• drpepper

Från vilken ålder kan man börja använda solskyddsfaktor? Har en 9-månaders.

Ge gärna tips på bra kräm ifall det är ok att börja använda SPF nu när bebisen är 9 månader gammal.

• Svar på tråden Från vilken ålder kan man börja använda solskyddsfaktor? Har en 9-månaders.
  • carbe

Från 1 år är det som gäller.

• SeTa

Sedan min ädste var liten (12 år sedan) har rekomendationerna varit 1 år.
    Innan dess är det tunna kläder och solhatt som gäller. Lättast är att undvika att vara ute de timmarna solen bränner som bäst.

• Konvaljen

Jag smörjer min snart 9-månaders av den enkla anledningen att vi omöjligt kan hålla honom i skuggan hela tiden. Ettårsrådet beror enbart på att barn under ett inte ska vistas i solen och därmed inte behöva smörjas in.
    Värt att veta är att om man bränner sig rejält son liten är risken att drabbas av hudcancer i vuxen ålder betydligt högre. En rätt bra anledning att smörja även små barn med fysikaliska solskyddscremer.

• SaramedM
    Konvaljen skrev 2011-04-25 22:06:33 följande:
    Jag smörjer min snart 9-månaders av den enkla anledningen att vi omöjligt kan hålla honom i skuggan hela tiden. Ettårsrådet beror enbart på att barn under ett inte ska vistas i solen och därmed inte behöva smörjas in.
    Värt att veta är att om man bränner sig rejält son liten är risken att drabbas av hudcancer i vuxen ålder betydligt högre. En rätt bra anledning att smörja även små barn med fysikaliska solskyddscremer.
    värt att veta är okcså att solskyddskrämer kan öka risken för cancer
  • karet

Det finns solkräm för barn under ett år. ACO har i sin serie. Den har partikelfilter istället för flerspektrumfilter (har jag för mig det heter).

• Konvaljen

SaramedM: om man ska gradera cancerrisker, vilket tror du är värst? Att smörja in med solskydd som är godkänt för barn eller att låta dem bränna sig? Var finns det för övrigt källa på det du påstår?

• Marianne84

BVC sa att man kunde smörja in sitt barn under 1 när de är rörliga men försöka ha täckande me kläder osv också..

Svar på tråden Från vilken ålder kan man börja använda solskyddsfaktor? Har en 9-månaders.