• A flikka

Revbensfraktur x2?!

Fick en revbensfraktur orsakad av hosta för ca 2 veckor sen. Efter 6 dagar gick jag till vc och fick utskrivet citodon och diklofenak. Smärtan var absolut uthärdlig och jag jobbade under hela tiden (förskola). Sen i fredags har jag varit totalt utslagen, förmodligen eftersom jag visste att det var långledigt. Har sovit ca 17 h per DYGN sen dess och jag blir liksom aldrig pigg. Igår hostade jag till, absolut ingen hostattack, och då pangade det till i revbenet och jag visste inte var jag skulle ta vägen i smärtan! Det gjorde så fruktansvärt ont och jag kan varken stå, gå, sitta eller ligga utan att stöna till varje gång. Tog 1g citodon men smärtan blev inte särskilt mycket bättre, utan gjorde bara att jag mådde illa. Nu är frågan; vad är oddsen att man hostar sönder revbenen 2 ggr under 2 veckor?? Jag måste ju vara benskör eller nåt. Särskilt eftersom det inte var några kraftiga hostningar, utan helt vanliga. Nu ligger jag bara här och har ont och mår fortfarande illa trots att jag tog citodonen vid 21.30 igår. Det är ju ingen idé att gå till sjukan heller, eftersom de ändå inte kan göra något. Det jag är orolig för är att jag ska ha drabbats av benskörhet eller skelettcancer eller så. Behövde ventilera mig lite och hoppas på att få bolla detta med er :/. Kram

• Svar på tråden Revbensfraktur x2?!
  • Dennis76

Det lät inget vidare.... Brött själv mitt bröstben för 8 veckor sen på jobbet. Har fysiskt mycket krävande jobb. Jobbade hela fredagen då o va in på akuten på lördag. Där konstaterade dem brutet bröstben. Va ute på bowling på kvällen o åkte fyrhjuling på söndag. Måndag tisdag jobbade jag igen tills jag inte orkade nå mer. Gjorde ganska ont...
    Sjukskriven i dem sa minst 2 månader o jag sa 1,5 vecka. Så hemma o klättra på vägorna i 1,5 vecka o sen ut o jobba igen.

Kan fortfarande sjunka ihopp av smärtor ibland, detta är inte pga bröstbenet men pga alla vävnader runt benet. Det tar jätte länge att bli frisk igen.

Det är bara vila kroppen, ge det tid att leka. Är du orolig för visa sjukdomer är det bättre att prata med en läkare än att skriva med oss. Vi skriver vad vi tror men där slutar våran hjälp, välj sjukvården istället.
    Hoppas allt bli bra med dig framöver

• Amazina

Jag är sjuksköterska på akuten. Det finns en form av thoraxsplintar man kan använda vid revbensfrakturer. Det är som en platta/ett gips man klistrar på bröstkorgen som ett plåster typ och som stabiliserar det skadade revbenet. Vet tyvärr inte vad de heter. Vi använder dem ganska sällan. Fråga någon ortopedläkare. Ett tips är annars att trycka en liten kudde mot det onda stället när du måste hosta. Djupandas gärna några gånger om dagen även om det gör ont. Annars kan du få lunginflammation.

• A flikka

Amazonas: ja jag är ju lite skraj för det. Lunginflammation alltså. Har hostat ett par ggr idag och fått upp slem utan att knäcka några fler så det är väl ett gott tecken ;).

• IBH

Har vid ett mindre fall skadat ledbandet i knät och skadat ett revben som bara gör mer och mer ont kan inte lyfta armen ta upp något från golvet Ligga på höger sida.Har varit hos läkaren för ledbandet och läkaren lyssnade också på lungorna.Fick Orudis gel.ochDiclofenacBMM50mr. Jag skadade mig för tre veckor sen och inget blir bättre.HUR LÅNG TID TAR DET

Svar på tråden Revbensfraktur x2?!