• HelenaH

Hur många ord brukar en 20-månaders "normalt" kunna?

Har en dotter på 20 månader som babblar på långa oförståeliga ramsor, men hon kan även många "riktiga" ord. Har även börjat sätta ihop ord nu.

Som igår till exempel, så flög 2 gäss precis över oss. Hon gapade stort och pekade, och utbrast: "Stoooor pippi!" Glad

Låter så härligt när hon pratar på, men vet inte när de små liven brukar börja prata rejält?

Hennes bara kom på en gång. Hennes förtroendefröken på dagis hade redan skrivit om lillans språk (hon var ganska tyst innan) inför utvecklingssamtalet, men hon sa att hon fått gå in och ändra alltihop eftersom lillan börjat prata i princip över en natt. Hon frågade oss om vi läser mycket för Julia, och jag sa att vi läser maaassor av böcker varje dag.

Hon sa att det märks. Men att man läser böcker är ju inte alltid en garanti för att de lär sig prata tidigt.

Mina föräldrar läste jämt för mig och min bror. Jag lärde mig prata skit-tidigt, men min bror var extremt sen.

Men hur många ord brukar som sagt en 20-månaders kunna?

Och om de inte kan så många ord, är de då kanske mer utvecklade motoriskt istället?

• Svar på tråden Hur många ord brukar en 20-månaders "normalt" kunna?
  • k girl

Runt tvåårsåldern kan barnet uttala omkring 50 ord. En del barn har ett större ordförråd. De första orden är namn på saker som är rörliga, för barnet betydelsefulla personer och djur, som mamma, pappa, vovve, kisse, samt kläder, till exempel sko. Det är ovanligt att barnet använder ord på saker som inte är i rörelse, till exempel stol och bord. En del barn är duktiga på att sätta ihop två ord, till exempel "Ha den!"

Antalet ord som ett barn mellan 18 och 24 månader använder beror på många olika faktorer, som om barnet är blygt, om man är många i familjen eller om barnet är pojke eller flicka. Det är vanligt att flickor pratar tidigare än pojkar.

Citat från growingpeople.se

• suziz

Min dotter har tränat mer på motoriken än språket, men hon började prata så som du beskriver när hon var kring 20 månader. Eftersom min son var betydligt tidigare än så hade jag så smått börjat tycka att hon var lite sen men jag tror att det egentligen är rätt normalt.

• ELLEoClara

Min tjej sa ca 8-10 ord ( ej rena ) vid 18 mån kollen på bvc, var då 19 månader +
    Hade även precis börjat säga även hej mamma/ hej pappa och mamma hä ( här / är här)

Sen har det rullat på med mer och mer "meningar" men inte så mycket rena ord.

Runt 20-21 mån kom första 3 ords meningarna - mamma jobba tu-tu-tå ( mamma åker till jobbet med tuff tuff tåget)  och - ja ha gass ( jag vill ha glass )

Fyller snart 2 år och pratar massor men har inte så stort ord föråd.

Svar på tråden Hur många ord brukar en 20-månaders "normalt" kunna?