• Anonym (godisförbud)

Hur ska vi göra? Godisförbud...

För ca 2 veckor sen var vi på BVC på 4-års kontroll och det visade sig att dottern är lite överviktigt (ca 2 kg) Hon väger 20 kg till sina 103 cm. Vi som egentligen alltid velat vara mer noggranna med att ha enbart lördgasgodis och bli bättre på att äta fasta tider o undvika småätande bestämde att nu kommer det bli så, punkt slut! Så dottern får en chans att växa ikapp o därmed få en sund relation till mat även när hon blir vuxen.

Vi pratade med våra föräldrar som saken, då de bor väldigt nära oss o ses flera gånger i veckan o dom ger då alltid godis, att dom också måste hålla sig till lördag nu. Detta gäller även middagsbjudningar, att vi äter ingen efterrätt om det inte är lördag. Självklart har vi undtantagsfall tex födelsedagar, utflykter o dyl.
    MEN när vi sa detta till svärfar så kontrade han med att vi har ju minsann inte varit så duktiga själva utan låtit vår dotter äta när det bjudits. TROTS att vi sa att vi ALLA, inkl. jag o maken,nu bestämt att det var dags att ta tag i detta s a s... Han kände sig väl träffad, men jag tyckte det var en onödig kommentar eftersom vi var tydliga med att även vi varit "slappa" men nu valt att ta tag i det o att vi ville att dom skulle veta det också...

Problemet: Imorgon är vi bjudna på "påskmiddag" hos svärföräldrarna. Det är vi, dom och en familj till som kommer så det kommer att bjudas på efterätt... Egentligen känner jag att eftersom det är så nyss vi börjat med att inför lördagsgodis, så vill jag inte rucka på det än... Samtidigt så är ju detta ett vad jag kan tycka undantagsfall eftersom det är en "högtid" -påsk. MEN MEN MEN... pga svärfars kommentar (att vi minsann inte är bättre själva på att undvika att ge dottern sött) så känner jag mig lite vrång samtidgt... Har inte lust att "ge mig" det första vi gör första gången vi ses hemma hos dom första gången efter att vi pratat om godisförbudet o då låta henne äta en vardag... Så jag är splittrad redan från början.. Vi införde detta så nyss, men det är ju påsk... SAMTIDIGT så har hans kommentar gjort att valet blev ganska enkelt -att vi gör som vi sagt! Det ÄR vardag o vi kan stå upp för detta genom att säga att det var så nyss vi införde lördgasgodis att vi inte vill rucka på det än utan ge det ett par månader innan undantagen börjar..

Vad tycker ni man ska göra? Jag vill ju inte bråka, samtidigt tycker jag det är så jävla oförskämt att lägga sig i hur vi valt att göra. Dottern ÄR u trots allt lite överviktig o vi vill ge henne en chans att växa ikapp o att inte hamna där igen...

Jag kanske har skapat ett problem angående morgondagen, som inte ens finns?

• Svar på tråden Hur ska vi göra? Godisförbud...
  • Anonym

JA, du skapar ett problem inför imorgon... helt i onödan...

• Anonym (godisförbud)
    Anonym skrev 2011-04-24 18:08:05 följande:
    JA, du skapar ett problem inför imorgon... helt i onödan...
    hade inte svärfar varit en sån besserwisser bara :S Han lär ju kommentera hur vi än gör imorn o då känns det bättre om vi "stått på oss"... Om du förstår hur jag menar...?
  • April Mamma

Men 2 kg, räknas det som övervikt?
    Min son vägde 21 kg / 108,5 lång vid 3,5 år och 27,5 kg /120,5 lång víd 5,5 år, BVC har aldrig påpekat om hans vikt..även om jag i perioder tyckt att han har varit/är lite rund/mullig osv, Men barns små kroppar ändras så snabbt.

Gör inte så stor sak av det så ordnar det sig! Jag tror inte på ett förbud egentligen utan ät med sunt förnuft.

• Anonym (godisförbud)
    April Mamma skrev 2011-04-24 18:22:37 följande:
    Men 2 kg, räknas det som övervikt?
    Min son vägde 21 kg / 108,5 lång vid 3,5 år och 27,5 kg /120,5 lång víd 5,5 år, BVC har aldrig påpekat om hans vikt..även om jag i perioder tyckt att han har varit/är lite rund/mullig osv, Men barns små kroppar ändras så snabbt.

Gör inte så stor sak av det så ordnar det sig! Jag tror inte på ett förbud egentligen utan ät med sunt förnuft.
    Någonstans måste ju viktgränsen gå...
    O som sagt är det ju egentligen inte "förbud" på det sättet, utan vi vill kunna ge henne på tex semester, kalas o speciella tillfällen med gott samvete genom att försöka hålla oss till sött en gång i veckan -övervikt eller inte liksom...

Jag blir bara så irriterad på alla kommentarer o att alla ska truga och/eller ifrågasätta (alla = makens föräldrar) Detta är inte första gången vi bett dom lugna sig med söta saker till barnen -just eftersom vi ses så ofta!

Det tråkiga nu är att låter vi henne äta så kommer han påpeka det...
    Men får väl svälja stoltheten o ta kampen när det är "en vanlig dag" istället.. Frö det lär jag (vi) ju få göra.. *suck*
  • lokisse

det är alltsa inte ok att säga som det är till dig men du far säga saningen till svärisarna?
    du har varit slapp och det papekar han inget med det. gör inte en höna av det.

Nej det tror jag inte!
  • April Mamma
    Anonym (godisförbud) skrev 2011-04-24 18:29:23 följande:
    Någonstans måste ju viktgränsen gå...
    O som sagt är det ju egentligen inte "förbud" på det sättet, utan vi vill kunna ge henne på tex semester, kalas o speciella tillfällen med gott samvete genom att försöka hålla oss till sött en gång i veckan -övervikt eller inte liksom...

Jag blir bara så irriterad på alla kommentarer o att alla ska truga och/eller ifrågasätta (alla = makens föräldrar) Detta är inte första gången vi bett dom lugna sig med söta saker till barnen -just eftersom vi ses så ofta!

Det tråkiga nu är att låter vi henne äta så kommer han påpeka det...
    Men får väl svälja stoltheten o ta kampen när det är "en vanlig dag" istället.. Frö det lär jag (vi) ju få göra.. *suck*
    Det är ju erat barn = Era regler som gäller.

Sjävlklart så ska barn inte äta godis/fika /glass flera ggr i veckan, att äta en gång i veckan är ju bra.

Hoppas att släkten lyssnar på er! Jobbigt att behöva försvara sig hela tiden. Helst när det gäller
    godis osv.
  • Anonym (godisförbud)
    lokisse skrev 2011-04-24 18:33:49 följande:
    det är alltsa inte ok att säga som det är till dig men du far säga saningen till svärisarna?
    du har varit slapp och det papekar han inget med det. gör inte en höna av det.
    Det jag inte förstår är att han alltid ifrågasatt när vi sagt att VI vill dra ner på godisätandet. Tycker att "ja men EN klubba gör väl ingenting?" o han kan fråga när barnen hör "får jag ge barnen glass?"... Respektlöst tycker jag o det är med detta i bakhuvudet jag blir lite tvär denna gång känner jag..

O nej, han behöver inte "kontra" med att säga att vi är lika dåliga eftersom vi inledde samtalet med att säga att VI slarvat o nu ville skärpa oss o ska det ha efekt måste även mor- o farföräldrar hålla sig till endast lördag. Så det handlar inte om att jag inte tål sanningen, för den är jag mycket väl medveten om vilket vi som sagt tog upp samtidigt när vi pratade med dom. Det jag inte tål är att han inte verkar ta till sig utan istället skyller ifrån sig o ger oss skit trots att vi precis erkänt våra brister som vi nu kommer ta tag i...
  • tarm

haha, jag läste "godisförhud"

Fattade ingenting 

• Anonym (godisförbud)
    April Mamma skrev 2011-04-24 18:36:01 följande:
    Det är ju erat barn = Era regler som gäller.

Sjävlklart så ska barn inte äta godis/fika /glass flera ggr i veckan, att äta en gång i veckan är ju bra.

Hoppas att släkten lyssnar på er! Jobbigt att behöva försvara sig hela tiden. Helst när det gäller
    godis osv.
    Jo, jag vet att vi bestämmer... Samtidigt så vill man ju inte bråka, även om det känns som att det inte är vi som muckar utan vi får mest försvara oss...
    Vi är riktiga godisgrisar själva, jag o maken o bukrar gärna upp med "mys" varje kväll Så det är redan en utmaning för oss själva också liksom...

Men ja... Hade det inte vart för att svärfar var så himla.. ja, jag vet inte... så skulle jag inte gräma mig så över att ha ett "undantag" imorgon...
  • Anonym (godisförbud)
    tarm skrev 2011-04-24 18:40:42 följande:
    haha, jag läste "godisförhud"

Fattade ingenting 
    haha, men blä
  • lokisse
    Anonym (godisförbud) skrev 2011-04-24 18:39:44 följande:
    Det jag inte förstår är att han alltid ifrågasatt när vi sagt att VI vill dra ner på godisätandet. Tycker att "ja men EN klubba gör väl ingenting?" o han kan fråga när barnen hör "får jag ge barnen glass?"... Respektlöst tycker jag o det är med detta i bakhuvudet jag blir lite tvär denna gång känner jag..

O nej, han behöver inte "kontra" med att säga att vi är lika dåliga eftersom vi inledde samtalet med att säga att VI slarvat o nu ville skärpa oss o ska det ha efekt måste även mor- o farföräldrar hålla sig till endast lördag. Så det handlar inte om att jag inte tål sanningen, för den är jag mycket väl medveten om vilket vi som sagt tog upp samtidigt när vi pratade med dom. Det jag inte tål är att han inte verkar ta till sig utan istället skyller ifrån sig o ger oss skit trots att vi precis erkänt våra brister som vi nu kommer ta tag i...
    men det är inte han som ansvarar för att barnen äter det ni tycker ska ätas.
    om han fragar er om glass och du inte vill att barnen ska äta det far du jku säga nej vi äter bara glass pa söndagar. du kan inte göra det till hans problem...
    Nej det tror jag inte!
  • Anonym (godisförbud)
    lokisse skrev 2011-04-24 18:43:44 följande:
    men det är inte han som ansvarar för att barnen äter det ni tycker ska ätas.
    om han fragar er om glass och du inte vill att barnen ska äta det far du jku säga nej vi äter bara glass pa söndagar. du kan inte göra det till hans problem...
    och det har vi gjort också men trots att han vet att vi inte vill ge vardagar (har sagt att han inte ens behöver fråga ens) så fortsätter han och DET är väldigt jobbigt. O har dom barnen hemma hos sig utan att vi är där så får dom godis :/ Nu har vi ju en gång för alla sagt till på allvar s a s, efter bvc-besöket så nu vet jag inte hur dom kommer hantera detta.. Förhoppningsvis har det gått in o svärmor är ju normal i huvudet iallafall o kommer förhoppningsvis ha koll på sin gubbe

Problemet är alltså hur jag ska göra imorn -avstå som vi vill eller ha en undantagsdag pga påsken? Ruckar vi på detta såhär tidigt o dessutom med svärfar närvarande så lär han tjata ännu mer o inte ta oss på allvar denna gång heller...

Det är alltså TJAT o GNÄLL jag vill undvika i första hand o att han inte ska ge barnen godis bakom vår rygg... Är jag med så bestämmer ju jag -absolut! Men tjat är ändå tröttsamt...
  • Anonym

Till högtider tycker jag att det är ok att göra undantag. Kan du inte bara säga det till svärfar?

• Emmi27

Men du sa ju att ni gör undantag vid speciella tillfällen och påsk är väl ett speciellt tillfälle? Vore ju rent utav taskigt mot barnet att ha godisförbud när det är kalas liksom. Sen får du väl ta vidare diskussion med svärfar vid nåt annat tillfälle om han inte fattar

• Anonym

Om hon får godis en dag som inte är lördag kan hon ju spara det till nästa lördag. Så gjorde jag när jag var liten.

Efterrätter när man är bortbjuden är en annan sak. Det borde vara ok. Särskilt till påsk.

• Modesty Blaise

Jag tycker att ni ska äta både mat och efterrätt i morgon, för att därefter fortsätta med det ni tänkt er. Svärfars kommentar tycker jag att du ska ta för vad den förmodligen var - ett försvar från en person som kände sig kritiserad för något han visste att ni också själva ägnat er åt. Låt bli att bygga upp en onödig konflikt och maktkamp och låt det han sade passera. Det kan ju hända att du själv har en smula dåligt samvete (eller någon känsla åt det hållet) över att ni också låtit dottern äta på ett sätt som du/ni i grunden inte känner är alldeles rätt och riktigt och det är ju dumt att låta sådana känslor stå i vägen för en fungerande och bra relation till släkten. 

Ät och må gott och ta sedan tag i det ni anser att ni behöver göra.  

• Anonym (godisförbud)
    Emmi27 skrev 2011-04-24 18:56:37 följande:
    Men du sa ju att ni gör undantag vid speciella tillfällen och påsk är väl ett speciellt tillfälle? Vore ju rent utav taskigt mot barnet att ha godisförbud när det är kalas liksom. Sen får du väl ta vidare diskussion med svärfar vid nåt annat tillfälle om han inte fattar
    Jo det lär ju bli fler diskussioner
  • Anonym (godisförbud)

Tack för alla svar!!

Jo, som sagt hade det inte vart för svärfars tjat så hade jag inte ens tvekat imorn egentligen eftersom det ju är påsk!! O som ni säger så får jag nog låta ungen bjudas imorn som vi "vill" o ta tag i kampen efteråt stället med att få svärfar att förstå varför detta var ett undantag o att det inte betyder att vi "gett upp" vad vi sagt s a s...

Tack för bollningen =)

• vetvadjagvill

generellt sett anser jag att till så  små barn ändå så kan de inte få äta valfria mängder godis.

Prata med värdparet omatt ge dottern en egen skål som är ditt henne så kommer hon säkerligen bar avilja ha denna för den är  ju till henne.
    Och där i ser du till att det blir lagom mycket - för det är ju trots allt påsk

Personlige hade jag inte infört godsförbud utan minskat på mängden och börjat  servera nyttig godis istället och endast  fred och lördagar.
    Vardagar kan det bli en frukt efter maten istället.

DU får förklara för svärfar att ja det var då, om man aldrig ändrar sig kan man tex aldrig lyckas med att tex gå ner i vikt, få bättre kondis eftersom det kräver förändringar i mat och motion.
    Förut var det mycket godis men nu tänker vi mer på att  inte äta så mycket.

Svar på tråden Hur ska vi göra? Godisförbud...