• Tilcha

Rinner bröstmjölk från näsan

Hej! Måste bara fråga om detta är normalt. Jag ammar min 6 veckors son på nätterna men bara nån gång på dagarna annars får han ersättning eller utpumpad bröstmjölk. Dock har jag blivit lite slarvig med att pumpa ur på sistone så när han sen väl blir ammad så kommer det ganska mycket mjölk. Har upptäckt att när han ligger ner å ammar så droppar eller rinner det bröstmjölk ur hans näsa. Är det ofarligt och är det för att det kommer så mycket? Det är mest i början som det kommer ur näsan. Han sätter även i halsen ganska ofta, både när han ammar och äter ur flaska. I natt var han gnällig och sög på händerna som han brukar göra när han e hungrig, men flera gånger när jag erbjöd honom tutten så låg han bara å gnugga ansiktet mot bröstet å blev jättearg men han öppnade ju inte munnen. Å när han hade vårtan i munnen så stängde han inte munnen å började suga utan blev bara arg å spottade ut bröstet igen. Varför gör han så?

• Svar på tråden Rinner bröstmjölk från näsan
  • BVC Sköterskan

Hej!

Ja, det kan komma bröstmjölk/ersättning ur barnets näsa. Min erfarenhet är att det oftast sker om barnet krånglar med att svälja, är glupskt eller om de ligger ner, som du beskriver. Är barnet väldigt besvärat kan man hålla det mer upprätt vid matningarna och mata lungt, så borde det minska risken för att det skall ske.

Att han upplevs kinkig vid amningen under natten kan ha flera orsaker. Min uppfattning är dock att de vanligaste orsakerna är att barnet inte alls är hungrigt utan vill bara ha närhet, att utdrivningsreflexen är trög, att man "tvingat" barnet till bröstet, att det har svårt att få luft eller att det vant sig vid att suga på flaska. Tycker du att inget av detta stämmer kan det röra sig om magont eller att han behöver rapa.

Friska spädbarn klarar att styra sina mattider själva, men det kan underlätta att ha hyfsat regelbunda tider. Vid sex veckors ålder brukar de flesta barn ha som mest problem med magont och det kan resultera i att de äter ofta. Att suga dämpar det onda och gör barnet mindre oroligt. Det gör dock att magen inte får chans att vila.

För att inte riskera påverka utdrivningsreflexen och bröstmjölksproduktionen, tycker jag att du skall vara mer aktiv med att pumpa regelbundet. För att minska risken att han skall svälja en massa luft kan det vara bra att mata ganska långsamt, hjälpa honom rapa och hålla honom ganska upprätt när han äter.

Fundera på om det kan vara något av ovanstående som stör honom.

MVH Christine

Svar på tråden Rinner bröstmjölk från näsan