• nlm

Vad gör man i Göteborg?

Hej! Ska åka till Göteborg på torsdag och vara där i två dagar. Jag vill ju gärna få ut så mycket jag kan av dessa dagar så vad skulle ni rekommendera att jag gör? Vart shoppar man? Vart äter man? Osv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-25 08:56
    Kan tillägga att det är två vuxna som ska dit.

• Svar på tråden Vad gör man i Göteborg?
  • Nyfiken gul

bor inte i Götet men besökt stan flera ggr och jag kan varmt rekommendera shoppingcentrat Nordstan... (ett par hundra meter från centralstationen)

God mat hittar du på resturang Ritz - dock har jag inte adressen i huvudet men den kan du lätt googla

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och glöm inte att besöka Feskekyrka... den SKA man bara besöka...

kan också rekommendera en tur i det fina pariserhjulet nere vid hamnen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • pluvdo

Om ni skall gå runt i Nordstan så har de en god buffé där på övervåningen på Lydia's diner. Man betalar 84 kronor så får man äta hur mycket man vill. God mat, tycker jag. Senast jag var där så hade de tacos, kycklingvingar och lite olika panpizzor. Nu såg jag på deras hemsida att de även har revbensspjäll.

Vardagar har de öppet 11-19, lördagar 11-17 och söndagar 12-16:30

Sedan finns det en god grekrestaurang på Linnégatan också, fast det är kanske lite långt att åka om ni skall vara i centrum. Restaurangen heter i alla fall Mykonos och ligger i närheten av hållplatsen Olivedalsgatan. Enda nackdelen är att den är ganska dyr.

• tideloo

Gå i Haga! Där är fantastiskt,spårvagn 3,1,2,11 går dit bl.a.! Där finns även mysiga fik å restauranger! Linnestan är trevligt att gå i ligger nära Haga, slottsskogen är schysst promenad område! Shoppa i Haga,linne, kungsgatan! Själv har jag svårt för nordstan! Alltid så mycket folk å där har de bara de vanliga affärerna! Vallgatan som ligger vid kungsgatan har roliga affärer!

• Helle333
    nlm skrev 2011-04-25 08:54:02 följande:
    Hej! Ska åka till Göteborg på torsdag och vara där i två dagar. Jag vill ju gärna få ut så mycket jag kan av dessa dagar så vad skulle ni rekommendera att jag gör? Vart shoppar man? Vart äter man? Osv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-25 08:56
    Kan tillägga att det är två vuxna som ska dit.
    Oj det beror ju helt på vad ni är intresserade av. Gillar ni karuseller och kittlingar i magen så ta Liseberg helt klart. Gillar ni att titta på exotiska djur och växter så gå till Universeum (åtminstone jag får ut skitmycket av att gå i deras underbara regnskog och leta efter de lösgående djuren och särskilt deras små ulliga apor där det även finns två bebisapor)
    Vill man ha sightseeing så finns det både sightseeingtåg som går runt i stan och det finns Paddanbåtarna. Det finns tonvis med olika muséer, det finns fästningar i närheten både i Gtb och runtom tex Kungälv (Bohus fästning) och Marstrand (Carlstens fästning) Marstrand rekommenderar jag varmt att åka till om det är vackert väder oavsett om man är intresserad av fästningar eller ej.
    Shopping finns utspridd över hela stan. De vanligaste butikerna finns ju i Nordstan som ligger intill Centralstationen. Vill man ha lite mer pittoreskt tar man spårvagnen ut till Haga (hållplats Hagakyrkan eller Järntorget). Göteborgs cenbtrum kryllar ju dessutom av olika butiker och massor av olika matsställen. Gillar man thaimat så rekommenderar jag Sukho Thai på Lilla Kyrkogatan 2. Vill man ha vegetarisk mat (men tyvärr dålig service) så kan man gå till Andrum eller Solrosen. Det finns massor av olika caféer med uteserveringar...
    Ja det beror helt enkelt på vad ni är intresserade av och tycker om att äta. Jag hoppas oavsett att ni får en riktigt trevlig vistelse i Göteborg med vackert väder.
  • CarolinW

Jadu, vet inte när ni åker hem, men om ni e kvar på lördag får ni inte missa kortegen i gbg. Inget slår valborg i Göteborg. Ta er till slottskogen och promenera där jätte fint nu på våren och alla djuren. botaniska trädgården ligger tvärsöver vägen slottskogen och är alltid värt ett besök. Avenyn är härlig att spatsera på och att bara promenera i stan är underbart.

• MrsMommy

Som flera skriver, shoppingen finns inte bara i Nordstan! Om man går Kungsgatan förbi Domkyrkan så finns det mycket mysigt kring Magasinsgatan och Vallgatan, små butiker, caféer osv. Naturligtvis Haga också!
    För middag tycker jag att man ska ta sig till Linnégatan, där finns det massor av bra restauranger, oavsett prisklass. Vill ni lägga lite mer pengar på middag kan jag rekommendera Hos Pelle (Linnéstan) och Lilla Torgets Vinkrog (ett stenkast från Brunnsparken).
    Slottsskogen är fantastiskt om solen skiner, Liseberg och Universeum är ju typiska utflyktsmål också. Jag har inte åkt hjulet ännu, men vid bra sikt lär man kunna spana ända ut till Vinga.
    Om ni har mer tid och vädret är bra (kanske nästa besök) tycker jag att en utflykt till någon av öarna i södra skärgården är att rekommendera. Man tar då spårvagn 11 (och 9 på sommaren) till ändhållplatsen Saltholmen, därifrån går det båtar till flera olika öar. Båtarna går på samma biljett som spårvagnen och det tar ca 20-40 minuter, beroende på vilken ö man vill till. Alltså: helt annan tillgänglighet än Stockholms skärgård! Styrsö, Brännö, Asperö, Donsö, Vrångö osv är supermysiga en solig dag!
    Vill ni veta mer om olika saker som händer i stan så har www.goteborg.com en bra evenemangskalender, där man kan läsa om vad som händer inom teater, konserter, museer osv just de dagarna man ska till stan. Bra för tips!

Enjoy!

• enlitenbitkaka

Tycker ni ska undvika Nordstan...trångt, stressigt och samma butiker som finns där finns även några meter bort men i trevligare miljö. Precis utanför Nordstan finns Arkaden, NK, Kompassen och mellan dem ligger kedjorna utspridda. Svänger du höger så kommer du mot Kungsgatan, Vallgatan, Kyrkogatan osv som har lite mindre butiker mixat med kedjorna. Där shoppar du mycket trevligare än i överexploaterade Nordstan/Femman

Sen har du Haga...mycket småbutiker (barnkläder, second hand, inredning osv) och MÅNGA mysiga cafeér! Gamla landshövdingehus och kullerstensgator, hög mysfaktor Dit tar du antingen en skön promenad eller någon av alla spårvagnar som stannar vid hållplatsen Hagakyrkan.

I stan finns Trädgårdsföreningen men mycket fina planteringar, gröna ytor och ett mysigt litet gårdscafé! Några meter bort finns Paddan - sightseeingbåtarna. Sen finns det massor av museum, Universum, Liseberg osv.

Ett tips är att ta båten från antingen Lilla Bommen (nära Nordstan) eller Roselund (vid Järntorget) över till Eriksbergs färjeläge och strosa längs bryggan/kajpromenaden och ta en fika eller glass Bor här så jag är lite partisk dock...älskar Erikberg!

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • enlitenbitkaka

Just det...maten! Linnégatan har lite av varje och är bra om ni inte vet vad ni är sugna på! Tempel har bra mat och längst upp på Linnégatan får ni supergoda Strawberry daiquiris på Bitter! Vill ni äta billigt finns Kalimera som har helt gudomlig men billig mat!

Ska ni äta tapas ska ni gå till Mañana...vill du äta lite även ögat ska du gå till Tranquilo (beställ in en Mojitokanna också) och vill ni ha kött ska ni gå till A Hereford Beefstouw (även om Farellis på Avenyn är ett okej budgetalternativ). Drinken på kvällen tar ni på Heaven 23

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • FarsanMarcus

Hejsan, kanske lite sent nu men tänkte tipsa om sidan Konferensgoteborg.nu som jag råkade ramla in på för några dar sen och här hittade jag en hel del om olika aktiviteter och upplevelser i Göteborg. Vad gäller shopping och dylikt står det en hel del mattnyttigt på http://www.gbgcity.se/ och så vill jag avslutningsvis rekommendera min favoritrestraurang Byns Bisto som man hittar i mysiga Linnéstaden. 

• freszfor

vad kan man göra i gbg + och om man inte vill dansa så får man väl göra det i ko som ligger uder ett hus med sin familj som precis har fått mjölk av kungens mormor?Äpple

kalle knälled
  • Andreas1229

I'd recommend Mondiala Entertainment (www.mondiala.se). They offer role play/fantasy events for kids - they really enjoy getting to dress up as knights and fight evil orcs!

Svar på tråden Vad gör man i Göteborg?