• Liamomamma

lämna hunden ensam på dagen

Jag har under ganska lång tid funderat på att köpa hund, men det som gör att jag tvekar är att jag faktiskt måste jobba heltid, dvs ca 7-7,5 timme/dag. I dags läget har jag fixat en dagmatte som kan hjälpa till att gå och den kan tom få vara där på dagarna. Men jag känner ju att jag inte kan förlita mig helt på henne heller, vad som helst skulle ju kunna hända så att hunden inte kan vara där längre.

Har funderat på hunddagis men i dagsläget är det för dyrt.
    Men nu är det så att jag har fått nytt jobb som ligger endast 5 min från hemmet med bil.
    Jag har oxå en son i 10 års-ålder som kommer att gå hem efter skolan. Nu räknar jag inte med honom som rastare, men däremot som sällskap. Om han är hemma så räknas det väl inte som att hunden är ensam hemma??

Är det fel mot hunden om jag rastar den innan jobbet och sen på min rast ( max 20 min) och sen först när jag kommer hem allt mellan 16-17, om hunden har sällskap från 14.00 av sonen?

Jag vill ju så gärna skaffa hund, gå kurser osv... men är så rädd att jag tvingas lämna den ensam längre än den mår bra av. 

Mamma till Liam-02 o Leia-05
  • Svar på tråden lämna hunden ensam på dagen
  • MattiasFru

jag tycker att det blir för långa dagar. Du kan ju inte alltid räkna med att sonen är sällskap. Han kanske går hem till någon kompis, stänger in sig i sitt rum och leker eller går ut och cyklar eller liknande och inte tar med hunden. Speciellt nu under våren/sommaren.

• Alexandra och Viktor

Jag har precis börjat jobba nu i Januari men jag hade hunden under hela min pluggtid (3,5 år). När jag pluggade var jag aldrig i skolan hela dagar så då fungerade det perfekt att ha hund. Nu arbetar jag 10 min hemifrån med bil. Jag åker hem på rasterna de dagar jag arbetar längst. Ska erkänna att det känns motigt ibland att åka hem till henne eftersom det blir en aning stressigt, men det är det alltid lika mycket värt när jag väl kommer hem till henne och vet att hon får komma ut. Men visst, hon är själv flera timmar och det känns såklart inte bra. Men är man sedan aktiv med hunden när man kommer hem tycker jag ändå att det känns relativt okej. Såklart hade det varit bra om man jobbat 50 %, men det har man ju inte råd med...

Så länge du vet att du inte kommer att tröttna på att åka hem till hunden och att sysselsätta den efter jobbet så tycker jag att det känns okej. Men i början när hunden är valp borde du se till att inte lämna den hela dagar!

Lycka till!

• lillansmy

Jag pluggar och min lilla plutt är hemma under tiden, ibland kan det bli bara några timmar och ibland upp emot 7-8,.. Det känns ju inte bra i hjärtat men har ingen annan lösning. Hon är dock inte helt ensam, hennes bästa vän, katten, är hemma också :)

Sen är hon lat av sig, det värsta hon vet är promenader och aktiviet. Om hon fick välja skulle hon lätt ligga i soffa eller i mitt knä heeela dagen!

• Lovisa09

Som ovanstående skrev så kan det ju faktiskt bli så att du tröttnar att åka hem varje dag på rasten och gå ut med hunden. Jag har själv hund och hon behöver aldrig vara själv då jag jobbar natt. Ligger ju visserligen och sover vissa dagar men får gå upp och rasta henne efter några timmars sömn. Jag tänkte ibörjan att det var ju inget jobbigt men när man är sååååå trött och vet man ska jobba ytterliggare nätter på rad så är det skitjobbigt att avbryta sömnen mitt på dagen och gå ut med hunden. Men man gör ju det såklart.
     Kan tänka mig att det kan bli samma för dig om du varje lunch rast ska åka hem.. Du får ju aldrig rasta själv då. 

Sonen kan ju vara gott sällskap och varför skulle inte han kunna rasta hunden efter skolan.??? Sen kanske man inte kan lita blint på att det blir gjort av en 10-åring.
    Jag har alltid rastat våra hundar när vi var små, det var bara något vi skulle göra. Inga problem.

Ibörjan med en valp får du se till att vara ledig ett antal veckor. Minst en månad då hunden inte får vara själv något och måste lära sig att bli rumsren.
    Men jag tycker att att en hund aldrig ska behöva vara ensam mer än max 4 timmar. sen ska man hem och ge den sällskap.

Lycka till!

• Lufsan
    lillansmy skrev 2011-04-25 20:33:09 följande:

Jag pluggar och min lilla plutt är hemma under tiden, ibland kan det bli bara några timmar och ibland upp emot 7-8,.. Det känns ju inte bra i hjärtat men har ingen annan lösning. Hon är dock inte helt ensam, hennes bästa vän, katten, är hemma också :)

Sen är hon lat av sig, det värsta hon vet är promenader och aktiviet. Om hon fick välja skulle hon lätt ligga i soffa eller i mitt knä heeela dagen!

Men en hund måste ju få komma ut och pinka var fjärde timme! Tycker inte alls att det är okej att din hund är ensam 8 timmar. Hundar är flock djur och dessutom vandrare. De mår dåligt av ensamhet och att inte få gå längre streckor. 

Ja, ts. Om du vill ha en valp kan du ju glömma det. Tillsyn behövs 24/7. Vill du ha en vuxen hund får du se till att punga ut till en dagmatte eller hunddagis.  
    En dag i sänder.
  • lillansmy
    Lufsan skrev 2011-04-25 20:51:12 följande:
    Men en hund måste ju få komma ut och pinka var fjärde timme! Tycker inte alls att det är okej att din hund är ensam 8 timmar. Hundar är flock djur och dessutom vandrare. De mår dåligt av ensamhet och att inte få gå längre streckor. 

Ja, ts. Om du vill ha en valp kan du ju glömma det. Tillsyn behövs 24/7. Vill du ha en vuxen hund får du se till att punga ut till en dagmatte eller hunddagis.  
    Hon vill inte ens gå ut... Jag bär henne från soffan till dörren, tar på koppel, och sen mina skor. Under tiden jag tar på mig skorna så har hon lagt sig i soffan igen... Sen bär ja henne ut på trappen och med mycket lock och pock kanske hon följer med. Det spelar ingen roll vem som går ut, om vi har sällskap eller ej, hon vill helt enkelt inte :) Hon har blivit en lat gammal dam (10år) helt enkelt som dessutom hör illa
  • lillansmy
    lillansmy skrev 2011-04-25 20:56:09 följande:
    Hon vill inte ens gå ut... Jag bär henne från soffan till dörren, tar på koppel, och sen mina skor. Under tiden jag tar på mig skorna så har hon lagt sig i soffan igen... Sen bär ja henne ut på trappen och med mycket lock och pock kanske hon följer med. Det spelar ingen roll vem som går ut, om vi har sällskap eller ej, hon vill helt enkelt inte :) Hon har blivit en lat gammal dam (10år) helt enkelt som dessutom hör illa
    Och hon är inte deprimerad, äter bra och busar och har sig inne, men promenad är no
  • Lufsan
    lillansmy skrev 2011-04-25 20:56:09 följande:
    Men hunden behöver ju kissa! 8 timmar utan att få kissa eller bajsa. Inte snällt. Om det är natt och hunden sover är det en annan sak. Var fjärde timme är vad jag tycker är okej. Din hund mår säkert bra men jag tror att hon egentligen skulle behöva kissa oftare. 
    En dag i sänder.
  • lillansmy
    Lufsan skrev 2011-04-25 21:00:42 följande:
    Men hunden behöver ju kissa! 8 timmar utan att få kissa eller bajsa. Inte snällt. Om det är natt och hunden sover är det en annan sak. Var fjärde timme är vad jag tycker är okej. Din hund mår säkert bra men jag tror att hon egentligen skulle behöva kissa oftare. 
    DEt behöver hon kanske, men hon visar inte det och det känns inte så kul att jaga ut henne stup i kvarten när hon inte vill :(
  • hon mot strömmen

Det finns en lag som kom för några år sedan angående hur länge hundar får vara ensamma osv. Tyvärr så kan jag inte referera någonstans. Den kom 1 Juli 2008.

Svar på tråden lämna hunden ensam på dagen