• Anonym (ont)

Hur gör jag för att inte bli sårad?

Träffade för snart tre månader sedan en kille, en kompis till en kompis.

Vi började umgås, och kom fram till att vi dejtade efter några veckor, och på den vägen har det varit.

I förra veckan frågade jag honom om jag kunde komma och hälsa på under påsken, och han tyckte att tre dagar (två nätter) fungerade för honom - vilket innebar att han sa nej till vänner som ville ses.

Han var avståndstagande under helgen, och när jag skulle åka hem så sa han bara att han funderat under dagarna, och att han inte vill dejta mer.

Varför kunde han inte besparat mig ledan under helgen och talat om det för mig innan jag åkte dit, så kunde jag gjort annat.

Vet att ingen annan kan svara på hur han tänkte, men det gör så ont.

Jag har svårt för att släppa människor tätt inpå mig, men gjorde det med honom. Och nu gör det så ont, jag vill inte göra något längre. Jag vill inte ens träffa min dotter som kommer hem imorgon, jag vill bara gå och lägga mig i sängen och ligga kvar där utan att behöva gå upp.

Hur gör jag för att inte bli sårad igen? Och hur gör jag för att kunna visa känslor igen? Det tog tid innan jag kunde göra det denna gången, och tror inte att jag kommer att kunna tala om för honom hur mycket han faktiskt sårade mig, även om en konfrontation kanske skulle vara det bästa.

Mina familj och mina vänner skämtar om "pojkvännen", och jag bara nickar och ler. Men hur ska jag berätta att vi inte dejtar längre? Just nu känns livet inte alls så bra som det borde.

• Svar på tråden Hur gör jag för att inte bli sårad?
  • Karolinan01

Det är självklart sårande att bli avvisad men det gäller att försöka att inte ta det personligt. Bara för att han inte vill fortsätta dejta dig betyder det ju inte att han tycker att du är dålig som människa.

• Lufsan

Tyvärr så är kärlek sådan av naturen. Du kommer inte kunna älska någon om du inte släpper dem in på livet. Även i en lyckig relation sårar man varann. Det finns inte något du kan göra för att förhindra detta. Sen beror det väl på lite hur du är i relationer. Om du stannar kvar fast du märker att han inte är lika intresserad med mera. Det kan du ju förändra. Men sårad blir man när man släpper in folk. Men man får mycket fint också. 
    Men förstår att det gör ont. Han sa det antagligen inte innan för att han ville säga det öga mot öga.
    Styrkekramar! 

En dag i sänder.
  • Anonym (ont)
    Karolinan01 skrev 2011-04-25 22:44:18 följande:
    Det är självklart sårande att bli avvisad men det gäller att försöka att inte ta det personligt. Bara för att han inte vill fortsätta dejta dig betyder det ju inte att han tycker att du är dålig som människa.
    Jag tar det inte personligt på det viset. Bara det att han sagt att han är en rak människa, och då tycker jag att han kunde talat om det för mig i början av helgen, eller innan jag åkte dit. Att han höll mig på halster var det som gjorde mest ont.
  • Anonym (ont)
    Lufsan skrev 2011-04-25 22:47:40 följande:
    Tyvärr så är kärlek sådan av naturen. Du kommer inte kunna älska någon om du inte släpper dem in på livet. Även i en lyckig relation sårar man varann. Det finns inte något du kan göra för att förhindra detta. Sen beror det väl på lite hur du är i relationer. Om du stannar kvar fast du märker att han inte är lika intresserad med mera. Det kan du ju förändra. Men sårad blir man när man släpper in folk. Men man får mycket fint också. 
    Men förstår att det gör ont. Han sa det antagligen inte innan för att han ville säga det öga mot öga.
    Styrkekramar! 
    Jag vet inte om jag märkt någon direkt skillnad på honom innan, utan det var under helgen. Det är tråkigt att han inte kunde säga det till mig i början av helgen, eller innan. Jag har mått skitdåligt hela helgen och bara väntat på att han ska säga något, för jag har känt att det är något som inte har stämt. Men jag har väl försökt hoppas in i det sista att det ska vara något annat. Men tydligen inte. Det gör så jävla ont bara, för han är verkligen en fin människa när han sätter den sidan till, och jag trodde mer om honom... :(
  • Karolinan01
    Anonym (ont) skrev 2011-04-25 22:52:01 följande:
    Jag tar det inte personligt på det viset. Bara det att han sagt att han är en rak människa, och då tycker jag att han kunde talat om det för mig i början av helgen, eller innan jag åkte dit. Att han höll mig på halster var det som gjorde mest ont.
    Han kanske behövde den tiden på sig för att känna efter hur han kände för dig.
  • Lufsan
    Anonym (ont) skrev 2011-04-25 22:52:01 följande:
    Förstår det! Han blev säkert väldigt rädd för att du skulle bli ledsen. Men du har absolut rätt i att vara sårad över det! Skulle jag också bli! 
    En dag i sänder.
  • Anonym (ont)
    Karolinan01 skrev 2011-04-25 22:54:53 följande:
    Han kanske behövde den tiden på sig för att känna efter hur han kände för dig.
    Mycket möjligt, men han var "avståndstagande" från det att jag kom typ. Och han är väldigt svår att läsa.

Jag antar att jag bara måste försöka släppa och glömma det och gå vidare...
  • Anonym (ont)
    Lufsan skrev 2011-04-25 22:55:32 följande:
    Förstår det! Han blev säkert väldigt rädd för att du skulle bli ledsen. Men du har absolut rätt i att vara sårad över det! Skulle jag också bli! 
    Jag var extremt nära att bryta ihop, men har alldeles för höga murar för det. Murar som han är fullt medveten om att jag släppt honom innanför. Och han vet vad jag varit med om innan. Så det känns som att han lekte med mig, även om det säkert inte var hans mening...
  • Dalton

Ta kommandot själv nästa gång. Du skriver att du väntat hela helgen på att han ska säga nåt.
    Nästa gång, be om besked direkt så slipper du bli så utsatt. Nu har du ju själv låtit dig plågas trots att du anade att nåt var fel. Så tror jag att du kan gå stoltare därifrån om du ser till att det blir mer på dina premisser oxå.

• Karolinan01
    Anonym (ont) skrev 2011-04-25 22:56:34 följande:
    Mycket möjligt, men han var "avståndstagande" från det att jag kom typ. Och han är väldigt svår att läsa.

Jag antar att jag bara måste försöka släppa och glömma det och gå vidare...
    Kan du inte prata med honom om det nu i efterhand? För att räta ut eventuella frågetecken och avsluta er relation på ett för er båda värdigt sätt?
  • Anonym (ont)
    Dalton skrev 2011-04-25 22:59:16 följande:
    Ta kommandot själv nästa gång. Du skriver att du väntat hela helgen på att han ska säga nåt.
    Nästa gång, be om besked direkt så slipper du bli så utsatt. Nu har du ju själv låtit dig plågas trots att du anade att nåt var fel. Så tror jag att du kan gå stoltare därifrån om du ser till att det blir mer på dina premisser oxå.
    Sant. Jag hade planerat att prata med honom under helgen, men om helt andra saker. Så när han var som han var så förlorade jag lite av mig själv. Och jag hoppades väl in i det sista att det handlade om andra saker.

Men nu blir det inte fler känslor för mig. Kan konsten att stänga av, och det är något jag inte är stolt över, men det fungerar.
  • Anonym (ont)
    Karolinan01 skrev 2011-04-25 23:01:18 följande:
    Kan du inte prata med honom om det nu i efterhand? För att räta ut eventuella frågetecken och avsluta er relation på ett för er båda värdigt sätt?
    Jag tror på att ta sådant öga mot öga (vilket jag tror att han menade nu också), och jag vet inte när jag kommer att träffa honom igen. Troligen genom vår gemensamma vän. Jag tänker dra mig undan, så får han ta kontakt med mig om han vill ha den. Jag kan tänka mig att umgås med honom även om det inte blir något mer, men han får ta första steget i så fall.
Svar på tråden Hur gör jag för att inte bli sårad?