• telefon

Gravid vecka 34 konstant "mensvärk"?

Är gravid i vecka 34 och har de senaste dagarna haft konstant " mensvärk" och  sammandragningar. Jag har läst mig till att "mensvärk" och liknande värk är vanligt så här dags i graviditeten. Men ska man ha det konstant?
    Är min bebis på g?

• Svar på tråden Gravid vecka 34 konstant "mensvärk"?
  • Söta Lava

Det ska inte vara konstant. Jag hade det och det visade sig då att det påverkade tappen.
    Jag blev sängliggandes, och tabletter för att stoppa värkarna och sammandragningarna.
    Detta misslyckades men de lyckades hålla min tös inne till vecka 36+2.
    Så ring förlossningen och fråga eller prata med din barnmorska.
    Jag pratade med min barnmorska och hon skickade mig till förlossningens dagavdelning.

• telefon

oj, nu fick jag lite panik och slängde in alla babykläder i tvättmaskin... :-S

Ringer min bm imorgon om det inte förändrats. Hur var dina värkar? Jag har inte det "hemskaste" mensvärken men en molande konstant värk och magen är helt spänd... Känns lättare att ringa bm är förlossningen,..

• Söta Lava

Jag hade mer som lätt mensvärk, men som sagt var konstanta sammandragningar. de höll i sig även kvällstid.
    När jag hade haft det i ca 1 veckas tid så hade tappen krympt till 1,3 cm och var öppen tre.

• Söta Lava

Jag hade ganska många sammandragningar per timme, Kanske runt en 20, 25 st.
    Testa ta det lugnt ett tag och kanske ta ett bad för att se om sammandragningarna fortsätter

• telefon

min mensvärk sitter mest längt ner i ryggen...
    ska ta et lugnt idag och se om det går över.... tack för dina svar!

• Söta Lava

exakt som jag hade det! Hör av dig om hur det går

• telefon

Det har gått bra . Jag satt i skuggan hela söndagen och gjorde inte många knop. Det blev mycket bättre efter det och nu känns allt bra igen..... Kanske bara var falsklarm eller att jag ansträngt mig för mycket under långhelgen.... Ska ta det lugnt från och med nu!
    Kram

• Rödtott

Jag är i v.33 (andra barnet) och har samma problem. Var inne på förlossningen på kontroll och kunde själv se att själva "mensvärkarna" inte påverkade CTG-apparaten alls. Och sammandragningarna bara litegrann. De gjorde en massa kontroller och ingenting var på g än =) Jag kände mig genast mer trygg och de var jätteproffsiga och trevliga. Man tror ju lätt att de ska tycka att man är överdrivet nojig och tar upp deras tid.. men så var det inte alls. Läkaren beordrade oss att ta det lugnt i påskhelgen och vara vaksamma på om det blir sämre. 

Jag arbetar redan 80% på ett lugnt jobb och tar det väldigt lugnt - men det tar ändå inte bort mensvärkarna och sammandragningarna helt. Är just nu övertygad om att lillen tänker komma tidigare än planerat  

• anki03

Hej
    Är i v. 34 nu och började känna av "mensvärk" i förrgår och ha varit orolig att nåt skall vara fel eller på gång för tidigt. Men efter att ha läst denna tråden förstår jag att det är ett vanligt symptom och att man bara behöver ta det lite lugnt. 

Min mensvärk är inte konstant utan kommer 1-2 gånger om dagen och håller i sig någon timme eller två åt gången ungefär, då borde det väl inte vara någon fara? 

Har haft en känsla hela graviditeten att lillen kommer titta ut tidigare än planerat (BF 13 juni) men den får allt gärna stanna kvar ett tag till iaf.

• Söta Lava

Skönt att höra!
    Jag håller tummen för att den lilla stannar inne tills det är dags

Svar på tråden Gravid vecka 34 konstant "mensvärk"?