• Anonym

Får förälder lägga ut bilder på barnet på Facebook?

Hej!
    Jag skulle vilja veta om en förälder som inte är vårdnadshavare till sitt barn får lägga ut bilder på barnet utan den andra förälderns (vårdnadshavarens) tillåtelse?
    Kan man som vårdnadshavare kräva att bilderna tas bort från Facebook?'

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får förälder lägga ut bilder på barnet på Facebook?
  • Anonym

Varför skulle man inte få ha kort på sitt eget barn? Löjligt ju

• Anonym (kunnig)

Ja, vilken förälder som helst får lägga upp bilder på sitt eget barn.

På vilka grunder menar du att  andra föräldern inte skulle få sätta upp bilder på sitt barn? För att det inte står nedskrivet på en bit papper att föräldern är vårndadshavare? Finns det fog för icke-vårdnadshavare? Dvs har föräldern gjort något så grovt allvarligt så att vårdnaden blivit bortplockad? Känns inte riktigt så i situationen här! En dålig förälder brukar inte lägga upp bilder på sitt barn på facebook. 

Fortfarande förälderns barn och biologiskt är det inte mindre den förälderns barn än det är ditt barn. 

Hoppas det gav dig svar. 

• Anonym

Detta är så typiskt familjeliv!
    Man ställer en enkel fråga och genast kommer moralpredikningarna. Jag vill inte att mitt barn ska finnas ute på bild på Facebook och det finns ingen anledning för andra att kritisera min tanke kring det. Om ni vill lägga ut bilder på era barn rör det mig inte i ryggen. Däremot vill jag att min dotter själv ska få bestämma när hon ska synas på internet och framförallt vill jag inte att bilderna hamnar i orätta händer! Att blanda in biologi i detta är helt onödigt för jag vet utan tvekan att barnet är lika mycket den andre förälderns som mitt. Likaså hur vårdnaden processats fram är inte heller viktigt i sammanhanget eftersom min enda givna och därmed den enda relevanta utgångspunkten var att jag har ensam vårdnad.

Så, den som enbart vill vara snäll och svara på den fråga jag ställde eller som håller med tidigare talare utan onödiga utlägg kan väl jättegärna skriva.

Tack!

• ingensignatur

har den andra föräldeern tagit bilden så är det den som äger rätten att göra vad den vill (tror jag) men du kanske skulle kunna anmäla bbilden till facebook så att den plockas bot om itne den andra föräldern vill lyssna på hur du tänker?

• Anonym (kunnig)
    Anonym skrev 2011-04-25 23:44:51 följande:
    Detta är så typiskt familjeliv!
    Man ställer en enkel fråga och genast kommer moralpredikningarna. Jag vill inte att mitt barn ska finnas ute på bild på Facebook och det finns ingen anledning för andra att kritisera min tanke kring det. Om ni vill lägga ut bilder på era barn rör det mig inte i ryggen. Däremot vill jag att min dotter själv ska få bestämma när hon ska synas på internet och framförallt vill jag inte att bilderna hamnar i orätta händer! Att blanda in biologi i detta är helt onödigt för jag vet utan tvekan att barnet är lika mycket den andre förälderns som mitt. Likaså hur vårdnaden processats fram är inte heller viktigt i sammanhanget eftersom min enda givna och därmed den enda relevanta utgångspunkten var att jag har ensam vårdnad.

Så, den som enbart vill vara snäll och svara på den fråga jag ställde eller som håller med tidigare talare utan onödiga utlägg kan väl jättegärna skriva.

Tack!
    Jag har redan svarat på din grundläggande fråga. Att du sen har feltänk inprogrammerat i skallen kan jag inte rå för. Handlar ju inte om moralpredikningar utan om sunt förnuft. Självfallet handlar det om VARFÖR den andra inte har vårdnaden. Är det en bevisad pedofil och har tagit nakenfoton på barnet så kan det finnas fog för borttagningen. Du förstår lagarna är utformade för att försöka styra in tankarna på just sunt förnuft.

Varsågod.
  • Anonym

Tänk att du är så inskränkt. Du har ingen anledning att komma med personangrepp på det viset, bara för att jag uttrycker min åsikt om hur jag vill ha det för mitt barn. Enligt mig är det sunt förnuft att inte lägga ut bilder på barn på Facebook. Men observera att det är min uppfattning och det enda jag undrade var om det fanns något som kunde styrka den uppfattningen juridiskt. Om den andre föräldern var en bevisad pedofil skulle självfallet inte denne överhuvudtaget få ha tillgång till barnet. Och när du ändå informerar så kan jag passa på att informera dig om att det inte enbart är pedofili som ger upphov till enskild vårdnad. Vad som gäller i vårt fall har jag redan klargjort att det inte är relevant i den här rådfrågningen. Mitt råd, för att du ska bli tagen på allvar, är att du slutar läsa mellan raderna och lägger ner de förutfattade meningarna.

Synd att det alltid måste bli så infekterade trådar så fort det handlar om föräldrar som söker råd om sina barn. Men tack "ingensignatur" för att du delade med dig av din uppfattning och dessutom höll det på en vuxen nivå.

• MammaG

Jag tycker nog samtliga föräldrar ska lägga ut så lite bilder som möjligt på sitt barn på Facebook, oavsett vårdnadsförhållanden. Varför inte diskutera med den andra föräldern med den utgångspunkten, att man inte vet var bilderna hamnar när man väl postat dem?

• Anonym (..)

Ja, man får lägga ut bilder på sitt barn på facebook.

• skorpionen80

Den som tagit bilden äger rättigheterna till den och kan således lägga ut den på nätet. Det är endast om bilden används i kommersiellt sammanhang som man måste fråga personen på bilden.

• Anonym

Tack för era svar!

MammaG: Jo det har du helt rätt i. Dessvärre har jag redan försökt men tyvärr har jag en motspelare i alla situationer istället för en medspelare. Det är hopplöst att försöka få till en samlösning vad gäller något kring vårt barn. Antingen blir jag bara totalt ignorerad eller så får jag kränkningar i form av namnkallning eller hån tillbaka. Därför blir jag lite trött på när folk hoppar på mig här när man försöker formulera frågan så sakligt man bara kan :) Men jag uppskattar att du tog dig tid att skriva och råda.

Svar på tråden Får förälder lägga ut bilder på barnet på Facebook?