• Pollygirl

två katter som är syskon och får kattbebisar med varann blir det inavel?

En liten sak som jag har tänkt på, ifall man tar 2 syskon från en kull, så kan ju dom få kattbebisar med varann, kan deras kattbebisar få "inavel" då?
    Eller är det annorlunda för katter??

• Svar på tråden två katter som är syskon och får kattbebisar med varann blir det inavel?
  • Catha82

jo det är inavel! Och de kattungarna riskerar komma ut med genetiska fel. Kastrera och sterlilsera katterna.

• Miss Cee

Nej det fungerar på samma sätt för alla djur. Syskon ska inte få barn/ungar ihop, det blir ofta fel på ungarna. Likadant om de är släkt i rakt upp/ned stigande led.

Även om det handlar om "kusiner" så kan det bli fel.

• Honey1982

det är verkligen inavel och inget som du bör göra! tänk på de stackars kattungarna..
    i övrigt tycker jag du bör kastrera din kisse eftersom det finns tillräckligt med huskattungar och vuxna katter som behöver hem i det här landet.

• LPW

Två katter som är syskon skall absolut inte få para sig med varandra. Om man inte har tänkt ha katten för avel så bör den givetvis kastreras.

• sheeba

Ja det är avlel, vill man ha ett syskon par så kan man ju ta av samma kön annars så får man kastrera antingen den ena eller båda.

• Pollygirl

Då ska jag ju självklart inte göra det, visste inte att katter också kan få inavel.
    Då tar jag en kattunge från en helt annan kull, ifall jag tror att Smilla börjar känna sig ensam och saknar en lekkompis, sen när jag har fått henne.

• Mynta13

Jo det är inavel men är det i första ledet, dvs att det inte finns sedan tidigare så är det ingen fara med katter. Jag råkade ut för en kattsyskonparning (som inte tog sig som tur var!) och ringde orolig veterinären och fick detta beskedet.

Svar på tråden två katter som är syskon och får kattbebisar med varann blir det inavel?