• QueenLizzie79

Flour i dricksvattnet

Har precis fått tillbaka svaren på vårt vattenprov. Det visade att flourhalten låg på 5,9 mg/l (gränsen för otjänligt är 6 mg/l).
    Är det nån här som har flourfilter kopplat till vattenkranen?
    Hur funkar det isf?
    Vi har egen brunn kanske jag ska tillägga.

• Svar på tråden Flour i dricksvattnet
  • Malounis

Flour har jag aldrig hört talas om att det kan finnas i dricksvattnet. Trodde det bara var nått som flourtanten kom med
    Men där ser man!

Däremot vet jag att det kan finnas kalk, om man har egen brunn.

• zika

Här har det varit så att hela kommunen har för hög flourhalt. Så när Anja åt ersättning fick vi hämta vatten på bvc. Hämtade i petflaskor. De hade en särskilt kran med flourfilter. Ni kanske kan hämta vatten på bvc?
    Här hos oss gällde det bara att barn under 6 månader inte fick dricka vattnet. Det kan skada tänderna Även de som inte kommit upp

• QueenLizzie79

Malounis: Jo det kan finnas fluor i vatten med. Se det som att du lärt dig nåt nytt.

zika: I pappret vi fick med ihop med provsvaret så stod det att om det är hög halt så ska barn under 7 år bara dricka det vid enstaka tillfällen.
    Vår fluorhalt är ju precis under otjänligt så jag är lite tveksam till att dricka det överhuvudtaget.

• Hattifnattentanten

Där vi bodde förut kunde man åka och hämta kommunalt vatten om man hade för hög fluorhalt. Vårt vatten klarade sig. Prova att googla på Fluorfilter eller vad det kan heta. Vet att många försäljare av vattenfilter har lite lustiga erbjudanden så det gäller att tänka till innan man skaffar ett och jämföra vad som finns.

Svar på tråden Flour i dricksvattnet