• Rainei

Mina ben får mig att känna mig fet

Som titeln lyder - detta är mitt problem. Jag vann inte precis gen-lotteriet när det gäller mina ben, de är hemska!!! Har föräldrar som den ena har tjocka lår och den andra tjocka vader, dottern vann såklart jackpotten och fick båda två.

Det gör mig fruktansvärt frustrerad att jag inte kan känna mig snygg i shorts då jag hela tiden känner låren dra mot varandra och vid knäna är det smockat med fettvävnad. Skulle man bara se mina ben skulle man tro att det är en 90 kg plussare (jag är tjej, 1.70m lång). Problemet är att jag inte alls är överviktig, väger 65 kg mer eller mindre. Mitt bröstben syns ganska rejält och har också näst intill platt mage. Skulle man bara se min överkropp skulle jag få folk att tro att jag väger mindre än jag gör. Min överkropp går inte alls ihop med min underkropp. 

Vad kan jag göra för att få mindre ben?! Är supernöjd med min mage och midja, men benen... Vad hjälper? Promenader? Löparträning? Cykling? Annan träningstyp? Är i desperat behov av råd :(

• Svar på tråden Mina ben får mig att känna mig fet
  • Anonym

Det enda som hjälper är att gå ner i vikt överlag.

Jag är 1,73 och när jag vägde 65 hade jag jättefläskiga lår. Gick ner 10 kilo i höstas och till slut slankade benen till sig också. Löptränade och simmade mycket, men jag vet inte om det egentligen gjorde så stor skillnad på det sättet. Man kan ju inte punktbränna fett. Däremot kan punktträning göra att man blir biffigare.

• Rainei

Hade en stor viktnedgång för några år sedan då jag dök från 85 till 62 kg på ett par månader. Har sedan dess varit rädd för att gå ner mer eftersom jag blev sjukligt smal i överkroppen med fortfarande tjock i benen. Känner mig utdömd :(

• Anonym (:()

Har också feta ben, har gått ner till långt under undervikt utan att benen ändrar sig alls. Vet inte alls hur jag ska "fixa till" dem, för när jag började träna blev de ännu större pga musklerna. Hatar mina ben, de är det enda jag verkligen HATAR på min kropp.

• supermimmi

Ja, alltid är det något man är missnöjd med. Jag väger samma som du, men mitt problem är magen!! Så jag skulle hellre ta tjocka lår än tjock-mage!! Var glad över din platta mage.

• Emmi27

Kan du inte försöka träna så att du får muskler istället för mest fett? Även om dina ben aldrig kommer bli så smala som du vill för att du är byggd på ett visst sätt så kan du ju kanske styrketräna så att de blir fastare tex. Muskulösa ben är fint!

• Rainei

Anonym :( : Det är precis det jag fruktar med att gå ner mer/att börja träna. Men vi är ju alla olika så det kanske inte är lika för mig. Skönt i alla fall att jag inte är ensam på botten med att känna så om mina ben! :)

Supermimmi :  Är mycket stolt över min platta mage, men ser även avundsjukt på folk som du med putmage men ändå har "lagom" storlek på benen. Som du säger man blir aldrig nöjd! :)

Emmi27: Har funderat på det, eftersom min överkropp och underkropp inte går ihop naturligt (inte som jag vill iaf) kan man ju modifiera det med muskeluppbyggande träning. Problemet är att jag är så dåligt påläst i ämnet :( Vem drömmer inte om en fastare kropp egentligen? :)

• Emmi27
    Rainei skrev 2011-04-24 21:54:21 följande:
    Anonym :( : Det är precis det jag fruktar med att gå ner mer/att börja träna. Men vi är ju alla olika så det kanske inte är lika för mig. Skönt i alla fall att jag inte är ensam på botten med att känna så om mina ben! :)

Supermimmi :  Är mycket stolt över min platta mage, men ser även avundsjukt på folk som du med putmage men ändå har "lagom" storlek på benen. Som du säger man blir aldrig nöjd! :)

Emmi27: Har funderat på det, eftersom min överkropp och underkropp inte går ihop naturligt (inte som jag vill iaf) kan man ju modifiera det med muskeluppbyggande träning. Problemet är att jag är så dåligt påläst i ämnet :( Vem drömmer inte om en fastare kropp egentligen? :)
    Jag skulle föreslå att du börjar träna bodypump! Ren och skär styrketräning, intensivt och roligt och du tränar hela kroppen och ganska mycket ben. Om du inte provat så gör det, det är roligt att utmana sig själv också.
  • crossfit

Det är inte kul när låren går ihop när man går. I know. Kvittar hur mycket man tränar.
    Man kan faktiskt fettsuga benen för att få en mer symmetrisk kropp. Det kostar förstås en del men det kan kanske vara värt det.

• Rainei

Prego1102: Jo, jag är medveten om att plastkirurgi är typ det bästa sättet att få kroppen "precis som man vill", men jag vill helst inte ta till så hårda tag ännu. Ska testa en till viktminskning och se om benen ger med sig. 

Emmi27: Bodypump, har aldrig hört om det :) kollade upp det men det verkar lovande eftersom jag gillar att kombinera kondition med styrketräning, då jag finner dem var för sig extremt tråkiga! Vad kostar det att ta ett par pass?

Försöker så gått det går att försöka gilla mig själv trots benen, har ju trots allt goda förutsättningar i nästan allt annat, men när sommarn kommer och plaggen blir allt kortare så kommer ångesten! :) Är nog långt ifrån ensam att känna så, haha

• Emmi27
    Rainei skrev 2011-04-25 17:30:07 följande:
    Prego1102: Jo, jag är medveten om att plastkirurgi är typ det bästa sättet att få kroppen "precis som man vill", men jag vill helst inte ta till så hårda tag ännu. Ska testa en till viktminskning och se om benen ger med sig. 

Emmi27: Bodypump, har aldrig hört om det :) kollade upp det men det verkar lovande eftersom jag gillar att kombinera kondition med styrketräning, då jag finner dem var för sig extremt tråkiga! Vad kostar det att ta ett par pass?

Försöker så gått det går att försöka gilla mig själv trots benen, har ju trots allt goda förutsättningar i nästan allt annat, men när sommarn kommer och plaggen blir allt kortare så kommer ångesten! :) Är nog långt ifrån ensam att känna så, haha
    ja testa det ! men det är inte nån konditionsträning alltså utan ren styrketräning men jag rekomenderar dig att inte dra förhastade slutsatser om att bodypump är tråkigt bara för att det är styrka, du kan ju gå en gång bara för att testa, det är jäkligt effektivt och när man väl kommit in i det så går den där timmen av sig själv. Jag vet inte vad det kostar att testa en gång, ofta brukar man få prova gratis faktiskt. Kolla var de har Les Mills Body Pump, det är inte alla ställen som har det nämligen. Sen finns det nog klippkort och lite varianter om man inte vill skaffa ett årskort på gym. Bara att kolla runt så ser du vad som passar =)

Förresten, om du vill ha kjol och benen går ihop och det skaver, klipp av ett par strumpbyxor och ha under, brukar jag göra :D
Svar på tråden Mina ben får mig att känna mig fet