• Lukka

Hemsida där man kan titta film. Lagligt?

Hittade den här hemsidan som påstår att man kan titta film utan att ladda ner

www.iamsandman.com/

Jag provade, och visst fungerar det. Det är bara att leta upp en film, trycka på play och så är det igång. Men är det lagligt??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 21:08
    Efter mycket letande på Internet för att se vad folk säger och skriver om saken så känns det etiskt sett inte rätt så jag kommer nog inte se streamade filmer oavsett hur gratis de är...

• Svar på tråden Hemsida där man kan titta film. Lagligt?
  • Anova

Reklamfinansierat?

Voddeler är ju lagligt i Sverige och är en streamingtjänst för film.

• Lukka
    Anova skrev 2011-04-24 19:49:49 följande:

Reklamfinansierat?

Voddeler är ju lagligt i Sverige och är en streamingtjänst för film.

Ingen aning. Det står att det är "Stream movies" without downloading...
  • Lukka

Aff: Skulle förmodligen ha följt med text med inlägget. Eller?

• Anova

Sidan gör mig lite fundersam, hittar t.ex. inte vem som ligger bakom sidan.

Svenska voddler tillåter ju också dig att titta på filmer gratis online, de är reklamfinansierade och lagligt. De har dessutom massor av filmner, Imsandman har ju bara ett fåtal vilket jag tolkar som att de inte har något samarbete med t.ex. filmbolag.

• SilverLadyG

quicksilverscreen.com/

Där tittar jag Skrattande Välj movies Skrattande Du ser 72 min, sedan måste du vänta ca 30 min och kan se sedan vidare. Alla nya filmer utan att ladda ner Skrattande

• IsDimma

Nja, inte nödvändigtvis . Sparade mest tråden och eftersom jag surfar i appen så kan vi inte spara trådar på annat sätt än att skriva (eller inte skriva) ett inlägg.

• Lukka
    Anova skrev 2011-04-24 19:59:19 följande:

Sidan gör mig lite fundersam, hittar t.ex. inte vem som ligger bakom sidan.

Svenska voddler tillåter ju också dig att titta på filmer gratis online, de är reklamfinansierade och lagligt. De har dessutom massor av filmner, Imsandman har ju bara ett fåtal vilket jag tolkar som att de inte har något samarbete med t.ex. filmbolag.

Hittar bara det här:

www.iamsandman.com/dmca-notice-contact-information.html
  • Anova
    Lukka skrev 2011-04-24 20:05:08 följande:
    Hittar bara det här:

www.iamsandman.com/dmca-notice-contact-inform...
    De där säger ju ingenting egentligen, de hänvisar ju bara till "upphovsrättslagen" DMCA i USA. Exakt vad som står i den ang. steaming kan jag inte, den kom 1996-98 och då var ju streaming inget problem. (Det finns säkert preudicerande domar för just streaming). Hur står sig DMCA i Europa idag? Exempel så kan man ju bara se på Voddler i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Jag är inte spceiallist på immaterialrätt.

En seriös sida tycker jag ska lyfta fram vem som står bakom sidan. Jag har gjort en "whois" och försökt se vem som ligger bakom men får ingen vettig info.
  • tompatiger

Vem bryr sig om det är lagligt?
    Titta på du, du gör inget olagligt nämligen.
    Det är inte du som gör filmen tillgänglig och du laddar inte ned något.

Servern står i en bananrepublik...

• Lukka
    tompatiger skrev 2011-04-24 20:25:17 följande:
    Vem bryr sig om det är lagligt?
    Titta på du, du gör inget olagligt nämligen.
    Det är inte du som gör filmen tillgänglig och du laddar inte ned något.

Servern står i en bananrepublik...
    Det är ju det jag menar, - om JAG gör en olaglig handling om jag tittar på filmer som finns tillgängliga på den sidan???
  • Anova
    Lukka skrev 2011-04-24 20:51:47 följande:
    Det är ju det jag menar, - om JAG gör en olaglig handling om jag tittar på filmer som finns tillgängliga på den sidan???
    Nej, du som tittar gör väl ingen brottslig handling om du ser på streamad film, även om den är illegalt upplagd. Däremot är den illegalt upplagd så är det en brottslig handling (upphovsrätt) av den som lagt upp filmen.
  • Lukka
    Lukka skrev 2011-04-24 19:48:42 följande:
    Hittade den här hemsidan som påstår att man kan titta film utan att ladda ner

www.iamsandman.com/

Jag provade, och visst fungerar det. Det är bara att leta upp en film, trycka på play och så är det igång. Men är det lagligt??
    Vad jag menar är om det är lagligt FÖR MIG att titta på filmerna?? Hittade den här texten någonstans:
    "Att titta på streaming video som spars temporärt på datorn är inte olagligt, däremot är det olagligt att kopiera och spara en kopia på hårddisken."

Är det en lag som gäller jorden runt eller enbart Sverige?
  • Anova
    Lukka skrev 2011-04-24 20:58:14 följande:
    Vad jag menar är om det är lagligt FÖR MIG att titta på filmerna?? Hittade den här texten någonstans:
    "Att titta på streaming video som spars temporärt på datorn är inte olagligt, däremot är det olagligt att kopiera och spara en kopia på hårddisken."

Är det en lag som gäller jorden runt eller enbart Sverige?
    Alla länder har sina egna upprättshovslagar.. EU har dessutom ett eget direktiv inom upphovsrätt kallat infosoc.
  • Lukka
    Anova skrev 2011-04-24 21:07:21 följande:
    Alla länder har sina egna upprättshovslagar.. EU har dessutom ett eget direktiv inom upphovsrätt kallat infosoc.
    Hittade även det här om sidan. Vet inte om det säger något:
    webinformation.co/www.iamsandman.com
  • Anova
    Lukka skrev 2011-04-24 21:25:07 följande:
    Hittade även det här om sidan. Vet inte om det säger något:
    webinformation.co/www.iamsandman.com
    Den säger inte mycket, förutom att de använder godaddy som webbhost och lite om besökare osv.
  • skypigveon

jäklar vad jag är olaglig om man läser era inlägg här....!! hahahhaha

Svar på tråden Hemsida där man kan titta film. Lagligt?