• frankrike

Vattkoppor utan att man riktigt märker det?

Det har gått vattkoppor på barnens förskola i några veckor nu och vi har även kompisar vi har träffat som haft. Jag går och letar efter koppor på barnen flera gånger om dagen känns det som. Tyckte häromdagen att dottern hade några röda prickar, men det såg inte ut som koppor, bara prickar liksom. Två på kinden, ett par på ett smalben och några mellan benen. Sen nu är dom borta. Kan det vara så att barn får vattkoppor som inte blir mer än så här???

• Svar på tråden Vattkoppor utan att man riktigt märker det?
  • syrena

bra fråga har samma funderingar som du .......dock inget bra svar Skrattande

• frankrike

Ja, har hört om någon någon gång som typ bara fått en prick.
    Sen undrar jag också om vattkoppor är lika vanligt i andra länder??? Mina barns pappa kommer nämligen från Turkiet. Är de lika mottagliga? Dum fråga kanske, men man vet ju aldrig om de har samma barnsjukdomar som vi...

• Åskan

Jag undrar också. Försökte "smitta" ner mi dotter för ett år sen. Allt jag märkte var tre små röda fläckar bakom ena örat. De blev itne sår eller så. Jättekonstigt. Sonen fick på riktigt ett år tidigare. Tänker försöka smitta hene igen, när tillfälle bjuds, och se vad som händer.

• frankrike

Hmm, konstigt. Men är det så att vissa är mer mottagliga än andra? Man vill ju ändå gärna veta om dom har haft det eller inte. Men om det går på båda avdelningarna på förskolan så är det ju konstigt om de inte får, eller?

Ingen förskollärare här som vet något om detta? Blir alla barn smittade när det går?

• Comolla

Barn blir olika drabbade. En del får massor och en del får knappt några.
    Ändå kan det vara svårt att veta om det är de :D
    Min son fick lite för nåt år sen.. Han var omkring två och jag tyckte det var skönt att bli av med det på en gång haha.. Men han hade bara några få på benen och nån på rumpan. Frågade en kompis som är sjuksköterska och hon trodde att det var de, var dock osäker..

Bara vänta och se om det dyker upp senare eller om det är avklarat!

• Art Vandelay

Jag läste att nio av tio barn blir smittade när det är epidemi. Min dotter fick bara några stycken men min son har det nu och är prickig hela han. Det var någon som sa att om ett syskon smittar sitt syskon så får den andra det mycket värre än den första. Ta annars kort och visa på BVC så kan de kanske avgöra?

• frankrike

De prickar jag såg är borta nu...  Det jag funderade på också är om de alltid blir "vätskefyllda" och upphöjda?

• joojoo

Har man få koppor finns det risk för att man får det en gång till.

• lotusmamman

Jag  fick besked från bvc att alla inte får de där klassiska vätskefyllda och över hela kroppen. Det är olika men såklart väldigt svårt att då verkligen veta om barnet har haft det. När jag själv var liten kunde läkarna inte konstatera vattkoppor just eftersom att det endast var några prickar. Men jag har inte fått något nu när dottern har haft vattkoppor iallafall.. Glad

Besök min blogg! lotusmamma.se/
  • WimZy

Ett blodprov visar om man har antikroppar mot vattkoppor, d v s om man haft det.

• AnnaKatarina

Hela mitt dagis fick vattenkoppor när jag var ca 3 år. Sista dagen var vi endast 2 barn kvar. Vi satt nära varandra och åt samt vilade bredvid varandra. Jag fick aldrig några koppor efter det. Några år senare fick min syster vattenkoppor och hon smittade min mamma. Jag fick det inte då heller. Jag har troligtvis haft någon enstaka koppa i hårbotten eller så åker jag dit nu som vuxen istället.

• Turbomorsan
    frankrike skrev 2011-04-26 20:44:05 följande:

Hmm, konstigt. Men är det så att vissa är mer mottagliga än andra? Man vill ju ändå gärna veta om dom har haft det eller inte. Men om det går på båda avdelningarna på förskolan så är det ju konstigt om de inte får, eller?

Ingen förskollärare här som vet något om detta? Blir alla barn smittade när det går?

visserligen inte förskolelärare eller så men kan sägaatt det gått i mååånga omgångar i dagmammegruppen min son gick hos utan att han fick det, har även försökt få honom smittad vid olika tillfällen då hans vänner haft det men han har klarat sig hela tiden, tillslut började jag undra om det var så att han bara hade fått ngn enstaka koppa så jag hade missat det, men helt plötsligt så fick han det för en vecka sedan utan att vi har träffat ngn som har det så dom behöver inte bli smittade för att andra på tex förskolan har det
  • Mallaco

Jag är 34 år och har aldrig haft vattkoppor (som man sett) Jobbar sedan 13 år i barnomsorgen och har både som barn och vuxen blivit utsatt för smittan vid flertalet tillfällen.

Har också varit med om en "epidimi" som lyckades ta ca ett barn i taget på jobbet, vi höll på i nästan 5 månader och bytte smittat barn med 1-2 veckas mellanrum.

Vissa blir jätteprickiga andra märks det som sagt inte ens på.

• frankrike

Då kan man ju hoppas att hon haft någon lindrig variant men kanske kan hon ju då har smittat andra utan att vi vet om det. Hmm, många funderingar.

• frankrike

Kanske är jag jättenojig nu men sonen har på kinderna som små små tätt sittande plitor - kvisslor. Men kan vattkoppor se ut så?

Svar på tråden Vattkoppor utan att man riktigt märker det?