• Anonym (?)

Beskattning av vinst på bostadsförsäljning?

Hjälp mig någon, det handlar om deklarationen av fastighetsförsäljning och vinsten av denna..

Jag säljer min BR-lägenhet för 1 900 000 kr, gör en vinst på ca 590 000. Skatten på det för BR-lägenhet är 22%, dvs 129 800 på min försäljning.

Min kille säljer sin bostad vi flyttar ihop. '

Vi köper ett hus för 1 200 000 kr.

Jag har haft tur och min bostad har stigit mycket i värde samtidigt som jag har amorterat jättehårt på mina lån och kan därmed lägga 880 000 kr i kontanter efter att ha reserverat 129 800 kr till skatten. Kvar har jag 350 000 att betala av andra skulder med och kanske byta till en bättre bil.

Min kille kan lägga 110 000 kr kontant efter att ha sålt sin bostad och betalat sin vinstskatt på en bostad som är mer värd än den vi köper tillsammans.

Vi skriver samboavtal att om vi separerar eller säljer bostaden så får vi ut respektive kontantinsats innan resten av värdet på försäljningen delas lika, eftersom vi lägger så väldigt olika mycket pengar. Ägandet delas lika. Men vi räknar väl ändå utifrån vad vi lägger i nya bostaden?

Jag kan, om jag förstått rätt, inte flytta över vinsten på min bostad till den nya bostaden eftersom den nya bostaden är värd mindre än den sålda? Alltså, inget uppskov.

Hur räknar man när man deklarerar?

Skulle det löna sig bättre för oss att köpa ett hus med högre värde trots att det skulle innebära att att vi får mer i lån?

• Svar på tråden Beskattning av vinst på bostadsförsäljning?
  • Anonym (12)

Det skulle innebära mer ränta, samt att man får i alla fall betala en viss procent i ränta per år (1%?) på den vinst ni skulle betalat (om ni väljer uppskov). Så det kostar bara mer.

Svar på tråden Beskattning av vinst på bostadsförsäljning?