• lenlag79

Hur känns det när man har börjat öppna sig?

Ni som har gått hemma några dagar och varit öppna, hur har det känts?
    Känns det något när man börjar öppna sig? Och när man är öppen?
    (Har ju sett i andra trådar att det finns de som går hemma och är öppna några cm)

Jag har jätteont i underlivet och det känns som att jag går med en stock på tvären mellan benen
    Kan inte ens vända mig i sängen utan att behöva sätta mig upp, så jag börjar fundera på om jag har börjat öppna mig.

• Svar på tråden Hur känns det när man har börjat öppna sig?
  • Zavedos

man känner inte när man öppnar sig. det du känner är barnet som sjunker ner i bäckenet, det kan kännas typ som att livmodern ska trilla ur slidan. men det gör den inte Glad

• Mammat3

Jag var öppen 5 cm när jag kom in till förlossningen för igångsättning.. Jag hade inte märkt något så jag blev väldigt förvånad :) men som tur var slapp jag värkstimulerande pga detta :)

• fisensmamma

Instämmer med tidigare. Det känner man inte. Var öppen fem cm utan att veta om det. Hade dock haft väldigt mycket sammandragningar/förvärkar. Då sattes jag igång.

• J1983

Att man öppnat sig känner man inte. Däremot så känner man att barnet sjunkit ner. Kvällen innan min son föddes hade jag sånt tryck neråt att jag knappt kunde gå o fick äta värktabletter. Några timmar senare gick vattnet och kl 8 nästa morgon föddes han, hur mycket jag var öppen då när det gjorde så ont vet jag inte för jag blev inte undersökt förrän jag var öppen 9 cm.

• Josefin

Har också varit öppen 5 cm båda gångerna jag kommit till sjukhuset men aldrig känt av det.

• manykids400

Vanligtvis sa har man ju liste svaga varkar nar man borjar oppna sig, men de kan vara sa svaga och oregelbundna att man inte marker av dem. Det later som om du kommer att foda valdigt snart, det later som om babisen ligger langt ner och trycker pa. Det kan ocksa paskynda att man oppnar sig :)
    Lycka till!

• lenlag79

Var på kontroll hos BM idag och hon kollade mig eftersom jag har så ont. Har inte börjat öppna mig, men jag är mjuk (antar att hon syftade på livmodertappen) så hon gjorde en hinnsvepning. Nu återstår att se om det hjälper något.

Svar på tråden Hur känns det när man har börjat öppna sig?