• sophiemedPH

helt galen dotter på snart 1,5år, utvecklingsfas?? hjälp!!

Nu håller vi på att bli galna här hemma.
    Våran lilla tjej har blivit ett "monster" som bara skriker & gråter hela tiden, de spelar absolut ingen roll vad vi gör.
    hon ska vara under mitt skin hela tiden & pappa duger inte till nått, en riktig mammagris med andra ord.
    Hon har sovit,ätit,bajsat & allt vad det nu kan vara.
    är det någon speciell fas som vi missat som dom har vid 1,5 år ålder?
    som sagt jag håller på att bli fullständigt galen här hemma & va tvungen att stänga in mig för att inte flippa ur.
    Vi väntar vårat andra barn om 10 veckor & det är omöjligt för mig att bära på henne hela tiden, då det är tungt med kroppen redan som de är.
    nån som har nått tips eller råd på vad det kan vara?
    nått man kan prova?

tack!

• Svar på tråden helt galen dotter på snart 1,5år, utvecklingsfas?? hjälp!!
  • Tonx

Det är som det ska vara.
    Hon har "fått" en egen vilja och hon vet inte hur hon ska hantera sin frustration. Det gäller för er att ha tålamod och att ge positiv respons istället för att tappa humöret.

Det är en känslig period, skulle personligen säga att den är värre än trotsåldern.
    Men du får nog vänta dig ett mindre helvete eftersom du får ett till barn snart.
    Lycka till.

• sophiemedPH
    Tonx skrev 2011-04-25 19:35:23 följande:
    Det är som det ska vara.
    Hon har "fått" en egen vilja och hon vet inte hur hon ska hantera sin frustration. Det gäller för er att ha tålamod och att ge positiv respons istället för att tappa humöret.

Det är en känslig period, skulle personligen säga att den är värre än trotsåldern.
    Men du får nog vänta dig ett mindre helvete eftersom du får ett till barn snart.
    Lycka till.
    ok det är inge värre än det alltså =D
    då är de bara att börja räkna till 100 i stället för 10 då =)
  • Tonx
    sophiemedPH skrev 2011-04-25 21:17:41 följande:
    ok det är inge värre än det alltså =D
    då är de bara att börja räkna till 100 i stället för 10 då =)
    Nej, precis. Det underlättar att tänka på att hon förmodligen tycker att det är lika jobbigt eftersom hon inte kan uttrycka sin ilska så som en vuxen kan.
    Trotsåldern är jobbig på ett annat sätt, då kan de oftast uttrycka sig rätt bra. För mig har den mest handlat om ett evinnerligt nej-sägande och säga tvärtemot. Typiskt trots är t.ex "Vill du ha ost eller skinka på mackan?" "Vill ha ost" *gör macka med ost, varpå barnet vrålar "NEEEEJ VILL HA SKINKA".

Ett tips när nästa barn kommer; Låt den stora vara med mycket, och skippa "Du är en stor tjej nu"-snacket. Hon är ju fortfarande jätteliten och måste få vara det även om det kommer syskon.
    Jag har 2 år mellan mina och jag insåg då att även om en tvååring är rätt självgående så är de fortfarande väldigt små och måste få vara det. Men det är svårt ibland och man glömmer lätt att man inte ska göra stora till "duktiga storasystern".
    Använd aldrig storasystergrejen som argument när ni bråkar t.ex.

Grattis till tvåan förresten, och lycka till med vad som komma skall, det är besvärligt ibland, men det är ett kärt besvär. Jag har svurit många gånger men när jag ser dem tillsammans nu så blir jag bara stolt!
  • Trynträ

Du ska inte bära henne hela tiden. Hon måste lära sig stå på egna ben och att inte alltid få som hon vill. Om du ger efter varje gång så lär hon sig det. Det funkar ju inte om ni får en till. Ni får helt enkelt ta att hon blir gnällig. Försök förklara så gott det går för henne och kom med lekförslag och alternativ så hon kommer på andra tankar.

Har mannen varit hemma nåt eller är det du som haft hela föräldraledigheten? Jag upplevde det nämligen som att vår dotter blev mindre mammig när maken varit hemma med henne så har ni möjlighet kanske han kan ta ut lite ledigt med henne så ni kan dela på det hela.

• vittra

Ja det är en fas och det är jättejobbigt för de små. Ofta eskalerar också separationsångesten i samband med det och då kan de vilja bli burna mer under en period, och bli klängigare. Det är inget konstigt och det kommer gå över. Ilskna utbrott hör också till denna fas, vår dotter hade helt fruktansvärda utbrott (denna fas var mycket värre än all trots för hennes del) och det handlar som sagt om den egna viljan. Ofta kan de hjälpa att i största möjliga mån låta dem få göra saker själva, och välja saker själva.

Försök att välja dina strider, ju oftare du säger "ja" desto lättare har ett barn att kunna ta ett "nej" när det väl gäller. I den här åldern är det så enkelt för oftast blir de nöjda så fort de får känna att de bestämmer. Men det allra svåraste brukar vara just "affekterna". Alltså känsloutbrotten. De kan inte hantera och reglera sina känslor ännu och det kan ofta vara väldigt skrämmande. Då kan man som förälder behöva finnas till hands för att bekräfta och lugna. Med andra ord är det väldigt viktigt att barnet får känna att det finns en famn att komma till. Om det är jobbigt att bära så försök sitta med henne istället.

Så håller inte alls med Trynträ, man kan varken "förklara" för en så här liten eller lära dem att stå på "egna ben". Det är en 1-åring vi talar om!!! Inte en trotsig 3-åring!

I övrigt håller jag med Tonx

• Trynträ
    vittra skrev 2011-04-25 23:29:15 följande:
    Ja det är en fas och det är jättejobbigt för de små. Ofta eskalerar också separationsångesten i samband med det och då kan de vilja bli burna mer under en period, och bli klängigare. Det är inget konstigt och det kommer gå över. Ilskna utbrott hör också till denna fas, vår dotter hade helt fruktansvärda utbrott (denna fas var mycket värre än all trots för hennes del) och det handlar som sagt om den egna viljan. Ofta kan de hjälpa att i största möjliga mån låta dem få göra saker själva, och välja saker själva.

Försök att välja dina strider, ju oftare du säger "ja" desto lättare har ett barn att kunna ta ett "nej" när det väl gäller. I den här åldern är det så enkelt för oftast blir de nöjda så fort de får känna att de bestämmer. Men det allra svåraste brukar vara just "affekterna". Alltså känsloutbrotten. De kan inte hantera och reglera sina känslor ännu och det kan ofta vara väldigt skrämmande. Då kan man som förälder behöva finnas till hands för att bekräfta och lugna. Med andra ord är det väldigt viktigt att barnet får känna att det finns en famn att komma till. Om det är jobbigt att bära så försök sitta med henne istället.

Så håller inte alls med Trynträ, man kan varken "förklara" för en så här liten eller lära dem att stå på "egna ben". Det är en 1-åring vi talar om!!! Inte en trotsig 3-åring!

I övrigt håller jag med Tonx
    Ja visst kan de få otroliga utbrott det kan jag hålla med om och ibland funkar inget annat än att sitta med dem i famnen men det funkar ju inte alltid och jag tycker i alla fall att det går rätt bra att försöka förklara för min dotter på 1,5 år vad hon får och inte får göra men det är säkert olika för olika barn. Man blir alldeles förstummad ibland hur mycket hon snappat upp. Sen tycker jag inte man ska säga ja till allt för då blir det ju ännu värre när de får ett nej eftersom de typ aldrig får det. Så har i alla fall jag upplevt det med såna jag träffat i min närhet som låter barnet få sin vilja igenom hela tiden.
  • Tonx
    Trynträ skrev 2011-04-26 21:43:41 följande:
    Ja visst kan de få otroliga utbrott det kan jag hålla med om och ibland funkar inget annat än att sitta med dem i famnen men det funkar ju inte alltid och jag tycker i alla fall att det går rätt bra att försöka förklara för min dotter på 1,5 år vad hon får och inte får göra men det är säkert olika för olika barn. Man blir alldeles förstummad ibland hur mycket hon snappat upp. Sen tycker jag inte man ska säga ja till allt för då blir det ju ännu värre när de får ett nej eftersom de typ aldrig får det. Så har i alla fall jag upplevt det med såna jag träffat i min närhet som låter barnet få sin vilja igenom hela tiden.
    Du missförstår, det handlar inte om att låta dem få sin vilja igenom likt en curlingförälder, utan om att välja sina strider, dvs säga nej då det verkligen är nej, och inte missbruka nej:et bara för att det är enklast.
    Jag har gjort som vittra, och mina barn tar utan problem ett nej.
    Min erfarenhet är att ju mer en förälder säger nej, och ju mer en förälder försöker använda sin auktoritet desto mer bråk blir det och det misstolkas av föräldrarna som att barnen är för dåligt disciplinerade och att man måste ta till ännu hårdare.

Och visst kan man förklara saker för en ettåring, men de har ingen impulskontroll, så även om de vet att de inte får göra en viss sak så kan de inte låta bli om de får för sig att göra på ett visst sätt. Inte ens om de vet att de får stryk om de gör en viss sak kan de låta bli.

• far

"Vi väntar vårat andra barn om 10 veckor & det är omöjligt för mig att bära på henne hela tiden, då det är tungt med kroppen redan som de är.
    nån som har nått tips eller råd på vad det kan vara?
    nått man kan prova?

tack!"

ja, mitt tips, är att du skall förbreda dig STÄRKT, på att bli 2-barns mor, till en pytteliten på 1,5 år, och en nyfödd... Det går, men det kräver tålamod, ödmjukhet och "hela mamma/ pappa".. För snart blir ni föräldrar på ALVAR! Och då HANDLAR DET DET OM EXTREMT SAMARBETE!

Hon är inget "monster", men hon har en mamma som snart skall föda, och hon är 1,5 år?? Gratiss med den lilla nya! Önskar er all lycka till!HjärtaBaby{#emotions_dlg.flower}Hjärta

Svar på tråden helt galen dotter på snart 1,5år, utvecklingsfas?? hjälp!!