• Eldsjäl

Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?

Aftonbladet skrev om en liten flicka som överlevde när hon föddes i vecka 21. Bör vi då kunna göra abort fram till vecka 22 (med tillstånd) eller ska vi ändra lagen nu när barn kan överleva tidigare än vad de trott?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?
  • SjälvaJag

Jag personligen skulle helst se att man inte kan göra abort efter vecka 12. Endast vid våldtäkt eller liknande då man inte känt till att man är gravid. Och det ska vara hårda regler på det och man ska ha bevis för att man inte vetat om det.

• Rafael90
    SjälvaJag skrev 2011-04-26 12:33:15 följande:
    Jag personligen skulle helst se att man inte kan göra abort efter vecka 12. Endast vid våldtäkt eller liknande då man inte känt till att man är gravid. Och det ska vara hårda regler på det och man ska ha bevis för att man inte vetat om det.
    Men hur kan man ha bevis på att man inte vetat om det?
  • SjälvaJag
    Rafael90 skrev 2011-04-26 12:36:31 följande:
    Men hur kan man ha bevis på att man inte vetat om det?
    exakt. Ett bevis på våldtäkt är ett viktigt bevis och ska godkännas. Men inte att man påstår sig inte vetat om graviditeten. Knullar man utan skydd så får man ta konsekvenserna.
  • Stårscha

OM gränsen för abort ska flyttas, så ska det också skrivas in i lagböckerna att en ofrivilligt gravid kvinna ska kunna kontakta vårdcentralen på morgonen och vara garanterat av med fostret samma dygn! Som det är nu så kan det ju hinna gå flera veckor från det att man kontaktar vården tills man lyckas få en tid för aborten - särskilt med tanke på att det på flera håll är obligatoriskt att man träffar en psykolog först.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Queenie70

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Jag har stött och blött frågan med mig själv ett tag, för i grunden är jag för fri abort. Trots att det bär mig emot så tycker jag INTE att man ska ¨få göra abort så sent, om inte barnet har mycket allvarliga skador som skulle innebära ett mycket kort och smärtsamt liv. Tycker inte ens att det är ok att göra abort så sent även om man blivit våldtagen. Tragiskt att behöva bära och föda fram ett barn som man inte vill eller kan ha. Men då får man sätta in mycket stöd till den gravida kvinnan istället, under och efter förlossning. Möjlighet till kjesarsnitt under sövning ska givetvis också vara en rättighet i de sammanhangen.

• Queenie70
    Stårscha skrev 2011-04-26 12:40:19 följande:
    OM gränsen för abort ska flyttas, så ska det också skrivas in i lagböckerna att en ofrivilligt gravid kvinna ska kunna kontakta vårdcentralen på morgonen och vara garanterat av med fostret samma dygn! Som det är nu så kan det ju hinna gå flera veckor från det att man kontaktar vården tills man lyckas få en tid för aborten - särskilt med tanke på att det på flera håll är obligatoriskt att man träffar en psykolog först.
    Absolut. Man ska inte behöva vänta i flera veckor på en abort. Inte i dagens läge heller tycker jag.
  • Art Vandelay

Jag tycker det är fel i de fall som fostret aborteras för att det har "fel" kön. Om man däremot väljer abort så sent pga andra omständighter så kan jag inte svara på huruvida det är fel eller inte. Jag antar att man gör abort med tanke på barnets bästa, det är svårt för mig att veta för jag har aldrig gjort någon.

• Rafael90
    SjälvaJag skrev 2011-04-26 12:39:24 följande:
    exakt. Ett bevis på våldtäkt är ett viktigt bevis och ska godkännas. Men inte att man påstår sig inte vetat om graviditeten. Knullar man utan skydd så får man ta konsekvenserna.
    Men om man tar p-piller för att man inte vill bli gravid, får man skylla sig själv då för att "p-piller skyddar bara till 99.9%"? Får man inga graviditetssymptom lär man ju inte gå och testa sig förrän magen vuxit så man kan misstänka graviditet, och det vet jag inte hur många veckor det tar.
  • MrBlueSky
    SjälvaJag skrev 2011-04-26 12:33:15 följande:
    Ett riktigt praktexempel på idiotresonemang hur lätt folk väljer att göra det för sig. Glad Livet måste vara en dans på rosor när det kommer till att ta ställning i kniviga moraliska och etiska frågor, när man intalar sig att allting är så här svart och vitt.

Undrar om Mig Själv hade pratat sig lika varm för "hårda regler" om det varit hon själv som blivit gravid, och överstigit vecka 12, till följd av en våldtäkt hon inte hade några bevis på?

En undran: Hur "bevisar" man att man inte visste om att man var gravid?

Lika lustigt som alltid att se folk bry sig mer om ett fosters (vars medvetandegrad inte överstiger en plantas) välbefinnande än om de faktiskt kännande människornas.
Svar på tråden Borde man få göra abort fram till vecka 22 när barn kan överleva om de föds då?