• Svar på tråden Kristet korståg för fler internationella adoptioner
  • Namaste72

Inget förvånar mig längre... har du följt diskussionen på IChild?

{ Mamma till världens finaste dotter } { vecka 10 av 52-78}
  • VNmamma

Ja, jag följer diskussionen.

Det finns en svensk (oskyldig?) avläggare till den amerikanska rörelsen som ett svenskt adoptivföräldrapar inom Pingstkyrkan driver. Tidigare hette deras sajt Himmelska adoptioner:

http://www.change-childrens-life.se/sv/Hem.html

"Vår uppgift är att hjälpa dig och din kyrka!

Vår mission är att förse Sverige kyrkor med evangelie-centrerad undervisning för att mobilisera Kristi Kropp för de föräldralösa. Bibelns mål är att alla barn skall ha föräldrar och ett hem!"

• en glad
    VNmamma skrev 2011-04-26 12:51:37 följande:
    www.thenation.com/article/160096/adoption-com...

Man häpnar. Eller inte. 

Om kristna i USA vill värna om barn, kan de inte ta sig an alla amerikanska barn som behöver nya föräldrar och nya hem?
    Det är ett välkänt fenomen i USA att kristna församlingar hjälper medlemmar som vill adoptera internationellt ekonomiskt för att kunna genomföra adoptionen. Har för mig att det visades en dokumentär på TV för några år sedan om hivsmittade barn som adopterats på det sättet till USA ...
  • basketmia

Många amerikaner har ju verkligen en annan syn på adoption än vad de flesta svenskar har. Kommer ihåg att jag reagerade väldigt starkt på en bild i ett adoptionsbildspel på youtube:

"Our church is praying together with us before we start our rescue mission."

att se en adoptionsresa som ett räddningsuppdrag säger ju en hel del om inställningen...

• VNmamma
    en glad skrev 2011-04-27 00:37:55 följande:
    Det är ett välkänt fenomen i USA att kristna församlingar hjälper medlemmar som vill adoptera internationellt ekonomiskt för att kunna genomföra adoptionen. Har för mig att det visades en dokumentär på TV för några år sedan om hivsmittade barn som adopterats på det sättet till USA ...
    Det nya, och det som beskrivs i den kritiska artikeln, är att det inte längre enbart handlar om enskilda församlingars insatser för enskilda medlemmars adoptioner. Artikeln handlar om vad jag förstår en framväxande rörelse med olika evangeli-kristna nätverk som av teologiska skäl vill öka antalet adoptioner. 

I artikeln (som är mycket vinklad, det ska sägas) citeras kristna upprop som:

"Get as many people in the church to adopt, and adopt as many kids as you can"

Vissa företrädare vill sätta etik och spelregler åt sidan för den goda sakens skull (i t ex fallet med de bortrövade barnen på Haiti):

"The idea was to help the kids. And if we overlooked Hague, I don’t think I’m going to apologize.”

I rörelsen finns säkert en och annan helt vettig person med goda intentioner, som ser mer balanserat på adoption, som vill följa lagar. Men sammantaget verkar den här rörelsen riktigt skruvad och obehaglig.

Svar på tråden Kristet korståg för fler internationella adoptioner