Kan det varit tarmvred?
Hej,
Tack för en bra tjänst!
Jag skriver för att jag är orolig för vår dotter somär 14 månader. Vi åkte in med henne akut till sjukhuset härom dagen då hon vaknade vid 23 tiden och var helt otröstlig. Vi fick ingen kontakt med henne, hon grät hysteriskt och kastade sig fram och tillbaks. Först trodde vi att det var för att hon drömde och inte var riktigt vaken men när det hade gått 25min och vi fortfarande inte fick kontakt var vi riktigt oroliga och ringde ambulans. De kom och i ambulansen så lugnade hon ner sig och hade slutat gråta när vi kom fram till sjukhuset. Väl där undersökte de öron, hals, vägde och tog tempen. Allt var bra. De kände även på magen och lyssnade och tyckte att det var mkt aktivitet där. Då förklarade vi att hon haft problem med magen sedan i höstas när hon började äta mer riktig mat. Hon har tidigare bajsat med flera dagars mellanrum (idag bajsar hon vanligtvis varje dag) och hon har varit, och är, ofta hård i magen och får ta i så hon blir helt röd och tårarna är nära när hon bajsar. På sjukhuset fick hon då laxermedel så att de kunde titta på avföringen. Även denna såg bra ut och det var inget konstigt, så vi fick åka hem.
Min fråga är då: Kan det ha varit tarmvred hon drabbades av? Vilka symptom ger det på dessa små?
Vi har vart i kontakt med barn- och ungdomsmed. men de upplevde inte att en utredning var nödvändig men ska ringa dit imorgon igen.
Tack på förhand!