• JessicaPersika

Vill inte amma längre...

Min dotter är bara 4 veckor men ja orkar inte mer! Jag har inte en enda gång tyckt att ammningen är mysig eller rolig alls. Jag ser inge kul alls med att amma! Enda bra är ju att det är bäst för Enya.
    Jag ska försöka prata me BVC i morgon när vi ska dit. Jobbiga är att sköterskan vi har är helt inne på att man ska amma inge annat... "Old school" så att säga. Och jag bara gråter när ja tänker eller pratar amning.
    Nån som varit med om samma sak och vill dela med sig om sina erfarenheter? Hur gör man när man slutar? Jag kan inte sluta just nu för jag har mjölkstockning. Och som ja fått veta är att man ska amma så mycket som möjligt på det bröstet.

• Svar på tråden Vill inte amma längre...
  • solsken

Du kan ju pumpa det bröstet med stockningen och sedan börja trappa ner amningen så att brösten hinner vänja sig av med att ammas hela tiden.
    Det finns fin fin ersättning som barnen överlever på. Finns ju hur många exempel som helst på det.
    Du är vär den eloge som prövade och höll i så länge som 4 veckor om det aldrig känts bra. Det passar inte alla helt enkelt.
    Sen förstår jag din ångest med att sluta, "alla" tycker ju att man ska amma. Men det är bara den gruppen av "alla" som hörs. Väldigt väldigt många ammar inte men de är lite tystare eftersom man får känslan av att inte vara en bra mamma när man inte ammar, men bäst mamma är man när man själv mår bra!

• Bettina

Hej
    Jag kan säga att jag kände det samma som dig när min kille var nyfödd. Jag hatade att amma. ville jättegärna tycka om det men....nej det gjorde jag inte.

Jag hade för lite mjölk, det gjorde fruktansvärt ont när han skulle suga tag, satt 45-60 min per bröst per gång.
    Allting kändes skit, ursäkta uttrycket.
    Var livrädd för att få mjölkstockning. Hade det nämligen med dottern innan.

Pratade med min bvc sköterska och hon stöttade mig bra.
    Självklart skulle man inte sitta så länge med barnet vid bröstet (jag visste inte bättre, trodde att han skulle bli mätt då)
    Fick förklarat att brösten är som en toalett (spolar man så kommer det nytt när man spolar nästa gång.)
    Med det ville hon säga att om barnet är hungrigt/ledsen/Kinkig, ge bröstet. Om det så är 7 min sedan du gav barnet bröstet senast så ge mer. Fri amning.
    till sist kom mjölken igång och då var lilleman nästan 3 månader. Därefter kändes det kanon. Då var det mysigt. Även om jag ammade honom flera gånger per natt så gillade jag det.

Nu vet jag inte vad det är som du inte tycker om gällande amningen. vill du berätta?
    Jag skulle gärna velat fortsätta amma (han är 6 mån) men jag skall hoppa in jobba nu.

Det producerar mindre och mindre mjölk ju längre tid det går mellan amningstillfällena.
    Det  skedde naturligt för min det då vi började med smakportioner och så vid 4,5 mån. Nu "klarar" han sig utan min mjölk. Jag aammar honom vid 09 och sedan 21. Det finns nästan inget kvar. Men det är mysigt att lägga till honom när han är ledsen eller bara ligga och mysa.

Hälsningar B

• yrre

Hej Hopp!
    Själv ammade jag nästan ingetalla.... hade inte tillräckligt åt min dotter och då kändes det inte som jag var tvingad alls med sonen... Vi lyxtuttade lite bara....

Sen har jag gett ersättning, stå på Dig och gör det som KÄNNS BÄST FÖR DIG !! !! !! Tänk inte på vad alla andra säger och tycker!! !! !!

sen tycker jag du ska ta och pumpa och köra med en varm vetekudde på tutten!!!!!!

lycka till

• JessicaPersika

Tack för dom stöttande orden!
    Jag pumpade ur nyss och gav henne. Från båda brösten och hon vart inte alls nöjd. Jag antar att ja kanske har för lite mjölk att ge henne. Ja har pumpat ur förut och fryst in och ja har aldrig fått mer än 40-50ml. Och nu gav ja henne lite ersättning oxå. Det slutade på ca 100ml! Då var hon nöjd! Inte konstigt att hon använt mig som en mänsklig napp! Nu verkar det som hon är hungrig igen...

Nej jag har bestämt mig. Jag ska sluta. Och kanske bara "lyxtutta" som du skrev Yrre=)

• Bettina

Du skall absolut göra det som känns bäst för dig.!
    Ersättning som finns är mycket bra.

Lycka till

• ninagirrl

Jag ammade min första kille ca 1 mån och sedan pumpade jag i en månad (då icke elektrisk-pump)
    efter det gick jag över till ersättning.
    Den andra killen försökte jag amma på BB, det gick inte alls bra. Jag har fått hyra en bra pump som är elektrisk av BB. Det går jätte bra. Om mjölken ibland är för tunn ger vi ersättning, så lill killen blir mätt.

Jag skulle med stor säkerhet fortsatt att ge min första bröstmjölk om jag hade en elektrisk-pump. För de går mycket snabbare att fixa mat.

Men om du inte trivs att amma, ska du inte göra det.  

Svar på tråden Vill inte amma längre...