• Anonym (Tandlös)

Snart utan tänder!!

Skit säger jag bara. Att vara 50 år och få en överkäksprotes för att man inte har råd att göra ett implantat,

Jag är 50 fyllda men har en delprotes hängande i munnen som lossnar hela tiden.

Funderade på att göra ett implantat med kostar för mycket.

Någon som har en hel överkäksprotes - hur är det?
    Fungerar det bra?
    Sitter den kvar?

Mycket tacksam för svar! Av någon som har erfarenhet,

• Svar på tråden Snart utan tänder!!
  • Anonym (lycka till)

Det kommer nog att gå bra ska du se. Har ingen erfarenhet själv men ville bara skriva att det kommer nog inte vara så hemskt som du tror.

• zygoma girl

Funderingar av en tandläkare...

Du har en stor fördel och det är din förhållandevis låga ålder, ju äldre man är som "protesdebutant" desto besvärligare är det som regel att vänja sig.

Men sedan är vi alla olika och har olika förutsättningar. Faktorer som påverkar är hur gomvalvet är uppbyggt och hur tänderna i underkäken biter mot överkäken tex och där kan du bara få svar av en tandläkare som träffar dig.

Rent allmänt fungerar nästan alltid en välgjord delprotes bättre en helprotes. Om du har några tänder som är värda att satsa på så låt göra en "riktig" delprotes med metallskelett och guldklamrar, ev kan man sätta kronor på de tänder som protesens stödtänder.

Men - om jag vore i dina kläder skulle jag se proteserna som långtidstemporära lösningar och börja spara pengar till implantat. Ju längre tid man går tandlös desto mer försvinner käkbenet (speciellt om man har dåligt anpassade proteser) och till slut blir det en större behandling där man måste transplantera ben tex för att kunna sätta implantat.

Det är heller inte så lätt att tugga med helprotes, man kan ju tex inte bita av mat på samma sätt och måste tugga i små tuggor på båda sidorna samtidigt (men det kanske redan är så för dig?). En del av smaken försvinner också när man har en stor plastbit i gommen.

Med allt detta negativa sagt - helprotes fungerar väldigt bra för många. Tyvärr är det inte helt enkelt att säga i förväg om du är en av de där som kommer att trivas jättebra eller om det inte kommer att funka alls.

• Anonym (Tandlös)

Tack för ditt svar.

Svar på tråden Snart utan tänder!!