacksedeln & läkaren som skrev ut det till mig sa "du kan sola & dricka på det, ingen fara" vilket jag tyckte lät väldigt konstigt..?
    Så jag ringde sjukvårdsupplysning och de sa att jag inte skulle sola eftersom jag kunde få utslag eller så.
    Så jag fattar ingenting, så tänkte om någon hade erfarenhet av heracillin + solning här..

• Insatt

Sjukvårdsupplysningen kanske bara sa så för att det är en generell rekommendation vid antibiotikakurer. Jag hade litat mer på läkaren och bipacksedeln än en sköterska på sjukvårdsupplysningen.

• Anonym
    Anonym (Sanna) skrev 2011-04-24 12:01:04 följande:
    Det är grejen, det står verkligen ingenting ang solning på bipacksedeln & läkaren som skrev ut det till mig sa "du kan sola & dricka på det, ingen fara" vilket jag tyckte lät väldigt konstigt..?
    Så jag ringde sjukvårdsupplysning och de sa att jag inte skulle sola eftersom jag kunde få utslag eller så.
    Så jag fattar ingenting, så tänkte om någon hade erfarenhet av heracillin + solning här..
    Som sagt, står det ingenting om solning i bipacksedeln så är det inte ett sådant antibiotikum som ger biverkningar i kombination med detta. Att dricka när man går på antibiotika är egentligen aldrig bra. Alkohol kan slå ut läkemedlet så att det inte har någon verkan. Vissa läkare menar dock att man visst då kan ta sig ett glas i med måtta. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym skrev 2011-04-24 12:07:55 följande:
    Som sagt, står det ingenting om solning i bipacksedeln så är det inte ett sådant antibiotikum som ger biverkningar i kombination med detta. Att dricka när man går på antibiotika är egentligen aldrig bra. Alkohol kan slå ut läkemedlet så att det inte har någon verkan. Vissa läkare menar dock att man visst då kan ta sig ett glas i med måtta. 
    Jo det är sant! Alkoholen bryr jag mig inte så mycket om, dricka behöver jag inte, men solen är ju det jag längtar efter :) Jag får helt enkelt prova mig fram och hoppas på det bästa.
  • Anonym
    Anonym (Sanna) skrev 2011-04-24 12:11:39 följande:
    Jo det är sant! Alkoholen bryr jag mig inte så mycket om, dricka behöver jag inte, men solen är ju det jag längtar efter :) Jag får helt enkelt prova mig fram och hoppas på det bästa.
    Jag tror att du kan njuta av solen utan oro. 
  • Insatt

Det kan ju mycket väl vara så att läkaren skrivit ut denna medicin med din solresa i åtanke!

Svar på tråden Kan man sola medans man äter Heracillin 750mg?