• Anonym

utomhavandeskap, snälla någon som vet!

Var till gynakuten igår, grav i vecka 6, har blödit till och från i fyra dagar, jättelite och har inte haft ont. Jag tänkte att jag ville göra ett UL mest för att få veta att allt var bra, bli lugnad. Under UL sa läkaren att livmodern såg fin ut och allt var så fint, ingen pågående blödning, jag blev jättelugn och fattade inte att det inte var positivt. Först efter en stunds grävande sa hon att hon varken såg tecken på en normal graviditet eller rester av en sådan. Hon misstänkte ett utomhavandeskap. Hon tog blodprov igår,så ska jag lämna ett till imorgon för att se om hormonhalten stiger eller sjunker. Snälla någon som varit med om detta eller vet något om det, vad kommer hända nu? Vad gör de för slags operation? Hur mår man efteråt? Kan jag haft ett missfall utan att de ser rester?

• Svar på tråden utomhavandeskap, snälla någon som vet!
  • Anonym

Hej samma sak hände mig när jag fick mf man hittade inga rester eller att jag skulle vara gravid man tog ett blodprov och efter ett par dagar fick jag komma tillbaka då hade hormonhalten sjunkit och resterna kom ut av sig själv... man kan söka på nätet om utomkv

hoppas att allt går bra...

• tess3

Tack. Har läst inlägg förut om att läkare inte sett en pågående graviditet på tidiga UL, och sen har det visat sig att det varit en helt normal graviditet. De såg inget i mina äggledare heller, men de sa att det kanske var för tidigt för att se något där, men varför skulle det inte kunna vara för tidigt för att kunna se något i livmodern? / Trådstartaren

• Den mysiga

Jag har op utomkves men jag kom så långt som till 10:e veckan innan jag sökte hjälp så det går nog bättre för dig om det är utomkveds.

De kollar hur hormonhalten är om den stiger eller sjunker, om den stiger är det ju något som växer, om den sjunker kraftigt så är det vanligtvis ett missfall om det sjunker lite långsammare så kan det vara utomkveds.

Är dina hormonhalter inte så höga så kan de välja cytostatika om det är utomkveds, är halterna höga så är fostret oftast rätt så stort och man måste då göra operation.

Eftersom de inte hittar något i din äggledare så kan det ju vara rätt så litet om det sitter där.

Operationen gjordes på mig med titthål ett ovanför håren och 2 små på sidan av och ett i naveln eller strax nedanför.

De blåser upp en då de opererar och man får vara helt sövd.
    De blåser upp för att lättare komma åt!
    De kan skona äggledaren om den är fin och de kan tom göra ett litet snitt i äggledaren för att ta ut fostret och sen sy med ett stygn igen.
    Fostret kan ju ochså ligga utanför äggledaren ute i buken och då är det ju lätt att ta bort utan att behöva röra äggledaren.

Om fostret sitter i början av äggledaren så kan de klämma eller suga ut det.

Eftersom man varit uppblåst då man opererat sig så kan det göra litet ont då luften ska ur, jag rapade luft efteråt, gick fort över efter första dygnet typ.
    Komma hem får man göra efter 1- 3 nätter bla beroende på hur man mår.

Stygnen syddes på mig med självläkande stygn som resterna av ska falla bort inom ca 3 veckor. ( för mig tog det 3,5 vecka)
    Hadde plåster efter operationen som tålde vatten så det gick ducha som vanligt. Var värre då man ville byta dessa för då hadde man inga extra sådana, så det är nog bra att fårga om man får par extra plåster.

Hadde nätbyxor efteråt tog med ett par extra från lassa.
    Vanliga trosor trycker så mkt på såren!
    Blödde litet i 3 dagar som mens.

En graviditet i 6:e veckan är ju inte stort men det är bra de följer dina hormonkurvor för att se hur det utvecklar sig.
    Nån vecka senare kanske de kan se det på VUL.

Hoppas allt går bra för dig och fråga gärna mer om du vill eller inte fått nog med svar på nåt!

• GladaVirre

hejsan! detta blir långt, men jag har själv varit med om detta...(vill inte skräma upp dig nu, så är du känslig läs inte, jag vill bara att folk ska veta om att detta KAN hända..)

det hände för 2 år sen, jag hade inga problem och behöve inte kolla upp nått än, tills det var dax. Efter några veckor så hände det. Jag var på jobbet och det högg till i magen, jag kunde inte resa mig upp eller knappt prata, jag viste inte vad det var, jag kröp till telefonen och ringde dit perslonat för jag var ensam med 5 utvecklingstörda, och så ringde jag ambulansen. När dem kom så sa dem att det inte var någon fara och att detta kunde vara vanligt. När vi kom till uppsala så började jag tappa medvetandet, somnade in hela tiden, smärtan var outhärlig, jag känne mig elak som somnade in när läkaren fösökte prata med mig, men det var då dom förstod vad som var fel. Jag höll på att dö, det blev akut operation och när dem öppnade upp mig så sprutade det blod, fostret hade spräckt sönder äggledaren och buken var inte i bra skick, den var fylld med blod. Under operationen förlorade jag 3 liter av mitt eget blod, det tog med 8 månader att återhämta mig.

Ambulansen åkte sakta till sjukhuset, det tog ca 50 min att åka dit, hade jag kommit in lite senare så.....

Hade jag och andra gravida fått kolla på en gång om vårat foster ligger rätt på en gång så hade aldrig sånt här behövt hända.. NU när jag efter ett mirakel blev gravid igen så fick jag åka o kolla på EN GÅNG!!... hmm

man ska vara rädd om sig... känner man att nått är fel eller är rolig så ska man kolla upp... kramar!!

• GladaVirre

orolig ska det stå i den sista meningen..kanske ni förstod =)

• Anonym

Glada virre
    I vilken vecka var du då?

• Den mysiga

Glad att du lever GladaVirre
    Själv förlorade jag 1 liter blod då jag sprack just då jag skulle opereras!

• GladaVirre

hejsan, hmm jag var i vecka 6 om jag minns rätt.. hade inte gått så långt iaf.. jag märkte INGENTING jag mådde sååååå bra!

Den mysige: Ja=) jag oxå..usch hemskt jag darrar, hehe..
    Så du har oxå upplevt det.. stackare...det är bara dom som varit med om det som vet hur det känns, *kramar om*

det värsta var, (rätt skrattretande) att när jag kom dit så var det fullt på sjukhuset, så jag fick ligga på en förlossningsavdelning,(eller där dom ligger efter att dom fått barn) fick iaf ett eget rum, men dte var inte kul att höra barnen.. usch,, måste jobba nu!! kramar

• Den mysiga

Jag fick ochså ligga i samma avdelning som förlossningen men längre bort i korridoren bara.
    Hörde barnaskrik på natten pga att det bar många som födde då!!!
    Gick bra att höra men jag ville ju ochså vara där o hålla o ni vet!!!

• Ace

Hej
    jag fick ett X i v 4, hade inte ens hunnit fatta att jag var gravid... Blödde i flera dagar, sen hade jag otroliga smärtor i magen. När jag var på gynakuten sa dom missfall, jag skulle komma tillbaka om 2 dgr o ta nytt hormonprov för att se att det verkligen var borta. Men innan dom 2 dagarn hann gå blev jag jättedålig: mer smärtor i magen, yrsel, svimmade när jag gick på toa på natten. Vi ringde gynakuten, dom sa det lät som ett utomkveds. Då kunde jag inte ta mig ur sängen o låg bara o knaprade isbitar, var helt borta... fick åka ambulans in, dom gjorde VUL o konstaterade att det verkligen var ett X, så jag opererades på stört. Blev sövd, o precis som "den mysiga" skrev gick dom in med titthål i 4 hål, ett ovanför bikinilinjen, ett strax under naveln, och ett vid vardera äggstock. Höger äggledare var helt söndertrasad, så den tog dom bort, dom bränner bort den i vardera änden. Jag hade 3 dl blod i buken vilket tydligen är ganska mycket. Operationen tog en dryg timme tror jag. Dom förvarnade mig om att dom kanske skulle behöva öppna upp mig, men sa att dom alltid börjar med titthål eft det är mycket skonsammare. Jag var kvar 2 nätter på sjukhuset, dom tyckte jag kunde åka hem redan efter en natt, men jag kunde ju knappt ta mig ur sängen, så jag tyckte det var skönt att ligga kvar där...

Buken var uppsvälld en vecka efteråt pga luften dom sprutat in, den där luften får hitta sin egen väg ut ur kroppen sen, vilket gör att man får ont uppe i axlarna!!! Blir ett tryck där helt enkelt... Sen fick jag ett jättestort blåmärke längs med höger sida där äggledaren hade suttit. Tog säkert nästan en vecka innna jag lite försiktigt kunde börja ligga o sova på sidan, med stöd av kuddar... Usch, det var jobbigt! Ett tips är att köpa en vetekudde som man kan värma i ugnen o lägga på magen/korsryggen/axlarna... Jätteskönt!

Jag tog bort mina strippar (plåstrena) efter 4-5 dgr, behövde inte sätta på några nya. Ärren blev jättefina, knappt 1 cm långa, men det nedersta vid bikinilinjen går liksom lite inåt. I början var jag INTE vän med min kropp, tcykte ärren var jättefula och osensuella etc, men med tiden o med hjälp av min killes o vänners stöd så gick dom känslorna över.

jag var sjukskriven 3 veckor efter operationen, den sista veckan pga hur jag mådde psykiskt, fysiskt var jag helt Ok då.

Hoppas att det inte är ett x för din del, men var uppmärksam på kroppens signaler, och tveka inte att ringa till gynakuten o fråga!

Lycka till med allt! Kram/Å

Svar på tråden utomhavandeskap, snälla någon som vet!