• Anonym (Sänglöss?????)

Snälla hur vet man om man har sänglöss?

Både jag och min son har fått massor av bett när vi sover. Det ser ut som myggbett eller nässelutslag. Min sambo får inga medan vi är täckta av dessa äckliga bett.
    Hur blir man av med sänglöss om det är det det är?

• Svar på tråden Snälla hur vet man om man har sänglöss?
  • Anonym (Sänglöss?????)

Vad är skillnaden mellan vägglöss och sänglöss? Läste att vägglöss också håller till i sängen. Gud vad äckligt

• Kimban

Har ni djur? Dom kan dra in olika löss/loppor som går på människor också.

• Anonym (Sänglöss?????)

Nej inga husdjur. Jag är kvalsterallergiker och känner igen dom betten. Dom här sitter på vaderna och längs troskanten. När jag får kvalsterallergi får jag alltid hela ryggen. Dom kliar värre än kvalsterutslagen och sitter kvar längre. Exakt som myggbett. Men min sambo får inga. Bara jag och sonen. Sonen är inte kvalsterallergiker (testades nån månad sen)

• Anonym

Det är inte vanliga loppor ni har då?

• Anonym (Sänglöss?????)
    Anonym skrev 2011-04-26 19:07:17 följande:
    Det är inte vanliga loppor ni har då?
    Loppor? Vad är skillnaden? Var kommer loppor ifrån?
  • Anonym

sänglöss finns väl inte, det är vägglöss du menar.
    kolla på lakanen, är det  små små blodfläckar? kolla mellan bäddmadrass osv om du kan de små små svarta prickar, dessa svarta prickar brukar man också kunna se under sängen på trädetaljer, typ vid sängbenens fästen, trälister under sängen osv, ser ut som om det är små små svarta mögelprickar på träet, det är vägglössens avföring.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4399041

du kan ju alltid ringa anticimex och be dom komma och kolla.

det kan ju även vara skabb ni fått du och sonen, det är vanligare än man tror. det kan de kolla på vårdcentralen isåfall. då skrapar de lite på betten och kollar om det finns skabbdjur i dom. isåfall får ni nåt medel att kleta in er i och så måste ni tvätta allt noga.

• Anonym (Sänglöss?????)
    Anonym skrev 2011-04-26 19:42:58 följande:
    sänglöss finns väl inte, det är vägglöss du menar.
    kolla på lakanen, är det  små små blodfläckar? kolla mellan bäddmadrass osv om du kan de små små svarta prickar, dessa svarta prickar brukar man också kunna se under sängen på trädetaljer, typ vid sängbenens fästen, trälister under sängen osv, ser ut som om det är små små svarta mögelprickar på träet, det är vägglössens avföring.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

du kan ju alltid ringa anticimex och be dom komma och kolla.

det kan ju även vara skabb ni fått du och sonen, det är vanligare än man tror. det kan de kolla på vårdcentralen isåfall. då skrapar de lite på betten och kollar om det finns skabbdjur i dom. isåfall får ni nåt medel att kleta in er i och så måste ni tvätta allt noga.
    Kan skabb bara finnas i sängen? Vi har båda fått det från dubbelsängen. Jag sover i ett av barnens rum för jag fick så många bett.
    Jag tänkte ta bort allt från sängen och titta noga i helgen, dammsuga och leta bevis. Såg på nån skadedjurssida att man kan spraya insektsmedel över madrassen.
    Jag har mailat anticimex och dom kommer kontakta mig imorgon hoppas jag.
  • Anonym (samma)

Jag har nyligen fått samma sak

Men det är bara jag som får det och ev sonen så jag undrar om de är i hans säng där jag lägger mig mitt i natten när han vaknar...
    Jag har tvättat, vädrat, dammsugit och ev blir det liiite bättre... Maken får inga så troligen inte i vår stora säng.

Har sökt på vägglöss och loppor (Har katter) och det låter likt båda.
    Skriv gärna vad du får för svar från Anticimex.

PS. Har haft skabb förut en gång för 15år sedan och det är INGET som detta, då kliar det massor över hela kroppen, som om man hade ullklder på sig Ffa mellan fingrarna där det också kan bli små små "bubblor" då det är där de gör gångar och lägger ägg Kräks

• Anonym (Sänglöss?????)
    Anonym (samma) skrev 2011-04-26 21:01:20 följande:
    Jag har nyligen fått samma sak

Men det är bara jag som får det och ev sonen så jag undrar om de är i hans säng där jag lägger mig mitt i natten när han vaknar...
    Jag har tvättat, vädrat, dammsugit och ev blir det liiite bättre... Maken får inga så troligen inte i vår stora säng.

Har sökt på vägglöss och loppor (Har katter) och det låter likt båda.
    Skriv gärna vad du får för svar från Anticimex.

PS. Har haft skabb förut en gång för 15år sedan och det är INGET som detta, då kliar det massor över hela kroppen, som om man hade ullklder på sig Ffa mellan fingrarna där det också kan bli små små "bubblor" då det är där de gör gångar och lägger ägg Kräks
    Jag läste att man får bara betten om man är allergisk mot lössens saliv
    Kanske därför inte min sambo får några bett medan jag och sonen får.
Svar på tråden Snälla hur vet man om man har sänglöss?