Hej
jag fick ett X i v 4, hade inte ens hunnit fatta att jag var gravid... Blödde i flera dagar, sen hade jag otroliga smärtor i magen. När jag var på gynakuten sa dom missfall, jag skulle komma tillbaka om 2 dgr o ta nytt hormonprov för att se att det verkligen var borta. Men innan dom 2 dagarn hann gå blev jag jättedålig: mer smärtor i magen, yrsel, svimmade när jag gick på toa på natten. Vi ringde gynakuten, dom sa det lät som ett utomkveds. Då kunde jag inte ta mig ur sängen o låg bara o knaprade isbitar, var helt borta... fick åka ambulans in, dom gjorde VUL o konstaterade att det verkligen var ett X, så jag opererades på stört. Blev sövd, o precis som "den mysiga" skrev gick dom in med titthål i 4 hål, ett ovanför bikinilinjen, ett strax under naveln, och ett vid vardera äggstock. Höger äggledare var helt söndertrasad, så den tog dom bort, dom bränner bort den i vardera änden. Jag hade 3 dl blod i buken vilket tydligen är ganska mycket. Operationen tog en dryg timme tror jag. Dom förvarnade mig om att dom kanske skulle behöva öppna upp mig, men sa att dom alltid börjar med titthål eft det är mycket skonsammare. Jag var kvar 2 nätter på sjukhuset, dom tyckte jag kunde åka hem redan efter en natt, men jag kunde ju knappt ta mig ur sängen, så jag tyckte det var skönt att ligga kvar där...
Buken var uppsvälld en vecka efteråt pga luften dom sprutat in, den där luften får hitta sin egen väg ut ur kroppen sen, vilket gör att man får ont uppe i axlarna!!! Blir ett tryck där helt enkelt... Sen fick jag ett jättestort blåmärke längs med höger sida där äggledaren hade suttit. Tog säkert nästan en vecka innna jag lite försiktigt kunde börja ligga o sova på sidan, med stöd av kuddar... Usch, det var jobbigt! Ett tips är att köpa en vetekudde som man kan värma i ugnen o lägga på magen/korsryggen/axlarna... Jätteskönt!
Jag tog bort mina strippar (plåstrena) efter 4-5 dgr, behövde inte sätta på några nya. Ärren blev jättefina, knappt 1 cm långa, men det nedersta vid bikinilinjen går liksom lite inåt. I början var jag INTE vän med min kropp, tcykte ärren var jättefula och osensuella etc, men med tiden o med hjälp av min killes o vänners stöd så gick dom känslorna över.
jag var sjukskriven 3 veckor efter operationen, den sista veckan pga hur jag mådde psykiskt, fysiskt var jag helt Ok då.
Hoppas att det inte är ett x för din del, men var uppmärksam på kroppens signaler, och tveka inte att ringa till gynakuten o fråga!
Lycka till med allt! Kram/Å