• molly 81

Althera - erfarenheter?

Efter en del tjorv med dotterns mage, eller mycket stämmer nog bättre så fick vi althera utskrivet.

Hon accepterade smaken direkt och hennes mage har lugnat sig rejält och vi har en glad tjej nu. Men hjälp vad hon spyr. Hon var kräkbebis innan med fast då var kräket inte lika vattningt som nu. Gissar på att det är för att babysemp är ju baserat på komjälk, det binder ju slem. Hon reagerade likadant på pepticate.

Ester kräker galet mycket just nu. Vi kan knappt lyfta upp henne utan det kommer, det behöver inte vara i anslutning till att hon percis ätit. Hon rapar lätt med.

Reflux har slagit mig men de bebisar som har det verkar ha ont och är missnöjda. Det är inte Ester.

Tips, tankar`och ideér? Någon

• Svar på tråden Althera - erfarenheter?
  • Finesse

Eller så är vissa barn bara kräkbebisar helt enkelt.. min dotter var det. Hon kräktes 30-40 ggr om dagen, jag bytte kläder på henne 7 ggr om dagen.. hon gick upp 30 gram på en månad.. sen när hon var 3,5 månad började jag ge henne gröt å sen började hon öka 1 kg per månad Vid 5-6 månaders ålder åt hon bara ersättning 2 ggr per dygn, resten mat..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • down under

Min dotter får oxå althera och spyr som en gris hela tiden, det är verkligen skit jobbigt!

Är din dotters bajs oxå mörkgrönt och luktar väldigt illa?

• Finesse

Min son har oxå börjat käka althera och ja han kräks mer och bajset är grönt och luktar väldigt illa.

• down under

Hur ofta bajsar din son? Min tjej bajsar varannan dag om jag har tur annars så måste jag hjälpa henne genom att ge resulax..

Hon går inte upp så mycket i vikt heller.. måste bero på att hon spyr så mycket.

När vi var på 6 veckors kontroll vägde hon 4130g o hon vägde 3540 när hon föddes..

Ska till bvc nu på tisdag på 2 månaders kontroll..ska bli kul o se hur mycket hon gått upp sen sist.

Funderar på om vi kanske måste byta ersättning.. får höra med barnmottagningen när dom öppnar igen dom har semester stängt i några veckor nu.

• Finesse

Han bajsar 1-2 ggr om dagen. Hans mage blev mkt bättre av althera. Men han har ju mjollallergi. Dottern hade inte det och kraktes som sjutton

• down under

Min dotter är oxå allergisk mot komjölk.
    Hon kunde inte bajsa alls med den vanliga ersättningen så fick hjälpa henne varje dag.
    Fick sen oxå en massa utslag som sen blev som typ eksem över hela kroppen och började sen fjälla bort all hud..
    hon såg jätte läskig ut i ansiktet typ som om hon hade 3e gradens brännskador.
    Jätteont imagen, sov nästan ingenting och bara skrek.
    Vi fick först en burk nutramigen på barnmottagningen och hon kunde bajsa själv efter 2 dagar och fortsatte att bajsa själv varje dag.
    Men den smakar och luktar så illa! Och eftersom hon spyr hela tiden så stank ju även hon, jag och allt hon spydde ner skitäckligt så vi bytte till Althera istället.
    Men efter nån dag fick hon svårt att bajsa igen och jag var tvungen att hjälpa henne igen.
    Efter nån vecka så klarade hon iaf av att bajsa varannan dag själv och har nu fortsatt med det nån vecka men jag har alltid sån ångest att det inte ska komma nåt bajs på dag två.
    Hoppas hon kan fortsätta bajsa själv nu bara.
    Annars så blev hon iaf mycket bättre på Altheran, utslagen försvann helt på lite mer än en vecka. och nu har hon blivit en helt ny bebis. Nöjd och glad och sover bra fast bara på magen!
    Det enda neg e som sagt spyorna och att hon inte kan bajsa varje dag.
    Hade hoppats på att bajslukten och färgen/konsistensen skulle bli bättre med tiden men det verkar som att det är normalt med Altheran?
    Hur länge har din son ätit den?
    Min dotter har haft den nu i 3 veckor.
    Sonen har oxå komjölksallergi men han fick profylac..

• Finesse
    down under skrev 2011-07-10 17:46:53 följande:
    Min dotter är oxå allergisk mot komjölk.
    Hon kunde inte bajsa alls med den vanliga ersättningen så fick hjälpa henne varje dag.
    Fick sen oxå en massa utslag som sen blev som typ eksem över hela kroppen och började sen fjälla bort all hud..
    hon såg jätte läskig ut i ansiktet typ som om hon hade 3e gradens brännskador.
    Jätteont imagen, sov nästan ingenting och bara skrek.
    Vi fick först en burk nutramigen på barnmottagningen och hon kunde bajsa själv efter 2 dagar och fortsatte att bajsa själv varje dag.
    Men den smakar och luktar så illa! Och eftersom hon spyr hela tiden så stank ju även hon, jag och allt hon spydde ner skitäckligt så vi bytte till Althera istället.
    Men efter nån dag fick hon svårt att bajsa igen och jag var tvungen att hjälpa henne igen.
    Efter nån vecka så klarade hon iaf av att bajsa varannan dag själv och har nu fortsatt med det nån vecka men jag har alltid sån ångest att det inte ska komma nåt bajs på dag två.
    Hoppas hon kan fortsätta bajsa själv nu bara.
    Annars så blev hon iaf mycket bättre på Altheran, utslagen försvann helt på lite mer än en vecka. och nu har hon blivit en helt ny bebis. Nöjd och glad och sover bra fast bara på magen!
    Det enda neg e som sagt spyorna och att hon inte kan bajsa varje dag.
    Hade hoppats på att bajslukten och färgen/konsistensen skulle bli bättre med tiden men det verkar som att det är normalt med Altheran?
    Hur länge har din son ätit den?
    Min dotter har haft den nu i 3 veckor.
    Sonen har oxå komjölksallergi men han fick profylac..
    Han har ätit den från tredje maj.. så i över 2 månader och nej bajset är precis likadant. Grannens dotter äter oxå althera och bajset blev mer normalt när hennes dotter började äta mer mat.

Vet du att barn kan vara allergiska mot althera oxå? Det innehåller vassle och laktos.. (men framställd så att mjölkallergiska bebisar ska tåla den) och Nutran innehåller Kasein så vissa barn tål ändå inte althera.. Om hon mådde bättre av Nutran skulle jag ha den istället.
  • down under

Ja jag vet det.
    Jag måste höra med barnmottagningen när dom öppnar igen.
    Vet du vad profylacen är gjord av? Lactos eller kassein?
    Den funkade bra med sonen.

Vill helst inte ha nutran igen efter att ha läst om larmrapporterna och min bvc sköterska
    sa att man helst ska undvika den nu. Men om hon inte tål nåt annat så får jag ju ge henne
    nutran ändå.

Jag själv är inte allergisk mot nåt men  måste tydligen bära på nån gen som gör mina barn
    allergiska mot mjölk.. Båda barnen är det och dom har olika pappor så det måste väl nästan
    bero på mig?!

• Finesse
    down under skrev 2011-07-11 09:03:31 följande:
    Ja jag vet det.
    Jag måste höra med barnmottagningen när dom öppnar igen.
    Vet du vad profylacen är gjord av? Lactos eller kassein?
    Den funkade bra med sonen.

Vill helst inte ha nutran igen efter att ha läst om larmrapporterna och min bvc sköterska
    sa att man helst ska undvika den nu. Men om hon inte tål nåt annat så får jag ju ge henne
    nutran ändå.

Jag själv är inte allergisk mot nåt men  måste tydligen bära på nån gen som gör mina barn
    allergiska mot mjölk.. Båda barnen är det och dom har olika pappor så det måste väl nästan
    bero på mig?!
    Profylac har 39 mikrogram per 100 ml.. (Mangan) och Nutra har 41.. Althera 5.. så jag skulle nog inte ge profylac heller om jag var du.. Dom måste nog väga över 7-8 kg för att det inte ska vara nån fara..

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2111&del=2

Profylac verkar innehålla vassle precis som Althera 
  • junimamma12

Hej, min son är oxå komjölkprotien allergisk så vi skulle oxå prova althera. Men han vägrade ta flaskan, han typ klöktes när han fick ersättningen, men till slut så åt han.. Men sen i natt så har han spytt som en gris, vi vaknade av att han hade spytt ner hela sig o sängen o så höll de på i 2timmar, han bara spydde o spydde, till slut blev de bara gallar som kom upp.. Vi ringde rådgivningen o dom sa bara att vi skulle försöka hålla honom vaken o att han skulle äta frn bröstet o inget annat.. Jag kommer inte ge han denna erstättning mer, fyfan ha aldrig varit så rädd i hela mitt liv, visste inte vad jag skulle göra, han hade så ont o fick inte ut allt, blev rosslig i halsen o så, de va så hemskt, så jag ha suttit uppe till halv 5 imorse sen gick jag o la mig, för då kunde han sova utan att spy

vet inte vad jag ska prova för ersättning nu, det verka som han vägra ta flaskan oxå så.. Jag vill ju gärna kunna lämna honom hemma själv med pappan, men de kommer ju inte gå när han inte ta flaskan..

Vad hade ni gjort ? Vad ska jag göra ? tips tack!   

• Tina426

Hej!!

Min dotter på 4 månader fick althera utskrivet redan vid födsel pga vi har mjölkallergi i familjen,

Hon kräktes MÄNGDER av den, uppsökte vård för det och de gjorde ett avförings prov på hon som visade att hon hade blod i avföringen = hon tålde INTE altheran heller .. pga av hon ej tål mjölkprotein, som v ifick veta  i sammaveva!

Fick neocate utskrivet istället som är mer finfördelat!
    Altheran kan innehålla spår av mjölk!!

Så kolla upp det!! (Detta hände oss för bara 1 vecka sedan, så det är helt färskt) 

Svar på tråden Althera - erfarenheter?