• Anonym (ledsen)

Vårdepression - nån mer där ute?

Jag känner mig väldigt deprimerad just nu. Konstigt nog, alla andra blir så lyckliga och glada, sociala och pigga när det blir vår/sommar. Men jag känner mig bara ledsen och nostalgisk, deprimerad och nere. Tänker mycket på livets förgänglighet, känner mig tom och ensam men ändå orkar jag inte ta tag  i att träffa folk. Det brukar vända efter maj nångång, har varit samma sak sen tonåren och nu är jag vuxen med två barn som jag INTE vill överföra mina ledsna känslor på. försöker dölja det så¨gott jag kan men jag känner mig bara sorgsen, orolig och har ångest inuti.

Finns det nån mer som känner så här under våren, som inte tillhör den lyckliga, sociala skaran som blir extra lyckliga och glada just nu? Eller har de flesta bara höstdepression? Det känns som det är vanligare.

• Svar på tråden Vårdepression - nån mer där ute?
  • Anonym (ledsen)

jag visstte det. alla är så vårlyckliga och glada 

• Anonym (oxå nere)

Hej! du är INTE ensam!  Jag blir alltid nere på vråen o framåt sommaren. På våren och sommaren finns det såna krav o förväntingar på en att man SKA vara så äckligt LYCKLIG och att man ska GÖRA en massa saker hela tiden.

Eftersom jag inte har några vänner (vilket jag saknar extremt mycket) att göra alla dessa roliga aktiviteter med, känner jag mig extra ensam på våren o sommaren. så verkar det ju inte vara för dig, men känslan av nedstämdhet kanske vi ändå delar.

För mig blir det lite bättre om jag ser till att vara upptagen och även av att träna utomhus. Även om det är jobbigt att se alla andra som springer två o två, som de flesta kvinnor verkar göra.

Titta här: www.psykologiguiden.se

Där står det om årstidsdepressioner.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (oxå nere) skrev 2011-04-26 15:25:30 följande:
    Hej! du är INTE ensam!  Jag blir alltid nere på vråen o framåt sommaren. På våren och sommaren finns det såna krav o förväntingar på en att man SKA vara så äckligt LYCKLIG och att man ska GÖRA en massa saker hela tiden.

Eftersom jag inte har några vänner (vilket jag saknar extremt mycket) att göra alla dessa roliga aktiviteter med, känner jag mig extra ensam på våren o sommaren. så verkar det ju inte vara för dig, men känslan av nedstämdhet kanske vi ändå delar.

För mig blir det lite bättre om jag ser till att vara upptagen och även av att träna utomhus. Även om det är jobbigt att se alla andra som springer två o två, som de flesta kvinnor verkar göra.

Titta här: www.psykologiguiden.se

Där står det om årstidsdepressioner.
    Hej!

"Kul" att höra att man inte är helt ensam därute. Det där med joggande kvinnor har jag inte alls sett här att de är 2 och 2, här är de alltid ensamma.

Men visst är det jobbigt med alla måsten och alla lyckliga människor. Jag undrar varför man får denna vår/sommar depp egentligen. Det borde ju inte vara fel på hormonerna, ljuset lär ju vara positivt för en. Det måste vara det sociala eller nåt, med alla runt omkring en.

Men brukar din depp sitta kvar hela sommaren, ända till hösten eller hur ser det ut?
  • Anonym (oxå nere)

Alltså jag är absolut inte deprimerad, jag jobbar och åker till sommarstugan och åker o badar och emellanåt tycker jag att det är härligt. Men jag känner dels som att mitt "grundläge" är mer nedstämt, dels att jag är mer trött på våren o sommaren, och ungefär i början av september brukar jag känna som en energikick igen, sen går det uppåt och jag älskar vinter o snö. På vintern är jag verkligen mer uppåt än andra runtomkring mig.

Om du läste på psykologiguiden så står det ju att vissa har svårt med övergången till våren och att man inte hittat nån förklaring till varför men att de tror att mörker/ljus är viktiga faktorer. Jag vet inte, men jag känner verkligen som att det är den sociala pressen som gör mig nedstämd. Hos oss är plötsligt alla grannar ute och babblar hela dagarna om hur underbart allt är och jag har svårt för sånt.

Hur känns det för dig då, när brukar det släppa för dig? Har du hittat nåt som gör att det känns lite bättre för stunden?

• Loveeeliiie

Jag har "all year round" depressioner ^^
    nej men jag är känslig vår, höst och vinter

bara senvåren, sommaren och tidig höst som jag känner mig på topp, annars är det nästan alltid mer eller mindre deppigt (och kan om jag inte ser upp leda till en depression)
    trött, ångest, seg, osocial

tänker spara ihop en massa pengar och dra till Canarie öarna, ser ingen annan utväg just nu.

• årgång 71

Jag lider inte av någon vårdepression, men däremot min pojkvän eller jag vet inte om han är det längre då han avslutade vårt förhållande pga att han inte tror sig orka ha ett förhållande. Min fråga blir till dig, är det en känsla som du känner igen, att du inte vill ha någon nära dig och behöva tänka på? Jag har startat en tråd (med rubriken vårdepression) men inte fått något svar, kanske kan du göra mig lite klokare om du läser den.

Oavsett depression eller inte så tror jag att vi människor tror att alla andra är så mycket lyckligare och har så många fler vänner, men samhället har ju blivit så att vi knappt hinner med varandra längre... mycket ledsamt tycker jag 

Svar på tråden Vårdepression - nån mer där ute?