• syster78

Ni med trähus, hur ofta målar ni/byter panel?

Hej!

Vi är på husjakt och har nu hittat ett fint hus på hemnet vi blivit lite kära i. Huset ligger strax utanför ett större samhälle i Skåne med omgivande åkrar, alltså lär panel och färg bli ganska hårt åtgånget av väder, vind och snö.

Som rubriken säger, hur ofta byter ni panel och målar om? Kostnad på ett ungefär? Huset är enplans på 134 kvm.

Nåt annat att tänka på när det gäller trähus?

• Svar på tråden Ni med trähus, hur ofta målar ni/byter panel?
  • Pettersson

Målade min kåk me oljefärg för 6 år sen å de e himla Mycke mögelprickar på, ska måla om nu i sommar me vatten färg som inte blir mögel prickar på. Byta panel? E den rutten å dålig då måste de ju bytas annars håller den bra länge bara att måla om var 10-15 år.

• Jag är bara jag

Vi bytte viss panel och målade om huset förra året. Panelen var inte bytt sen anno -75,men huset var målat ganska nyligen. Vi ville byta färg från smutsvitt till gult. Hoppas det håller tio år,vi får se. Kostade mycket,kanske 50000:-,men vi har jättestort hus. Finns ju ROT som tur är.

• daniello

byta panel = när den gammle panelen e röten. torr sprikor e bara att fylla igen
    måla om = vid behov när det börjar flagna eller spricka eller om man tycker det e fult etc

testa med att tvätt först innan beslut 

• Tonårsmamman1

Om några år ska vi sätta upp fibercement på våra gavlar. Helt underhållsfritt. Har redan ersatt träet runt terassen med det.

• Konvaljen

Vårt hus är byggt -79 och panelen är aldrig bytt. Däremot väl underhållen och huset målades för tre år sedan och behöver inte målas än på många år.

Svar på tråden Ni med trähus, hur ofta målar ni/byter panel?