• Mamma8502

Kommer vi att klara 2 barn?

Det e så att maken och jag planerar vårt 2 barn, vårt första är snart 3 år så han lär vara 4 år..

Det e så att min make får ut ungefär 14.000 i månaden då kronofogden tar 2000 i månaden så han blir av med sina småskulder och jag har precis fått ett fast jobb, jobbar 100 % som telefonförsäljare och får ut runt 8000-10.000 i månaden och kommer då få runt 2200 i barnbidrag om jag minns rätt så det blir ungefär 24.000, vi har tt lån på 2000 kr, hyra på 5000, telefon och internett på 1000 kr och dagisavgift på 1077 samt hans försäkring på 880 kr 2 gånger varje år det blir säg runt 13.000 kvar och så har vi lite småskulder så runt 10.000 kr kvar då..

Tror ni att vi klarar 2 barn med 10.000 kr kvar?

Hur gör man om man inte får vara kvar på jobbet, det är ju regler på att säljer man inte tillräkligt får man ju sparken, hur fungerar a-kassa och så..

Hehe många frågor :)

Ps: vi har ingen av oss körkort eller bil, men klarar oss bra ändå, tänkte börja lite som smått nu till sommaren

• Svar på tråden Kommer vi att klara 2 barn?
  • mammatill6

Tycker det låter knappt. 10 000 till mat och kläder och allt annat för 4 personer. Plus at det är osäkert med ditt jobb...

• Mamma8502

oki men vi klarade oss på 13.000 på 3 personer

• brünnhilde

Inga problem. Det finns folk som lever på betydligt mindre pengar än så utan att lida för den sakens skull. A och O är en god planering, bara.

• Mamma8502

ja precis, våra skulder kommer ju inte ifrån att vi hade lite pengar, utan ifrån vårt tidigare liv, då man vart ung och dum typ, planerar gör vi alltid med mat och annat, vi har bilbarnstol, 2 vagnar, kläder, säng ja allt ifrån vårt första barn,
    men vad händer om man blir arbetslös, kan man söka a-kassa då för det är vel regel på att man får a-kassa om man har jobbat i minst 6 månader 80 timmar eller?

• Mamma8502

Nepp måste man vara det för att få pengar? räcker det inte att man begär a-kassa dagen då man får sparken?

• Norrtjejjen
    Mamma8502 skrev 2011-04-25 17:34:43 följande:
    Nepp måste man vara det för att få pengar? räcker det inte att man begär a-kassa dagen då man får sparken?
    du måste väl va medlem i a-kassan eller facket( kom inte ihåg) i ett år innan du kan ta ut i a-kassa. Iallafall var/är det så i kommunal. Sen har du rätt söka om a-kassa om du inte får behålla jobbet.
  • Emsan1988

Det fixar ni! Jag och min sambo har en dotter som precis fyllt 2 år och under ett par månader levde vi också på ca 10.000 kr i månaden (mitt csn lån+bostadsbidrag+barnbidrag). Detta  var innan min man började jobba 100%. Vi kommer också börja försöka oss på syskon i maj/juni.

Svar på tråden Kommer vi att klara 2 barn?