• Rastafairy

Nattningar från helvete HJÄLP! 4 åring och 3 åring.

Detta går inte längre är gråtfärdig varje kväll.

Barnen stimmar och härjar och vill inte sova helt enkelt.

Hur ska jag göra?
    Det slutar med att jag övertalar dem att ligga still genom att hålla fast respektive barn och säga åt dem att jag släpper om de ligger still. De skriker vrålar och har sig...de är KAOS på kvällarna. :(
    Samma om jag läser en saga. De kan tröttna mitt i och börja härja med varandra.
    Rutinen är att storasyster får se en lugn film och äta sitt kvällsfika är ja lägger 3 åringen i deras rum. dvs ligger brevid och "brottas" med henne och hon vrålar. Jag försöker få henne att sova utan att jag ligger brevid men hon springer upp 3 miljoner gånger. Det går inte...storasyster tröttnar och härjet är igång igen :/

Snälla snälla hjälp jag behöver råd om hur jag ska göra!!
    NU!

• Svar på tråden Nattningar från helvete HJÄLP! 4 åring och 3 åring.
  • Tinnys

Vi hade sängarna ihop som en dubbelsäng. La ungarna samtidigt, jag i mitten. Sen så sjöng jag godnatt visor en stund och klappade dem på ryggen och sen så somnade de en efter en. De fick en trygghet i att sova brevid varandra och att jag låg där tills de somnade, kunde ta 10-20 minuter. Vet inte om det hjälper något.

• Rastafairy

har försökt lägga de tillsammans men då ska de härja med varandra och retas. De frågar inte efter varandra när ja lägger dem en och en så jag anser inte de skulle sakna varann då riktigt :) Tack endå för tipset.

MER TIPS? :)

• Rastafairy

har i några veckors tid nattat mellan 6.30 till 10. Det tar så fruktansvärt på krafterna att jag är helt yr i skallen skakig och stressad.

• MalinEddie

Först och främst, sover de dagtid?

• Rastafairy

MalinEddie: Nej

De går dagis 15 h veckan. rä mkt med mig och sin pappa, de får vara ute en hel del...de äter bra..fattar inte vad felet är...de är så himla aktiva och outtröttliga. :/

• MalinEddie

Jag tycker du ska bestämma dig för en rutin och prata med dina barn dagtid om hur den nya rutinen kommer se ut. Det känns som att du velar mycket nu. Springer de upp leder du tillbaka. Det är de första kvällarna som det blir mest spring så du får förberedda dig på några jobbiga nattningar men det blir bättre. Hålla fast dem tycker jag inte du ska göra alls. Sover de dagtid tar du bort den sömnen.

• MalinEddie
    Rastafairy skrev 2011-04-26 19:49:10 följande:
    MalinEddie: Nej

De går dagis 15 h veckan. rä mkt med mig och sin pappa, de får vara ute en hel del...de äter bra..fattar inte vad felet är...de är så himla aktiva och outtröttliga. :/
    Du kanske börjar natta för tidigt så de kommer in i en ond cirkel? Det kanske blir skillnad om du börjar vid 19.30-20.00 men inte sent som 22.00. Jag förstår att det är jobbigt. Sover de bra när de väl somnar? Hur dags går de upp på morgonen?
  • Rastafairy

i morse fick jag väcka dem kvart över 8..:/ Har gått så bra tidigare att lägga dem.
    Men är mer trött psyksikt själv nu o de känner väl de och det blir en ond cirkel.

Vilka rutiner ska jag hålla fast vid då? Hur får jag lillasyster att ligga still utan kamp? :(

Svar på tråden Nattningar från helvete HJÄLP! 4 åring och 3 åring.