• Deo volente

12-åring som solar solarium

Som rubriken låter en 12-åring som solar solarium, vad tycker ni om det? Själv tycker jag att det är väldigt dumt och ser Ingen anledning alls. för det. Jag frågar därför att jag känner en familj där mamman inte bryr sig när hennes dotter solar. Jag har påpekat detta men hon säger bara att dottern ändå inte lyssnar.

• Svar på tråden 12-åring som solar solarium
  • Modgun

Skulle vilja påstå att det är mamman som inte bryr sig.

• RainMan1x7x

Varför skulle hon inte sola? Det låter dumt tycker jag.

• vittra
    RainMan1x7x skrev 2011-04-26 19:14:44 följande:
    Varför skulle hon inte sola? Det låter dumt tycker jag.
    Öh därför att de flesta har en åldersgräns på 18 år? För att det är skadligt för hälsan? För att det är oansvarigt att släppa en 12-åring vind för våg, en 12-åring som inte alls har förmågan att resonera och räkna på de långsiktiga konsekvenser som följer? Det är ju inte helt utan anledning man vill förbjuda barn under 18 helt och hållet att sola! Har denna tös hittat något ställe där hon trots allt får sola så synd för henne. Tragiskt att mamman inte bryr sig mer om sitt barn än så.
  • vittra

"Världshälsoorganisationen - International Agency for Research on Cancer (WHO, IARC) fattade i juli beslut om att klassificera UV-strålning från solarier som ”cancerframkallande för människor”."

• RainMan1x7x

Jag tror inte att hon kommer dö för att hon solar. *faceplant*

• morochmer

Eftersom det är allmänt känt att det är väldigt riskfyllt så är det mer än dumt av föräldern att tillåta det.

Jag skulle kolla upp vart hon solade och se till att de skärpte till sig på stället.

• Deo volente
    vittra skrev 2011-04-26 19:43:37 följande:
    Öh därför att de flesta har en åldersgräns på 18 år? För att det är skadligt för hälsan? För att det är oansvarigt att släppa en 12-åring vind för våg, en 12-åring som inte alls har förmågan att resonera och räkna på de långsiktiga konsekvenser som följer? Det är ju inte helt utan anledning man vill förbjuda barn under 18 helt och hållet att sola! Har denna tös hittat något ställe där hon trots allt får sola så synd för henne. Tragiskt att mamman inte bryr sig mer om sitt barn än så.
    håller med till 100%, har sagt åt både mamman och dottern vid flera tillfällen då hon var på väg för att sola..
    känns som att jag bryr mig mer om dottern än vad mamman gör, (vi känner varann bra)men jag tänker inte bry mig längre eftersom jag inte får något medhåll från mamman. Istället skrattar hon bort det och säger något i stil med "jag bryr mig inte, hon lyssnar inte så hon får väll skylla sig själv".
    verkar vara ett obemannat solarium, enligt dom själva.
  • vittra

Men det måste ju ändå finnas någon som är ansvarig för solariumet, en person, företag, organisation etc.

Tyvärr är det ju så med obemannade, finns ofta stora brister
    Både gällande skötsel och hygien liksom såklart övervakning. Vem som helst kan ju sola, en 5-åring om hon så vill. Helt sjukt tycker jag.

• RainMan1x7x

Är det verkligen 'helt sjukt'..?

• vittra
    RainMan1x7x skrev 2011-04-30 16:01:15 följande:
    Är det verkligen 'helt sjukt'..?
    Eh ja.
Svar på tråden 12-åring som solar solarium