• Amy27

Hjälp en stackars nybliven förstgångsmamma. Snälla.

Jag födde min son i tisdags och det var en normal förlossning.
    Jag undrar lite saker som jag hoppas ni mer erfarna mammor kan hjälpa mig med.

1. Jag står och kissar i duschen eftersom det svider så förbannat annars. Jag har också märkt att det helt enkelt är lättare att få ut kisset då eftersom jag knappt känner att jag kissar (förutom när det börjar svida då) och måste titta ner för att se att det verkligen kommer ngt. Samtidigt känner jag en sådan jäkla tyngd i (mot, från...vet inte riktigt vilket som passar bäst) analen. Känns ungefär som om alla tarmarna är på väg ut. Inte smärtsamt men jäkligt obehagligt. Är detta ngt vanligt efter en förlossning? Ngn annan som känt samma?

2. Jag hade hemorrojder redan innan graviditeten och i samband med förlossning blev de ju självklart jättestora (jag krystade i nästan två timmar). Jag har 4 ganska stora som helt och hållet täcker analöppningen. I början var de mer spända men efter flitigt Xyloproct användande (krämen) så har de blivit som små skinnpåsar istället. De gör inte ont men skaver som fan. Någon som vet vad jag kan göra för att de snabbare ska dra sig tillbaka? Tror ni de gör det öht?
    Magen har jag förresten skött väldigt bra, inga problem på den punkten iaf. Alltid ngt.

3. Jag försökte amma lillen ganska snabbt efter förlossningen men förutom pyttelite råmjölk var det tomt. Mina bröstvårtor är nästan obefintliga och jag fick använda amningsnapp. Lillen sög precis som han skulle men det kom ju ingenting och till slut började det blöda. Han har ätit ersättning sen dess. Jag har testat att ge han bröstet för att stimulera igång det och jag försökte pumpa medan vi var på BB. Tomt.
    Igår började brösten spänna ordentligt och imorse märkte jag stora fläckar på tröjan. Jag testade att pumpa ut och fick ihop kanske 10 ml råmjölk. Spänningen släppte lite.
    Nästa gång jag försökte pumpa kom det knappt ngt vilket gör att spänningen inte släpper det minsta. Det konstiga är att medan jag försöker pumpa ur den ena så känner jag hur det rinner måttligt från den andra, och tvärtom. Jag har stått i duschen och försökt massera brösten och har fått ut några enstaka droppar bara.
    Försökte också med amningsnapp och lillen men han vägrar. Det gör egentligen ingenting eftersom jag redan kommit till ro med att inte kunna amma.
    Några tips på vad jag ska göra?? Brösten gör skitont och jag är rädd att det ska bli värre. Eftersom det kommer några droppar då och då så vet jag ju att det inte är stopp iaf.
    Jag kanske ska för säkerhets skull förtydliga och skriva att jag icke vill få igång mjölkproduktionen utan få bort spänningen i brösten.

Puhhhh, jag tror det var allt. Tack till er som orkade läsa allt och ett ännu större tack till er som förhoppningsvis svarar. Ni gör en stackars mamma världens tjänst. =)

• Svar på tråden Hjälp en stackars nybliven förstgångsmamma. Snälla.
  • Anna83a

Jag känner inte att jag kan hjälpa dig så mycket mer än att jag tycker att du ska ringa bvc imorgon! Där kan du få hjälp och svar från någon som är kunnig. Man ska aldrig vara rädd för att fråga. Angående det här med mjölkproduktionen så tror jag att man kan få något slags piller om man inte vill/kan amma. Får du inte ut någon mjölk men det ändå produceras så kan du få mjölkstockning o det är inte bra.

• arkeologitjejen

1. Ja, det är jättevanligt. En huskur som lindrade för mig var att smörja med babyolja. Min BM rekommenderade östrogenkräm. Kolla med ditt MVC.

2. Ingen aning.

3. Låter som mjölken rinner till. Försök handmjölka eller amma om du vill få igång amningen. Oavsett, ring BB om du fått nummer dit. I annat fall ring amningsmottagningen imorgon, men du måste få ut mjölken för att förhindra stockning.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Nica01

Besväret med kisseriet låter helt normalt. Du kan nog lugnt ge det lite mer tid att läka.

Trycket mot analen låter ockå helt normalt. Var flitig med knipövningarna så går det nog snart över.

Har ingen erfarenhet av hemrojder men det låter ju som du svart bra på salvan och att det bara är mer tid som behövs. En vecka är inte särskilt lång tid...

Men är du orolig och vill ha det undersökt kan du alltid vända dig till din bm du gått hos under graviditeten eller vc.
    När det gäller brösten bör du kunna få hjälp av bvc och eller bm. Det är nog inte så bra att pumpa ut mjölk om du inte vill amma.

• Amy27
    Nica01 skrev 2011-04-25 14:18:13 följande:

Besväret med kisseriet låter helt normalt. Du kan nog lugnt ge det lite mer tid att läka.

Trycket mot analen låter ockå helt normalt. Var flitig med knipövningarna så går det nog snart över.

Har ingen erfarenhet av hemrojder men det låter ju som du svart bra på salvan och att det bara är mer tid som behövs. En vecka är inte särskilt lång tid...

Men är du orolig och vill ha det undersökt kan du alltid vända dig till din bm du gått hos under graviditeten eller vc.
    När det gäller brösten bör du kunna få hjälp av bvc och eller bm. Det är nog inte så bra att pumpa ut mjölk om du inte vill amma.

Alltså skulle jag få igång produktionen och kunna amma så blir jag ju inte ledsen för det. Men det är lite konstigt att brösten spänner så mkt och det kommer några droppar men inget mer när jag försöker pumpa. Om jag nu skulle vilja få igång amningen, hur ofta ska jag testa att pumpa? Hur lång tid kan det ta innan det rinner till ordentligt?
    Det känns så hopplöst att pumpa och det kommer typ 3-4 droppar. Som bara rinner nerför tratten förresten.....
  • MammaBella

Angående fråga nummer 2 så finns det en salva som heter alcosanal som kan hjälpa lite.

• Amy27
    arkeologitjejen skrev 2011-04-25 14:15:43 följande:
    1. Ja, det är jättevanligt. En huskur som lindrade för mig var att smörja med babyolja. Min BM rekommenderade östrogenkräm. Kolla med ditt MVC.

2. Ingen aning.

3. Låter som mjölken rinner till. Försök handmjölka eller amma om du vill få igång amningen. Oavsett, ring BB om du fått nummer dit. I annat fall ring amningsmottagningen imorgon, men du måste få ut mjölken för att förhindra stockning.
    Menar du att jag ska smörja in "därnere" med babyolja? Hjälper det läkningen på G då??
    Gud vad dum jag känner mig när jag ställer såna frågor.......
  • Amy27
    MammaBella skrev 2011-04-25 14:22:26 följande:
    Angående fråga nummer 2 så finns det en salva som heter alcosanal som kan hjälpa lite.
    Finns på apoteket antar jag??
    Tack för tipset, ska testa. =)
    Jag är villig att testa allt just nu....
  • Giraff

På fråga ett kan jag tipsa om att dricka jättemycket vatten. 

Ju mer utspätt kisset är, desto mindre svider det.  

• Amy27
    Giraff skrev 2011-04-25 14:27:39 följande:
    På fråga ett kan jag tipsa om att dricka jättemycket vatten. 

Ju mer utspätt kisset är, desto mindre svider det.  
    Det gör jag!
    BM sa också att tranbärsjuice är bra för att den så samtidigt rensar ur blåsan. Så jag varvar mellan de två.
  • Nica01

Ang amningen: Det är ju inte säkert att pumpning och amning funkar lika bra/dåligt. Det kanske kommer mkt mer om han suger än om du pumpar. Men vill han inte amma och du inte vill tvinga fram det så bör du nog söka hjälp hos bvc eller bm så att du inte råkar på en mjölkstockning. Det kan vara riktigt smärtsamt och kan kräva antibiotika behandling.

Sedan vill jag bara säga att om du vill amma och det inte har funkat på en vecka så behöver du verkligen inte ge upp än. Jag var i rätt dåligt skick efter förlossningen (stor blodförlust) och det tog nästan en veckan innan mjölken rann till för mig men jag ammade problemfritt i 7-8 månader efter det. Men vill du ha hjälp med att komma igång med amningen ska du nog också vända dig till amningsmottagningen på bb eller bvc. Intensiv amning är väl vad de brukar rekommendera men det kan ju se olika ut för olika mamma-barn par så det är bäst om du pratar med en amningrådgivare istället för div klåpare på internet. Tungan ute

Svar på tråden Hjälp en stackars nybliven förstgångsmamma. Snälla.