Neverendingme skrev 2011-04-25 14:36:30 följande:
Jag har tre barn varav två helt har slutat med blöja. Min äldsta som nu snart är 5 år. slutade med dag blöja när hon var runt 2,5 år. Hon hade någon olycka på dagarna, men efter ett tag så insåg hon att det inte var så roligt att kissa ner sig.
Jag stoppade faktiskt in pottan i vardags rummet. och varje gång jag själv gick på toa fick hon följa med och kissa också.
Efter bara ett halvår så sa hon själv att hon inte ville sova med blöja. Vi la kissskydd i sängen, men ingen olycka hände.
Min andra dotter som snart fyller 3 år, har nu varit helt blöjfri i 4 månader. Som med den första började hon på dagen. Dagis var ju såklart också bra, för dom hjälpte henne på toan och så. Sen ville inte hon heller sova med blöja så då klippte vi det för henne också.
Ett bra tips är ju att barnen helst kanske ska ha slutat med välling på kvällen, för då har dom inte samma behov av att kissa på natten.
Men jag tar fortfarande upp min 3 åring vid elva tolv på natten innan jag lägger mig så hon får kissa en extra gång. Och det funkar jätte bra.
Det är ju en vanesak för småbarn, ta med din son när du själv går och kissar, då brukar dom förstå lite snabbare :)
Nu ska jag snart försöka börja lite lätt med min1åring i förebyggande syfte, eftersom nummer fyra är påväg :) och det är mycket lättare att sluta med blöja när det är sommar...
han äter ingen välling på kvällarna.. o han vart torr då han haft blöjan på natten så det e 3e natten idag som han e utan blöja o inget har kommit under natten
jo han e med då ja går på toa o även när ja säger ska vi testa kissa så säger han åt mig att ja åxå ska sätta mig på toa.. tur ja e gravid o liten blåsa haha
e dock rädd ja kommer ge upp o börja ta på han blöja igen då de e så lätt:(