• Dr Mupp

Allergi mot solskyddsmedel

Vad gör man nu. Andra sorten solskyddsmedel som dottern inte tål. Jag kan ju knappast fortsätta köpa solsmörj för 100-200 kr tuben för att testa mig fram om det finns nån som hon tål.

Jag saknar de gamla partikelfiltren. Dessa tålde hon. Sabla EU att förbjuda dem.

Hur gör ni andra som har barn som inte tål solen eller solskyddmedlen. Skugga och heltäckade kläder borde vara det självklara, men man kan inte hålla en blivande åttaåring i skugga hela sommaren och så varm som hon är så skulle hon smälta bort i värmen med heltäckande kläder.

• Svar på tråden Allergi mot solskyddsmedel
  • sara den fina

Skugga och kläder gäller då om du inte vill fortsätta testa. Framförallt skugga när solen är som starkast 11-15 Vilka tål hon inte? Själv tål jag inte apotekens men piz buin bbrukar funka. Bränner hon sig kan ;u badda med lite vanlig yoghurt eller kylbalsam. Försök få tag i solkräm som har uva, uvb-skydd men även uvc vet inte om det säljs på svenska marknaden nu eller om sve är lit' efter där har inte behövt handla solkräm här en då jag hade med mig

• Dr Mupp

Apoliva och Eucerin (stavning) är de två hon inte tål hitills.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp
    FenomenaA skrev 2011-04-26 16:58:31 följande:
    Så var det med min dotter med. Förra sommaren körde vi med detta, och det tål hon (köpte på denna sida). uncommonscents.com/Badger-SPF-30-Lightly-Scen...
    Den hade vi förra året, men barnen ville inte ha den eftersom den luktade så starkt.
  • FenomenaA
    Dr Mupp skrev 2011-04-26 17:01:12 följande:
    Den hade vi förra året, men barnen ville inte ha den eftersom den luktade så starkt.
    Hade ni den med eller utan extra doft? Vi har den utan, men jag råkade nog länka till den andra. (Ibland ville hon inte bli smord men hon fick inte bestämma en sån sak)
  • Dr Mupp
    FenomenaA skrev 2011-04-26 17:04:05 följande:
    Hade ni den med eller utan extra doft? Vi har den utan, men jag råkade nog länka till den andra. (Ibland ville hon inte bli smord men hon fick inte bestämma en sån sak)
    Vi hade den som länkades till. Luktade verkligen jättestarkt till den grad att det var obehagligt.
  • sara den fina

Tjabba eller nått: dessvärre reagerar många på apotekets krämer för de innehåller mycket onödigt. Jag är dålig på länka vidare men fick tag på en bra tråd här igår med en bra kräm utan nano och så många tillsatser som jag köpte för den testa jag förra året av min syrra och den funkar återigen på mig. Ha lite tålamod ska vi se om jag kan få fram tråden till dig

• sara den fina

Okej jag erkänner jag vet inte hur jag får fram trådnr så du enkelt finner den, men den går under kategori Inhandla och heter Solkräm utan kemiska filter och nanopartiklar Vad tror ni om denna? Startades av sprättan 1 den 25/4-11. Den hade mång olika inköpsställen med olika priser så kolla upp priset och kanske finner du själv nya inköpsställen. Lycka till och hoppas ni finner nått som funkar. Kom ihåg att dricka vatten med när det är varmt!

• Dr Mupp

Eco cosmetic.

Har tittat på den tidigare. Innehåller sojaolja. Dottern är "självklart" allergisk mot soja.

• Grannen

Min dotter klarar ACO:s ok, den med en elefant på. Iaf dugligt, vi kör mkt med tunna kläder med.
    Jag tål Elisabeth Ardens solskydd. Dyr och luktar en del men jag har inget val.

• pp08

ACO har sedan förra året solkräm med enbart partikelfilter (faktor 20 och 30, i tub). Har dock inte kollat innehållet.

♀ 090619
  • Dr Mupp
    pp08 skrev 2011-04-29 10:16:24 följande:
    ACO har sedan förra året solkräm med enbart partikelfilter (faktor 20 och 30, i tub). Har dock inte kollat innehållet.
    Nej det är kombinationsfilter i dem. Iaf har vårt apotek haft med kombinationsfilter de senaste åren.
  • pp08
    Dr Mupp skrev 2011-04-29 13:17:06 följande:
    Nej det är kombinationsfilter i dem. Iaf har vårt apotek haft med kombinationsfilter de senaste åren.
    Det finns två sorter från ACO. En med enbart partikelfilter (de har 20 resp 30 i solskydd), den andra med 30 resp 50 har kombination. Partikelfilter varianten var nytt förra året med solfaktor 30, i år finns den även med solfaktor 20. (vit tub med gult lock).
    ♀ 090619
  • Dr Mupp
    pp08 skrev 2011-04-29 13:42:13 följande:
    Det finns två sorter från ACO. En med enbart partikelfilter (de har 20 resp 30 i solskydd), den andra med 30 resp 50 har kombination. Partikelfilter varianten var nytt förra året med solfaktor 30, i år finns den även med solfaktor 20. (vit tub med gult lock).
    Gick in på apoteket igen. Den sort de hade inne har bara kombinationsfilter, men de lovade att beställa in med endast partikelfilter till mig, kommer på tisdag.   Tack för tipset. Hjärta
Svar på tråden Allergi mot solskyddsmedel