• Sandra Forslund

Pollenallergi - tabletter?

Vår son är nyss fyllda 3 år. Vi misstänker att han fått allergi mot pollen.

Han har problem med både näsa och ögon, främst ett öga är svält och rött, läste dock att allergin alltid skall visa sig i båda ögonen?. När man går igenom tabletter som finns på apoteket så verkar det inte finnas nåt att ge till en 3 åring, det finns nässpray + ögondroppar, vi skulle dock vilja ha en tablett, som ger en kombination.

Är det någon här som vet om det finns och kan rekommendera något i tablettform, komb? Eller som rekomenderar någon behandlingsmetod.

• Svar på tråden Pollenallergi - tabletter?
  • annakoh1209
    Sandra Forslund skrev 2011-04-24 20:41:59 följande:
    Vår son är nyss fyllda 3 år. Vi misstänker att han fått allergi mot pollen.

Han har problem med både näsa och ögon, främst ett öga är svält och rött, läste dock att allergin alltid skall visa sig i båda ögonen?. När man går igenom tabletter som finns på apoteket så verkar det inte finnas nåt att ge till en 3 åring, det finns nässpray + ögondroppar, vi skulle dock vilja ha en tablett, som ger en kombination.

Är det någon här som vet om det finns och kan rekommendera något i tablettform, komb? Eller som rekomenderar någon behandlingsmetod.
    min son använder clarityn flytande som ni kan använda.
  • MammaHela

men ska du inte ta honom till en läkare först innan ni proppar i honom mediciner?

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Sandra Forslund
    LilaRos skrev 2011-04-24 20:43:40 följande:
    Gå till en läkare ? Det ena ögat kan behöva behandling..
    MammaHela skrev 2011-04-24 20:45:42 följande:
    men ska du inte ta honom till en läkare först innan ni proppar i honom mediciner?
    Känns inte som detta gav svar på min fråga!!
  • Sandra Forslund
    annakoh1209 skrev 2011-04-24 20:43:03 följande:
    min son använder clarityn flytande som ni kan använda.
    Men det rekomenderas från 3 år?
  • MammaHela
    Sandra Forslund skrev 2011-04-24 20:59:30 följande:
    MammaHela skrev 2011-04-24 20:45:42 följande:
    Känns inte som detta gav svar på min fråga!!
    Jooo, för då får du veta vad du ska ge barnet för medicin *facepalm*
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Sandra Forslund
    MammaHela skrev 2011-04-24 21:27:35 följande:
    Jooo, för då får du veta vad du ska ge barnet för medicin *facepalm*
    Ja fast här får du inte komma till VC för misstänkt pollenallergi utan de säger bara att man skall kontakta apoteket för ordnination och hjälp med vilken receptfri behandling du skall välja och för att se vad det är! Såklart har jag redan kollat upp detta och DET var inget svar på min fråga!!
  • Rut och Knut

Vi ger vår 6-åring flytande Clarityn och har gjort så sedan han var 4. På paketet står det dos till barn under 30 kg. Det var sköterskan på husläkarmottagningen som rekommenderade det. Han får ögondroppar också.

• Holly

Läs gärna vår hemsida: http://www.allt2.se/fri-fran-allergi/ Läs även länkarna
    Vi har gjort denna hemsida pga min son och många fler med honom kan styra sin pollenallergi genom att utesluta E330=citronsyra ur kosten. Det är mycket som innehåller E330 men pröva, det är värt  ett försök.
    Lycka till!

• annakoh1209
    Sandra Forslund skrev 2011-04-24 21:00:11 följande:
    Men det rekomenderas från 3 år?
    barn under 30kg står det i brukanvisningen och läkaren vi talade med sa att vi kan visst ge han detta. men då ska man ge 2 1/2ml istället för 5ml soom står
  • Dr Mupp

Flytande aerius eller tavegyl finns ju. Tavegyl kan man ge till bebisar.

Småbarn ska ha läkarordination på allergimediciner, läkare vet bäst vad som funderar på det inviduella barnet. Ta kontakt med allergimottagningen på sjukhuset för att först och främst få bekräftat att de är allergi och inget anat. 

• annakoh1209

precis som ovan skrev så kan en läkare ordinera något också som är receptfritt.
    vilket dem gjorde till min son på 2år

Svar på tråden Pollenallergi - tabletter?