Hur många ord brukar en 20-månaders "normalt" kunna?
Har en dotter på 20 månader som babblar på långa oförståeliga ramsor, men hon kan även många "riktiga" ord. Har även börjat sätta ihop ord nu.
Som igår till exempel, så flög 2 gäss precis över oss. Hon gapade stort och pekade, och utbrast: "Stoooor pippi!"
Låter så härligt när hon pratar på, men vet inte när de små liven brukar börja prata rejält?
Hennes bara kom på en gång. Hennes förtroendefröken på dagis hade redan skrivit om lillans språk (hon var ganska tyst innan) inför utvecklingssamtalet, men hon sa att hon fått gå in och ändra alltihop eftersom lillan börjat prata i princip över en natt. Hon frågade oss om vi läser mycket för Julia, och jag sa att vi läser maaassor av böcker varje dag.
Hon sa att det märks. Men att man läser böcker är ju inte alltid en garanti för att de lär sig prata tidigt.
Mina föräldrar läste jämt för mig och min bror. Jag lärde mig prata skit-tidigt, men min bror var extremt sen.
Men hur många ord brukar som sagt en 20-månaders kunna?
Och om de inte kan så många ord, är de då kanske mer utvecklade motoriskt istället?