Tizzan skrev 2011-05-06 22:13:12 följande:
Vet PRECIS vad du menar :(
Ja det är på samma ställe som mig! L4 och L5 är 4e och 5e kotan från svanskotan som jag förstått..
Jag har varit sjukskriven hela graviditeten.. Först för hyperemesis gravidum och sedan för foglossningarna.. Skadan i ryggen har jag bara nämnt ihop med fogarna så det är foglossningen jag sjukskrevs för eftesom smärtan går från halva ryggen och ända ner i låren samt fram och höfter osv..
Inget har sagts om förlossningen faktiskt.. Ska till läkaren på måndag och skulle fråga henne om placering för ryggbedövningen just med tanke på skadan! Vägrar stoppa nån nål där emellan!!!
Förra gången födde jag helt utan nåt, så visst skulle jag klara de nu med.. Är dock mer fjompig nu och är rädd att det kommer göra ännu ondare just pga rygg och fogar!
Mina ända tips är att ligga på golvet på rygg med benen på en stol så det blir 90 graders vinkel.. Kan dock inte det själv för jag får ingen luft när jag ligger på rygg pga magen haha..
Fick ett bälte samt övningar, hos sjukgymnast, för fogarna och det underlättade och stödde upp när det var som värst (på kvällen om man tidigare ansträngt sig) däremot rekommenderas ju att man har det bältet när man anstränger sig med och hela dagen, men jag tyckte det var jobbigt emellanåt för att jag bär magen lågt..
Annars vet jag inte vad jag kan tipsa dig med tyvärr..
Har haft problemet i ryggen sedan jag var 16 så även om det kanske låter sjukt, så har jag nog "vant" mig och gett upp.. Orkar inte ens göra annat än acceptera smärtan och leva med det.. Tyvärr..
Dom (ortopeden) snackade om stel-operation på mig för ca 2 år sedan men han ville inte göra det helst... Pga min ålder.. För efter 10 år så är problemet tillbaka på kotorna ovan eller under... Och då jag är ung skulle det "hinna" bli problem på problem på problem och man kan ju inte steloperera nästa och nästa och nästa hehe
Han nämnde då nån väldigt ny teknik som "utreds" som innebar att byta ut disken! Vet dock inte hur långt dom har kommit i den forskningen men det var vad han föreslog för min framtid om jag kunde stå ut (om det nu utvecklar nåt positivt i deras "tester")
Lider med dig och vet hur du har det :( hoppas du kan få lite lättare stunder då och då..
Tack!
Tyvärr så kommer ja inte ner på golvet.. Eller ner kommer ja men inte upp igen..
Ja hoppas att detta försvinner samtidigt som bebisen kommer..
Är ju bara 68 dagar kvar så de känns skönt. Att de inte e så länge kvar men ja ÖNSKAR att den vill kolla ut lite tidigare..