• atta

mat utan mjöl och mjölk ? hjÄlp mig

• Svar på tråden mat utan mjöl och mjölk ? hjÄlp mig
  • atta

Min lilla ängel till dotter har  fått rekomendation av läkaren efter en besvärlig förstoppning, att absolut undvika mjölk och mjölprodukter.
    Kan ni ge exempel på detta?  För mig ett helt främmande område......   
    Dryck???   Hon ogillar vatten...och saft

• Annelie 76

Det är jobbigt i början men man vänjer sig.

Kött funkar alltid, likaså grönsaker. Det är allt annat som kan ge problem. Kan hon äta ägg och fisk? I så fall har ni helt plötsligt en hel del till att kolla på.

Börja med att gå till biblioteket och låna böcker om glutenfri kost (gärna gluten och mjölkfri). Det brukar finnas en del sån böcker. Sen kan du dessutom kolla om de har böcker om LCHF, den maten brukar innehålla en hel del mjölkprodukter men inte allt. Byt dock ut smöret mot mjölkfritt margarin eller kokosfett.

Kokosfett är öht super mot förstoppning men ge dottern det på morgonen och flörmiddagen i början och inte så mycket, det kan ge illamående om man är ovan. Köp kokosfettet på hälsokostaffären, det är nyttigare.

När det gäller dryck så är det inte mycket val. Erbjud vatten, hon dricker när hon blir törstig. Det är en vanesak...

Det finns ersättningsprodukter till mjölk i alla affärer. Välj helst de gjorda på havre, soja är starkt allergiframkallande och innehåller fytoöstrogener som kan ge en för tidig pubertet och övervikt.

• vetvadjagvill

istället för mjölk kan du anväda shavredricka i all matliganing det funkar alldeles utmärkt och du kommer inte märka någon smakskillnad.

Du kan ge risdricka, alrosoy och sojadrcka det är ritkigt gott allt det.

ska du laga mat utan mjöl eller utan gluten?

• vetvadjagvill

Men INNAN ni börjar med detta så skadu kräva ett test mot gluten

OM du lagar mat utan gluten innan du gjort en test sjunker värderna om barnet är allergiskt mot gluten.

Min dotter hade förstoppning pga glutenintollerans.

jag lagar all mat mjölk/glutenfri.... fråga på om du vill ha recept.

Annars finns meddemstrådar för glutenfri/mjölkfri mat.

• atta
    vetvadjagvill skrev 2011-04-26 11:27:26 följande:
    istället för mjölk kan du anväda shavredricka i all matliganing det funkar alldeles utmärkt och du kommer inte märka någon smakskillnad.

Du kan ge risdricka, alrosoy och sojadrcka det är ritkigt gott allt det.

ska du laga mat utan mjöl eller utan gluten?
    doktorn sa...absolut inget ris, pasta i någon form, bananer, mjölk, blåbärsdryck, vitt bröd , sen minns jag inte  allt hon sa....
    Qatly är en havredryck....den gillar hon, men kan man dricka havredryck :-S  ?? Oj oj...måste verkligen läsa på
    cous cous?
    korv och köttbullar älskar hon, men grönsaker spottar hon.....men  hon måste vänja sig ....   ska läsa på här
  • morochmer

Om det är vetemjöl och komjölk ni ska undvika så finns det mängder av andra mjöl och mjölksorter tex rismjölk, havremjölk, sojamjölk, kokosmjölk, mandelmjölk. Mjöl av ris, bovete mm
    Men man klarart sig bra utan dte med. Kött,fisk, fågel, grönsaker, frukt, ris, rotfrukter, svamp,bär, nötter, frön. vad mer behöver man?

• atta
    atta skrev 2011-04-26 11:35:11 följande:
    doktorn sa...absolut inget ris, pasta i någon form, bananer, mjölk, blåbärsdryck, vitt bröd , sen minns jag inte  allt hon sa....
    Qatly är en havredryck....den gillar hon, men kan man dricka havredryck :-S  ?? Oj oj...måste verkligen läsa på
    cous cous?
    korv och köttbullar älskar hon, men grönsaker spottar hon.....men  hon måste vänja sig ....   ska läsa på här
    hon är 3 år
  • vetvadjagvill
    atta skrev 2011-04-26 11:35:11 följande:
    cous cous?
    menvad menade läkaren..

får hon äta masta men inte mjöl?+
    pasta är ju en mjölprodukt...

oatly havredricka kan du dricka.. ica har även en som heter solhavre.

couscous är vete.. quinoa är ej vete.
  • vetvadjagvill
    vetvadjagvill skrev 2011-04-26 11:43:47 följande:
    menvad menade läkaren..

får hon äta masta men inte mjöl?+
    pasta är ju en mjölprodukt...

oatly havredricka kan du dricka.. ica har även en som heter solhavre.

couscous är vete.. quinoa är ej vete.
    menade.. får hon äta pasta men inte mjöl? 

låter helt fel.

jag skulle råda dig.

kontakta bvc och få kontakt med en barnläkare..

var du på vårdcentralen?
Svar på tråden mat utan mjöl och mjölk ? hjÄlp mig