Hur ska vi göra? Godisförbud...
För ca 2 veckor sen var vi på BVC på 4-års kontroll och det visade sig att dottern är lite överviktigt (ca 2 kg) Hon väger 20 kg till sina 103 cm. Vi som egentligen alltid velat vara mer noggranna med att ha enbart lördgasgodis och bli bättre på att äta fasta tider o undvika småätande bestämde att nu kommer det bli så, punkt slut! Så dottern får en chans att växa ikapp o därmed få en sund relation till mat även när hon blir vuxen.
Vi pratade med våra föräldrar som saken, då de bor väldigt nära oss o ses flera gånger i veckan o dom ger då alltid godis, att dom också måste hålla sig till lördag nu. Detta gäller även middagsbjudningar, att vi äter ingen efterrätt om det inte är lördag. Självklart har vi undtantagsfall tex födelsedagar, utflykter o dyl.
MEN när vi sa detta till svärfar så kontrade han med att vi har ju minsann inte varit så duktiga själva utan låtit vår dotter äta när det bjudits. TROTS att vi sa att vi ALLA, inkl. jag o maken,nu bestämt att det var dags att ta tag i detta s a s... Han kände sig väl träffad, men jag tyckte det var en onödig kommentar eftersom vi var tydliga med att även vi varit "slappa" men nu valt att ta tag i det o att vi ville att dom skulle veta det också...
Problemet: Imorgon är vi bjudna på "påskmiddag" hos svärföräldrarna. Det är vi, dom och en familj till som kommer så det kommer att bjudas på efterätt... Egentligen känner jag att eftersom det är så nyss vi börjat med att inför lördagsgodis, så vill jag inte rucka på det än... Samtidigt så är ju detta ett vad jag kan tycka undantagsfall eftersom det är en "högtid" -påsk. MEN MEN MEN... pga svärfars kommentar (att vi minsann inte är bättre själva på att undvika att ge dottern sött) så känner jag mig lite vrång samtidgt... Har inte lust att "ge mig" det första vi gör första gången vi ses hemma hos dom första gången efter att vi pratat om godisförbudet o då låta henne äta en vardag... Så jag är splittrad redan från början.. Vi införde detta så nyss, men det är ju påsk... SAMTIDIGT så har hans kommentar gjort att valet blev ganska enkelt -att vi gör som vi sagt! Det ÄR vardag o vi kan stå upp för detta genom att säga att det var så nyss vi införde lördgasgodis att vi inte vill rucka på det än utan ge det ett par månader innan undantagen börjar..
Vad tycker ni man ska göra? Jag vill ju inte bråka, samtidigt tycker jag det är så jävla oförskämt att lägga sig i hur vi valt att göra. Dottern ÄR u trots allt lite överviktig o vi vill ge henne en chans att växa ikapp o att inte hamna där igen...
Jag kanske har skapat ett problem angående morgondagen, som inte ens finns?