• Tigrino

Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!

"Efter förlossningen" - bara 13 månader sen men ändå... 

Fick veta av min käre sambo i vintras att vår pojk kom ut med näsan uppåt och fick total chock. Det var det ingen som sa något om, och det visste ju inte min sambo var "fel" eftersom han aldrig läst om olika lägen på bebisen. Det står inget i journalen heller. Paff blir man!

Kan jag få lite cred för att jag tokkrystade i en timma, blev klippt för att han skulle komma ut och låg i total panik under krystningen eftersom hjärtljuden försvann hela tiden?

Tack på förhand! Skrikandes  

Är det praxis för att inte skrämma förstagångsmammor inför nästa barn? Nästa graviditet ska jag stå på alla fyra halva dagarna (nog för att det kommer bli så per automatik med tanke på alla leksaker som ligger på golvet jämt)  

Och förresten, är det fler som känner foglossningssmärtor om ni lägger er platt på golvet? Det går fortfarande inte, gör göront. Det tycker pöjken är väldigt tråkigt, för då kan han inte klättra lika bra på mamma...  

• Svar på tråden Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!
  • Lindreas

Det borde de ju definitivt ha skrivit ut, det är ju inte den "normala" bjudningen direkt! Jag ger dig credd för att du var skitduktig och krystade ut en bebis som låg "fel"! Bra jobbat! Min grabb kom med handen vid kinden, det står det inte heller något om, lite konstigt egentligen. Även om det inte spelar någon roll för bebisen eller mammans hälsa (oftast) så kan det ju förklara varför det tog lite tid att få ut ungen.

• Tigrino
    Lindreas skrev 2011-04-24 21:33:15 följande:
    Det borde de ju definitivt ha skrivit ut, det är ju inte den "normala" bjudningen direkt! Jag ger dig credd för att du var skitduktig och krystade ut en bebis som låg "fel"! Bra jobbat! Min grabb kom med handen vid kinden, det står det inte heller något om, lite konstigt egentligen. Även om det inte spelar någon roll för bebisen eller mammans hälsa (oftast) så kan det ju förklara varför det tog lite tid att få ut ungen.
    Jo, men precis... det är ju lite speciellt! Det måste det väl vara för dem som jobbar också? Iofs blev det så konstigt på slutet för oss, det byttes barnmorska sista 10 minutrarna och det kom läkare osv, men ändå. Att komma ut med handen vid kinden, är det Sleeping Beauty-bjudningen? 
    Tack för cred Skrattande hehe
  • Jessa med 3

Vår förstfödde kom med en arm utsträckt över huvudet, vilket gjorde det hela lite besvärligt - det fick jag dock veta direkt och vi kallade honom Stålis

• Tigrino
    Jessa med 3 skrev 2011-04-24 21:37:51 följande:
    Vår förstfödde kom med en arm utsträckt över huvudet, vilket gjorde det hela lite besvärligt - det fick jag dock veta direkt och vi kallade honom Stålis
    Undrar hur de får till det där inne egentligen. Hoppas att han har fått en stålmannenpyjamas?
  • KMJ

Jag tror snarare att det är ganska vanligt. Ett av mina barn kom med full hjässbjudning och ett av mina barn vred sej mot slutet och kom med näsan upp åt. Hjässbjudningen står med i journalen men inget om denna vridning.

• Busbellan

Men står det verkligen inte vidöppet läge där det står om barnets bjudning?
    Min son kom med ansikttet uppåt och det står vidöppen hjässbjudning i hans papper.
    på de andra står det framstupa kronbjudning (alltså den vanligaste bjudningen)

Givetvis borde de sagt det också, men stå i papperna borde det absolut göra

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lindreas
    Tigrino skrev 2011-04-24 21:37:03 följande:
    Jo, men precis... det är ju lite speciellt! Det måste det väl vara för dem som jobbar också? Iofs blev det så konstigt på slutet för oss, det byttes barnmorska sista 10 minutrarna och det kom läkare osv, men ändå. Att komma ut med handen vid kinden, är det Sleeping Beauty-bjudningen? 
    Tack för cred Skrattande hehe
    Kan det vara det som gjorde att det inte skrevs i? Att det blev byte av personal och sådär? Ingen aning om vad den bjudningen kallas, men man undrar ju hur ungarna lyckas trassla in sig i magen.
  • Tigrino
    KMJ skrev 2011-04-24 21:42:29 följande:
    Jag tror snarare att det är ganska vanligt. Ett av mina barn kom med full hjässbjudning och ett av mina barn vred sej mot slutet och kom med näsan upp åt. Hjässbjudningen står med i journalen men inget om denna vridning.
    Vad är skillnaderna? Har letar runt och läst om olika bjudningar, men det känns som att man måste ha bilder för att få någon riktig klarhet i det hela. Det är ju en djungel...! 
  • Jessa med 3
    Tigrino skrev 2011-04-24 21:41:22 följande:
    Undrar hur de får till det där inne egentligen. Hoppas att han har fått en stålmannenpyjamas?
    Självklart fick han en Stålmannenpyjamas! Numera är han en lång och stilig kille på snart 7 och vill väl inte riktigt ha hel pyjamas längre...
  • Gladskit

Min systers första kom ut i det läget, men det stod i journalen.
    De sa dock inget under förlossningen för de ville inte skrämma henne. Däremot blev det långdraget eftersom när hon var fullt öppen och upplevde krystvärkar så hade han fortfarande inte sjunkit ner tillräckligt så hon fick hålla tillbaka i flera timmar. Hon kände krystvärkar i fyra timmar men fick bara krysta sista halvtimmen då han hamnat i rätt läge. Sen gick det inte att sätta sugklocka heller eftersom han hade fått den rakt i pannan i såna fall.

Men allt det här har hon fått veta efteråt, hon gick på samtal nu inför bebis nr 2 för att få svar på sina frågor och förbereda sig. Som tur var låg tvåan rättvänd, men hon fick ändå en chock. För när hon började känna krystvärkar så tänkte syrran att ok, då är det bara tre-fyra timmar kvar. Men så gick det på en kvart!

Svar på tråden Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!