• Anonym (?Måste)

Måste pappan få reda på att jag söker om en avlastningsfamilj?

Tänker ev ansöka om en avlastningsfamilj. Pappan finns inte alls i vårt liv, inget umgänge och är bosatt långt bort. Måste soc berätta för honom att jag ansöker om en avlastningsfamilj?

• Svar på tråden Måste pappan få reda på att jag söker om en avlastningsfamilj?
  • Tutilure

Har ni gemensam vårdnad?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym (insatt)

Ja, om ni har gemensam vårdnad! Inte annars. Å andra sidan kommer soc säkert att i första hand fundera på var han finns i barnens liv för enligt lag skall ju båda föräldrarna hjälpas åt att ta ansvar för barnen, inte att främmande människor kopplas in - dessutom till en kostnad för kommunen!

• Anonym (?Måste)
    Anonym (insatt) skrev 2011-04-25 15:17:46 följande:
    Ja, om ni har gemensam vårdnad! Inte annars. Å andra sidan kommer soc säkert att i första hand fundera på var han finns i barnens liv för enligt lag skall ju båda föräldrarna hjälpas åt att ta ansvar för barnen, inte att främmande människor kopplas in - dessutom till en kostnad för kommunen!
    Vi har gemensam vårdnad ja. Men han har avsagt sig all kontakt och flyttat många mil bort, så han delar inte på ansvaret.
  • Anonym (soc)

Har ni gemensam vårdnad så måste båda VH gå med på det, precis som någon skrev här.

• Anonym (?Måste)
    Anonym (soc) skrev 2011-04-25 19:57:40 följande:
    Har ni gemensam vårdnad så måste båda VH gå med på det, precis som någon skrev här.
    Då så, då blir det ingen ansökan om avlastning. Ska söka enskild vårdnad först. Vill inte nåt ska ligga mig i fatet innan dess.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (?Måste) skrev 2011-04-25 19:59:26 följande:
    Då så, då blir det ingen ansökan om avlastning. Ska söka enskild vårdnad först. Vill inte nåt ska ligga mig i fatet innan dess.
    Hej! Min sambo har sina barn VH vill ha de mer men mamman vägrar, han går på de flesta skolmöten osv. Vips en dag fick han reda på att dottern skulle till avlastningsfamilj då hon själv berättade det! Så även om det kanske "ska" berättas så gör det inte alltid det!
    Och hon fick familj osv godkänt utan nåt samtal med pappan. De frågade inte ens om han ist ville ha dottern mera fast de legat i tvist om det i flera år... Ja, de har gv.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (insatt) skrev 2011-04-25 20:17:03 följande:
    Hej! Min sambo har sina barn VH vill ha de mer men mamman vägrar, han går på de flesta skolmöten osv. Vips en dag fick han reda på att dottern skulle till avlastningsfamilj då hon själv berättade det! Så även om det kanske "ska" berättas så gör det inte alltid det!
    Och hon fick familj osv godkänt utan nåt samtal med pappan. De frågade inte ens om han ist ville ha dottern mera fast de legat i tvist om det i flera år... Ja, de har gv.
    Nu är du en annan insatt än jag som skriver i inlägg 2 ovan ..... men det du skriver innebär att soc begått ett fel som borde anmälas till Socialstyrelsen och/eller JO. Jag utgår ifrån att pappan begärt ut utredningen för att läsa vad där står om honom. Jag har mycket svårt att tro att inte "pappafrågan" tagits upp med mamma om hon ansökt om avlastning .... frågan är hur de tänkt när han inte kontaktades ... han har, som vårdnadshavare, rätt att läsa alla utredningar som handlar om hans barn.
  • Anonym (lång lista)
    Anonym (insatt) skrev 2011-04-25 20:17:03 följande:
    Mm listan kan göras lång över det som bara händer "vips" trots att det finns två vårdnadshavare! Någon borde ta tag i hur man nonchalerar en av vårdnadshavarna (oftast pappan)! Det är ju otroligt egentligen.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (lång lista) skrev 2011-04-26 10:26:21 följande:
    Mm listan kan göras lång över det som bara händer "vips" trots att det finns två vårdnadshavare! Någon borde ta tag i hur man nonchalerar en av vårdnadshavarna (oftast pappan)! Det är ju otroligt egentligen.
    Ja, det är helt klart fel att glömma bort pappan, men i en del fall ser jag det också som ett bevis på hur osynlig pappan är i barnens liv = pappa "använder" inte sin del i vårdnaden till att informera sig om hur läget är i förskola, skola, bvc o övrig hälsovård. Det är också ett ansvar att vara vårdnadshavare som bl.a. innebär att man skall informera sig. OCH om fel begås skall man förstås inte bara konstatera det, utan leva loppan och anmäla så att myndigheter lär sig att kolla vem/vilka vårdnadshavare ett barn har! Annars sker ingen förändring!
  • Linaek

Om du och barnet är i behov av avlastnings familj och pappan inte finns till för sitt barn vad spelar det då för roll om han blir underättad om att du sökt avlastningsfamilj....

• Anonym (?Måste)
    Linaek skrev 2011-04-26 22:48:53 följande:
    Om du och barnet är i behov av avlastnings familj och pappan inte finns till för sitt barn vad spelar det då för roll om han blir underättad om att du sökt avlastningsfamilj....
    Definitivt sant. Men ska ordna det på annat sätt. Tänker söka enskild vårdnad och då vill jag inte ha en avlastningsfamilj. Ska försöka visa på alla sätt att jag fixar att vara mamma själv. Är mest känslomässigt baserat.
  • Dalton

Om du känner att du behöver avlastning nu så sök det. Det kommer inte påverka dina möjligheter att få egen vårdnad. Skillnad om du sökt boendet på hundra procent men inte orkat hundra procent. Så sök du.

Svar på tråden Måste pappan få reda på att jag söker om en avlastningsfamilj?