• Jennywise

Bostadsrätt+Lekstuga, vad gäller?

Min lillebror läser tredje året på gymnasiet, och som projektarbete erbjöd han sig att bygga en lekstuga åt vår treåriga dotter. Jättekul! tänkte vi och skramlade ihop i släkten till virke. Jag kollade upp bygglov och läste då att byggnader som betraktas som lekyta och som dessutom är under 10 m2 inte behöver något bygglov, så då var det bara att tuta och köra, trodde vi.

I förrgår började de bygga på våran tomt. Vi bor i bostadsrätt och det finns flera som har lekstugor, visserligen har antagligen inte deras byggts på plats men vad spelar det för roll? Hursomhelst så skulle min man gå upp till föreningen och lämna in en nyckel och får då veta att de haft ett möte om vår lekstuga! INGEN har sagt något till oss utan istället har de smugit bakom ryggen och anordnat ett möte där vi inte ens är inbjudna att deltaga.

Enligt snubben som min man pratade med måste vi visst ha bygglov, trots att det står på kommunens hemsida att vi inte behöver och trots att lekstugan går att frakta bort vid en eventuell flytt. Vidare sade han att föreningen antagligen inte kommer att godkänna bygget, med motiveringen att "då vill alla börja bygga fina lekstugor och så kan vi inte ha det". I föreningens stadgar står det att de inte har rätt att neka byggnation om den inte utgör direkt fara eller stör någon granne. Vår bostadsrätt vetter mot skogen och det finns således inga grannar som kan störas, och att en treårings lekstuga skulle utgöra någon slags fara är ju bara skrattretande.

Så nu till min fråga: KAN de neka oss att fortsätta bygga lekstugan med motiveringen som jag beskrivit ovan?
    Är det någon som vet om andra regler gäller för bygglov vid bostadsrätt eller hittar föreningen bara på? Och kan de verkligen ha rätt att frångå sina egna stadgar bara för att de vill?
    Jättetacksam om någon vet!

Min blogg är bättre än din! riotmamman.blogspot.com
  • Svar på tråden Bostadsrätt+Lekstuga, vad gäller?
  • crazy mom

Jag kan inte reglerna för bostadsrätt, men jag säger bara HERREGUD!!!!

Jag blir så trött på folk som går bakom ryggen som ert i fall och skapar informella möten.

• Jennywise
    crazy mom skrev 2011-04-26 20:56:34 följande:
    Jag kan inte reglerna för bostadsrätt, men jag säger bara HERREGUD!!!!

Jag blir så trött på folk som går bakom ryggen som ert i fall och skapar informella möten.
    Jag känner också bara att vad FAN, liksom? Det är en lekstuga, inget slott.
    Det känns bara så löjligt alltihopa, som att de ska bråka om detta bara för att liksom. Oerhört trist och väldigt svenskt.
  • Bling1975

Det beror lite på hur stor tomt ni har. För att slippa bygglov på mindre byggnader krävs det vanligtvis att de står minst 4 m från tomtgränsen om man inte har grannens godkännande. Det kan också vara så att det finns någon klausul i stadgarna som kan ställa till det. Men det låter ju oerhört fånigt. Skriv ut informationen om bygglov och lämna till dem och ifrågasätt alla andras lekstugor.

Stitch längtar efter Lilo
  • Jennywise
    Bling1975 skrev 2011-04-26 21:10:52 följande:
    Det beror lite på hur stor tomt ni har. För att slippa bygglov på mindre byggnader krävs det vanligtvis att de står minst 4 m från tomtgränsen om man inte har grannens godkännande. Det kan också vara så att det finns någon klausul i stadgarna som kan ställa till det. Men det låter ju oerhört fånigt. Skriv ut informationen om bygglov och lämna till dem och ifrågasätt alla andras lekstugor.
    Jag ska ringa till kommunen det första jag gör imorgonbitti och hoppas att de ger mig rätt. Sedan kommer jag kräva av föreningen att få se den klausul som förbjuder lekstugor på tomten (särskilt då med tanke på att det finns andra som har). Känns bara trist och onödigt att behöva bråka över en sån här struntsak.=(
  • Jennywise

Har iallafall fått kommunens välsignelse nu. Kommungubben tyckte precis som jag och bad dem att ringa honom om det är några oklarheter men sa att så länge lekstugan går att ta bort vid en flytt och inte står direkt olämpligt är det bara löjligt av föreningen att bråka om detta. Skönt att få medhåll därifrån! Ska prata med HSBs juridikavdelning när de har telefontid senare i förmiddag och höra vad de säger också.

• BonusPapi

En lekstuga betraktas som en "friggebod" och kräver inget bygglov om man uppfyller ett par krav.
    Se länk  Bygglov för friggebod

Däremot så beror det ju självklart på vad föreningens stadgar säger.
    Riktigt lågt beteende av dem, verkligen!

Stå på dig!

Svar på tråden Bostadsrätt+Lekstuga, vad gäller?